به گزارش ایرنا، اکنون که 15 شهر و 588 روستای کرمان کمبود آب دارند دیگر نمی توان گفت استان کرمان به لحاظ منابع آبی، وضعیت ایده آل و پسندیده ای دارد بلکه این وضعیت متمایل به قرمز، به ما گوشزد می کند برای نجات نسل های آینده از چالش بی آبی تدبیری مدبرانه اتخاذ کنیم تا میراث تشنگی را برای فرزندان خود به ارث نگذاریم.
بیش از سه سال است که اقشار مختلف مردم‌، مدیران دولتی و حتی شرکت های خصوصی، بخشی از توان خود را برای مقابله با بحران کم آبی به کار گرفتند و رفته رفته چالش کمبود آب به دغدغه اصلی اهالی این خطه از کشور تبدیل شد و طرح همیاران آب، انقلابی در جهت مصرف بهینه آب و مواجهه با خشکسالی در پهناورترین استان کشور، برای نخستین مرتبه در دولت تدبیر و امید بوسیله نماینده عالی دولت در کرمان ارائه و با جدیت تمام به مرحله اجرا درآمد.
**حفر بیش از اندازه چاه های عمیق، کرمان را با بحران مواجه کرده است
کارشناس منابع آب استان کرمان با تشریح وضعیت خشکسالی در این استان به خبرنگار ایرنا گفت: حقیقت امر این است که در سطح استان کرمان حدود 800 هزار حلقه چاه آب حفر شده که بنا به اعلام شرکت آب منطقه ای 11 هزار حلقه از این چاه ها غیرمجاز است در حالی که چاه های غیر مجاز در کرمان بسیار فراتر از این تعداد است.
محمد برشان با بیان اینکه خشکسالی در کرمان ناشی از عوامل متعددی است اظهار کرد: عامل خشکسالی این دیار به ترتیب تغییرات اقلیمی، تغییرات جوی در کره زمین، حفرچاه های عمیق و سوء مدیریت است.
وی با اشاره به اینکه امروز بیشترین معضل زیست محیطی در جازموریان وجود دارد خاطرنشان کرد: منشاء 25 درصد از گرد و غبار کشور، خشک شدن تالاب جازموریان است.
وی تصریح کرد: 99 رودخانه فصلی و دائمی به جازموریان سرازیر می شود که برخی از این رودها در مرز بین کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته اند و این در حالیست که متاسفانه بین این 2 استان هیچ تعاملی برای حل این موضوع وجود ندارد.
این کارشناس مسائل آب گفت: سالیان زیادی تزریق حق آبه های جازموریان که حدود 220 میلیون متر مکعب در هر نوبت بود از سد جیرفت تعطیل گردید و بر کاهش بیشتر سطح آب های زیر زمینی دامن زد و باید قبول کنیم که بارندگی ماه های اخیر هیچ گونه تاثیری در افزایش سطح آب های زیرزمینی استان کرمان نداشته چرا که حکایت این بارش ها حکایت یک بدهکار میلیاردی بانکی است که بعد از سالها تاخیر فقط 50 هزار تومان از بدهی خود را پرداخت کرده است.
به گفته برشان این بارندگی ها در سطح استان کرمان آنگونه که باید مدیریت نشد و صرفا سیلاب و خرابی به همراه داشت.
وی با اشاره به مصرف 95 درصد آب سدهای استان کرمان در بخش کشاورزی بیان کرد: جمعیت، استراتژی و آموزش سه مقوله مهم در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است و همچنین تجمیع مزارع، رعایت الگوی کشت و مهار چاه های عمیق ازجمله راهکارهای کارشناسی در کاهش مصرف آب می باشد.
وی با بیان اینکه انتقال آب خلیج فارس به کرمان صرفا برای بخش صنعت است و این آب مصرف کشاورزی در کرمان ندارد تصریح کرد :خشکسالی برخی از شهرستانهای شرقی را با بحران مواجه کرده و اگر همه مردم همکاری نکنند در آینده ای نه چندان دور یک فاجعه زیست محیطی در این مناطق رقم خواهد خورد.
وی با بیان اینکه سوراخ کردن زمین هنر نیست عنوان کرد: هنر آن است که بتوانیم این چاه ها را مدیریت و به سوی آبیاری های نوین در کشاورزی حرکت کنیم که لازمه آن آموزش و تسهیلات مناسب است.
اکنون که با وضعیت منابع آب، کم آبی و خشکسالی در کرمان آشنا شدیم به سراغ مسئولان بخش آب این استان می رویم تا ببینیم تدبیر این مدیران چه نتایجی را برای رفع دغدغه مردم دیار کریمان به همراه داشته است.

**تامین 94 درصد آب شرب روستاهای کرمان از منابع آب زیر زمینی
معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان گفت: تقریبا 94 درصد آب شرب روستاهای این استان از منابع آب زیر زمینی تامین و 6 درصد باقی مانده از منابع آب سطحی همچون چشمه ها استحصال می شود.
مجید جمالی زاده خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان تامین آب شرب 2 هزار و 450 روستای بالای 20 خانوار را که شامل 225 هزار مشترک است را به عهده دارد که جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 16 هزار نفر از روستائیان از خدمات این شرکت بهره مند می شوند.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته میانگین دبی چاه های روستاها 25 لیتر بر ثانیه بود افزود: در حال حاضر این میزان دبی به 11 و نیم لیتر بر ثانیه رسیده است.
وی تصریح کرد: آب آشامیدنی روستاهای استان کرمان اینک از 526 حلقه چاه، 91 دهنه چشمه و 43 رشته قنات تامین می شود.
جمالی زاده نیز با بیان اینکه بارندگی های ماه های اخیر تاثیر چندانی روی منابع آب زیر زمینی نگذاشته است خاطرنشان کرد: تاثیر عمده بارندگی های سنواتی بر روی آب های سطحی همچون چشمه ها و قنات ها است که تنها 6 درصد منابع آب روستاها را تامین می کند.
وی با بیان اینکه میانگین عمق چاه های آب در سطح استان کرمان حدود 95 متر و بیشترین آنها بالای 350 متر است افزود:
تقریبا تمام ظرفیت منابع چاه های آب استان 6 هزار و 94 لیتر بر ثانیه است.

**274 هزار نفر از روستائیان کرمان با کمبود آب مواجه هستند
معاون نظارت بر بهره برداری آب و فاضلاب روستایی استان کرمان با اشاره به لزوم آبرسانی سیار به برخی از روستاهای استان کرمان تصریح کرد: بر اثر پدیده خشکسالی و وجود انشعابات غیر مجاز و فرسوده بودن بخشی از تاسیسات در فصل تابستان 588 روستا با جمعیت 274 هزار نفر حدود 700 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارند که برای ساماندهی وضعیت این روستاها اعتباری بیش از 163 میلیارد تومان نیاز است تا بتوانیم کمبود آب این مناطق را به شکل پایداری حل کنیم.
وی اضافه کرد: طول شبکه های آب روستایی کرمان بیش از 13 هزار و 500 کیلومتر است و حدود چهار هزار و 700 کیلومتر هم خط انتقال داریم.
جمالی زاده با اشاره به فرسودگی 45 درصد تاسیسات آبرسانی بخش روستاها گفت: برای هر مشترک حدود 72 متر خط انتقال و شبکه آبرسانی داریم که نشان از پراکندگی روستاهای این استان دارد.
وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود حدود 15 هزار اشتراک غیرمجاز در روستاهای استان داشته باشیم که اتفاقا بیشترین میزان مصرف آّب را رقم می زنند.

**نتایج طرح همیاران آب در روستاهای استان کرمان
جمالی زاده همچنین با اشاره به فواید طرح همیاران آب در بخش آب روستایی اظهار کرد: در این طرح اصلاح 2 هزار کیلومتر از شبکه آبرسانی مصوب شد که سال اول 308 کیلومتر و در سال دوم 380 کیلومتر از شبکه اصلاح شد که امیدواریم تا سال پنجم تمام شبکه آبرسانی اصلاح شود.
وی اضافه کرد: با اصلاح شبکه های آبرسانی در سال اول طرح همیاران آب حدود 0.97 میلیون متر مکعب و در سال دوم حدود 1.02 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.
وی تصریح کرد: مصوبه بعدی طرح همیاران مربوط به جمع آوری انشعابات غیر مجاز است که در سال اول این طرح جمع آوری 2 هزار انشعاب را در دستور کار قرار دادیم که توانستیم 2 هزار و 175 انشعاب غیرمجاز را جمع آوری و حدود 1.06 میلیون متر مکعب صرفه جویی را رقم بزنیم.
جمالی زاده ادامه داد: در سال دوم طرح همیاران آب جمع آوری 2 هزار 500 انشعاب غیر مجاز در دستور کار قرار گرفت که با تلاش تمامی همکاران 2 هزار و 812 انشعاب غیرمجاز جمع آوری شد که 1.65 صرفه جویی را به همراه داشت.
وی بیان کرد: حدود 4.4 میلیون متر مکعب آب نیز در مرحله تعویض کنتورهای خراب صرفه جویی شد که هشت هزار و 266 کنتور تعویض و 1.2 میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب روستاهای استان کرمان رقم خورد.
جمالی زاده افزود: برنامه های ویژه ای برای گذر از بحران های آبی در دستور کار است که حفر و تجهیز چاه های آب، مدیریت توزیع، تقاضا و مصرف، رفع نشتی آب و شناسایی انشعابات غیرمجاز از جمله این برنامه ها در سال 96 خواهد بود و هم اکنون خرید 30 دستگاه آب شیرین کن در دستور کار قرار گرفته که در سال جاری نصب خواهند شد.
وی با بیان اینکه مهمترین اقدام در راستای کاهش مصرف آب، فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه آب است عنوان کرد: در مرکز کرمان به ازای هر نفر در روز 98 لیتر آب مصرف می شود در حالی که متوسط مصرف آب به ازای هر نفر 170 لیتر است.
وی خاطرنشان کرد: معضل اصلی در روستاها این است که بیشتر مردم از آب آشامیدنی برای آبیاری درختان خود استفاده می کنند و تا زمانی که مردم پای کار نباشند هیچ اتفاقی رقم نخواهد خورد.

**15 شهر استان کرمان در وضعیت قرمز هستند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان نیز با بیان اینکه 15 شهر استان در بحث تامین آب وضعیت قرمز دارند اظهار کرد: بیشترین چالش تامین آب به ترتیب در مرکز کرمان، رفسنجان و سیرجان وجود دارد.
محمد طاهری اضافه کرد: در حال حاضر یکهزار و 600 لیتر بر ثانیه کمبود آب در استان وجود دارد و 41 شهر در وضعیت سبز و 12 شهر در مرز وضعیت قرمز قرار دارند که این مساله تاکنون به خوبی مدیریت شده است.
وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمان 567 هزار مشترک در این استان دارد که از این تعداد 145 هزار اشتراک متعلق به شهر کرمان است.

**قیمت پایین آب علت نابسامانی وضعیت آب در استان کرمان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان گفت: متاسفانه بیش از 92 درصد استحصال آب استان کرمان در بخش کشاورزی مصرف می شود و قیمت پایین آب موجب نابسامانی بخش آب استان شده است.
علی رشیدی با بیان اینکه متوسط بارندگی در کرمان 128 میلیمتر است خاطرنشان کرد: اگر به آب به عنوان یک کالای اقتصادی نگاه کنیم می توانیم به سمت اصلاح الگوی کشت حرکت کنیم که خوشبختانه این موضوع در طرح همیاران آب مورد توجه قرار گرفته است.
رشیدی گفت: برای سال 96 تامین اعتبار آبرسانی 230 روستای استان کرمان در دستور کار خواهد بود.
وی با اشاره به طرح های مدیریت ارشد استان در زمینه انتقال آب از استانهای دیگر به کرمان بیان کرد: در دولت تدبیر و امید به 569 روستای استان کرمان آبرسانی شد که با این اقدامات بیش از 261 هزار نفر از نعمت آب شرب سالم بهره مند شدند.

**مجموع سدهای استان کرمان 576 میلیون متر مکعب آب ذخیره دارند
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: چهار سد کرمان تنها 576 میلیون متر مکعب آب برای استفاده 23 شهرستان در بخش های صنعت، کشاورزی و شرب ذخیره دارند.
علی غریپور با بیان اینکه طرح همیاران آب با هدف بهینه سازی و اصلاح روش های مصرف آب در دولت تدبیر و امید در استان کرمان اجرا شد اظهار کرد: سد نساء بم 168 میلیون متر مکعب، سد بافت 40 میلیون متر مکعب، سد تنگوئیه سیرجان 38 میلیون متر مکعب و سد جیرفت 335 میلیون متر مکعب ظرفیت دارد و عملیات اجرایی احداث 2 سد قدرونی و صفارود با ظرفیت 119 میلیون متر مکعب در دست اجراست.
رزم حسینی استاندار کرمان نیز در نشست های مختلف با تاکید بر مصرف بهینه آب، احیای آب مجازی و راه اندازی بازار آب در این استان، اعلام کرده است: باید زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در تامین آب شرب شهرها و روستاها فراهم شود.

** سند امنیت آب که از جمله اسناد غذایی استان کرمان به شمار می رود با هدف تامین آب مورد نیاز استان در بخش شرب و بهداشت و همچنین ارتقای کیفیت آب شرب و بهداشت شهرها و روستاهای این استان بوسیله شرکت آب منطقه ای کرمان تهیه و تدوین شده است.
آنچه مشخص است، دیار کریمان با توجه به کاهش باران های فصلی، حفر چاه های بی رویه و همچنین برداشت های غیر اصولی از منابع آب و از همه مهمتر استمرار کشاورزی سنتی دچار بحرانی نگران کننده شد که طرح همیاران آب در دولت تدبیر و امید با همت بیش از پیش مردم و مسئولان به مرحله اجرا درآمد و در راستای ساماندهی وضعیت نگران کننده آب بیش از 560 میلیارد تومان سرمایه گذاری و میلیونها متر مکعب صرفه جویی را به همراه داشت.
حال که عوامل آشکار و پنهان بروز کم آبی و خشکسالی در کرمان با کلام کارشناسان و مسئولان مربوط به رشته تحریر درآمد انتظار می رود هر فردی که در این استان کم آب زندگی می کند به اندازه سهم خود در مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفت آب تمام تلاش خود را به کار گیرد.
امید است که آیندگان به نیکی از ما یاد کنند...
میانگین عمق چاه های آب در سطح استان کرمان حدود 95 متر و بیشترین آنها بالای 350 متر است.
گزارش: کمیل بهشتیان**انتشاردهنده: بهنام احمدی *
7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.