به گزارش ایرنا ، حمید صرامی روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در محل سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان افزود: نرخ شیوع مصرف مواد مخدر بین دانش آموزان در این استان 2.68 و در محیط های کارگری کرمان 35 درصد است.
وی با اشاره به اینکه 2.1 درصد دانش آموزان متوسطه دوم به شیوع مصرف مواد مخدر مبتلا هستند ادامه داد: اگر مداخلات در مقطع های پائین تر صورت نگیرد مشکلات ما در مقاطع دانشجویی و تاهل در آینده افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه 2.6 درصد دانشجویان کشور گرفتار مصرف مواد مخدر هستند عنوان کرد: 22 درصد از کارگران محیط های صنعتی معتاد هستند و این آمارها نشان می دهد که تمام کانون های حیات اجتماعی در تیررس شیوع مصرف مواد مخدر قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: تمایل به فعالیت های پیشگیرنه در کشور بر اساس آخرین آمارها 69 درصد و در استان کرمان 57 درصد است و باید اهتمام اجتماعی و زدودن بی تفاوتی های اجتماعی را در استان کرمان با جدیت دنبال کنیم.
وی گفت: نگرش مثبت به مواد مخدر در میانگین کشوری 27 درصد و در استان کرمان 39 درصد است که می توان چالش جدی در فعالیت های پیشگیرانه را ایجاد کند.
وی به مولفه های ورود افراد به چرخه مواد مخدر اشاره و بیان کرد: تفریح، جلب توجه، ناآگاهی از مهارت حل مساله و کنجکاوی از جمله دلایل ورود افراد به حوزه جرم است.
صرامی تاکید کرد: زمانی نوجوان و جوان ما دسترسی به تفریح های سالم نداشته باشد و در جامعه مورد توجه قرار نگیرد، به سوی اعتیاد می رود.
به گفته صرامی باید پاتوق های نوجوانان و جوانان در فضای مجازی و حقیقی ایجاد کرده و خوارک لازم را به آنها ارائه کنیم تا درگیر تبلیغات نادرست نشوند.
وی اظهار کرد: اختلال در ساختارهای اقتصادی از جمله فقر، اختلال در سیستم های اجتماعی و در خرده سیستم فرهنگی، پیش ساختارها را برای زمینه اعتیاد ایجاد می کند و در کنار آن در دسترس بودن مواد، ضعف خود کنترلی و پائین بودن مهارت نه گفتن دامنه آسیب ها را افزایش می دهد.
مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه یکی از مشکلات ما نگاه های سیاسی و امنیتی به مساله اعتیاد در گذشته بوده است گفت: موضوع اعتیاد را برخی ها ساده سازی می کنند و در این رابطه باید گفت که نگاه تک بعدی ما را با مشکل مواجه کرده است.
وی اعتیاد را مشکلی جسمانی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی دانست و گفت: برای مقابله اثرگذار در این حوزه باید به تمام این موارد در حوزه مقابله و مبارزه دقت کرد.
وی با اشاره به اینکه باید به مولفه پیشگیری اولیه در مبارزه با مواد مخدر توجه کنیم گفت: در این زمینه نهادهای فرهنگی و آموزشی باید با جدیت وارد شوند.
صرامی با بیان اینکه آینده پدیده مود مخدر بسیار پیچیده است گفت: بر اساس پیش بینی ها در آینده قطعا با افزایش قاچاق و با افزایش مصرف مواد و نیز با تغییر الگوی مصرف مواد مخدر روبرو خواهیم شد.
وی کاهش سن مصرف افزایش ورود زنان به چرخه اعتیاد، کشت خانگی مواد مخدر و افزایش مجدد مصرف مواد مخدر در بین بهبود یافتگان را در آینده مواد مخدر پیش بینی کرد و ادامه داد: 0.6 درصد زنان کشور در مصرف مستمر مواد مخدر گرفتار شده اند که معادل 156 هزار نفر است.
مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی تا پایان سال هزار و 400 باید سالانه پنج درصد اعتیاد را کاهش دهیم و اولین موضوع این است که باید به بنیان های اقتصادی قاچاقچیان ضربه جدی زد.
وی ادامه داد: پیشگیری اولیه از اعتیاد نیز باید در اولویت قرار گیرد و در کنار آن به درمان و مقابله نیز توجه لازم صورت گیرد.
وی بر بهره گیری وسیع تر از ظرفیت های دینی، توسعه نشاط اجتماعی واگذاری کار مقابله با اعتیاد و مواد مخدر به مردم را مورد تاکید قرار داد و افزود: در سال 1906 میلادی مجموع مصرف کنندگان مواد مخدر در جهان 26 میلیون نفر بوده که این آمار در سال 2014 به 247 میلیون نفر رسیده است و این سیر تحول مصرف در جامعه جهانی در 107 سال اخیر معانی بسیار زیادی دارد.
وی ادامه داد: زمانی جامعه جهانی به سرعت به عرصه توسعه تکنولوژی و به نشاط افزایی های کاذب وارد شد جامعه با رشد چشمگیر مصرف مواد مخدر و روانگردان ها روبرو شد و دست اندرکاران قاچاق و عرضه مواد مخدر با ورود موادجدیدتر، تقاضاهای جدید را برای مصرف کنندگان جدید ایجاد می کنند.
صرامی ادامه داد: افراد معتاد نیز در نتیجه خسارت های روانی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی که به آنها وارد می شود خیلی انگیزه ای برای ترک اعتیاد نیز نخواهند داشت.
وی به افزایش میزان تولید مواد مخدر در افغانستان نیز اشاره و بیان کرد: در سال 1376 میزان تولید در این کشور 2 هزار و 800 تن بوده که با رشد 71 درصدی، به چهار هزار و 700 تن در سال گذشته رسیده است.
وی به افزایش مصرف حشیش و گل در کشور که در گذشته جایگاهی نداشته اشاره و عنوان کرد: باورهای غلطی که در شبکه های ماهواره ای و مجازی و نیز در بین گروه های همسال مطرح می شود چرخه مصرف این مواد را افزایش داده است.
وی به کاهش مصرف شیشه نیز اشاره و بیان کرد: این موضوع تحرک همه نخبگان، سازمان های مردم نهاد و اساتید را نشان می دهد و البته به معنای آن نیست که این ماده در کشور مصرف نمی شود اما به این معناست به دلیل افزایش مهارت ها توانسته ایم مصرف این ماده را کنترل کنیم.
مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور یادآور شد: 20 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر دارای مدارک بالای فوق دیپلم هستند و وقتی مصرف مواد در جامعه نخبه ما رسوخ کند آسیب آن برای جامعه بسیار خطرناک است و برای مقابله با این موضوع باید الگوهای تشکل های دانشجویی در این عرصه قوی تر شود.
وی به اقدامات مقابله ای انجام شده در 25 سال اخیر نیز اشاره و عنوان کرد: در این سالها بالغ بر هفت میلیون نفر از افراد را دستگیر کرده، بالغ بر 9 هزار تن مواد مخدر از سوی نیروی قدرتمند انتظامی، اطلاعات ارتش و بسیج کشف شده، بالغ بر 37 هزار درگیری مسلحانه انجام، بیش از 45 هزار باند متلاشی شده و یک هزار و 800 کارگاه شیشه ضربه خورده است.
وی ادامه داد: هنوز هم 91 درصد مردم اولین مشکل اجتماعی را مشکل اعتیاد به مواد مخد رو مواد توهم زا می دانند.
وی اظهار کرد: در حوزه اجتماعی مواد مخدر 65 درصد همسرآزاری ها، 30 درصد کودک آزاری ها، 25 درصد قتل ها، 10 درصد جرایم مالی و 20 رصد جرایم منکرانی را به خود اختصاص داده است.
وی با طرح این سئوال که چرا در حوزه فرهنگ با فریب های فرهنگی روبرو هستیم گفت: 51 دستگاه فرهنگی در کشور باید هر چه بیشتر و به صورت فعال، هوشمند و خلاق در عرصه مبارزه با مواد مخدر وارد شوند.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7440/3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.