به گزارش ایرنا، یدالله موحد عصر سه شنبه در شورای مشترک اداری و قضایی استان کرمان افزود: سال گذشته در مجموع به 640 هزار پرونده در شعب قضایی استان و شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده و سرانه هر قاضی در سال 2 هزار و 100 پرونده بوده است.
وی اظهار کرد: قضات دادگستری استان کرمان در سال گذشته موفق شدند نسبت به سال قبل از آن 11 درصد بیشتر به پرونده های وارده به دادگستری رسیدگی کرده و رای صادر کنند و به دلیل همین تلاش قضات و کارکنان، به میزان هشت درصد از پرونده های جریانی دادگستری استان کرمان، کاهش یافت.
موحد ادامه داد: با تلاش قضات استان کرمان در سال گذشته، متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها از 89 روز به 77 روز تقلیل یافت.
وی اظهار کرد: در استان کرمان همدلی، همراهی و همزبانی در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی به عنوان یک برنامه کلان توسعه کشور شکل گرفته است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: دستگاه قضایی همواره از دستگاه ها، سرمایه گذاری و امنیت مالکیت های مشروع دفاع کرده و این تلاش، هماهنگی و هم افزایی ستودنی است.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر این همدلی و هماهنگی تاکید فراوانی داشته اند و تاکید بر این است در این عرصه از هیچ کوششی دریغ نشود.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که می تواند کار مشترک بین دستگاه اجرایی و قضایی باشد، مقابله با مفاسد اقتصادی است.
وی با تاکید بر اینکه امنیت سرمایه گذاری امری جدی است بیان کرد: آسیب های موجود در فرایند سرمایه گذاری از دیگر مواردی است که سرمایه گذاران به آن توجه می کنند.
وی ادامه داد: دستگاه قضایی باید با نهادهای اجرایی دست به دست هم داده و با مفاسد اقتصادی مقابله کند.
موحد تصریح کرد: مبارزه با مفاسد اقتصادی کار یک دستگاه و یک مجموعه نیست و سال گذشته با همککاری استاندار کرمان کمیته ای با رویکرد بستن منافذ فساد شکل گرفت و امیدواریم با قدرت بیشتری ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه مفاسد اقتصادی خاص یک منطقه، سازمان یا زمان نیست و همواره وجود داشته است گفت: اگر این عارضه تبدیل به یک عارضه اپیدمی و سازمان یافته شود موجودیت یک سازمان و نظام سیاسی را تهدید می کند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: عقل و تدبیر حکم می کند که همه لایه های اجتماعی دست به دست هم داده و با مفاسد اقتصادی مبارزه کنند.
وی گفت: وقتی دولت بخواهد در همه عرصه های اقتصادی مجری باشد و تمام امتیازات اقتصادی در اختیار دولت باشد، گستره این مراجعات زمینه فساد را افزایش می دهد.
وی افزود: برای بستن منافد فساد باید دولت تصدیگری را واگذار کرده و به مسائل حاکمیتی و نظارت بپردازد و یکی از سرچشمه ای فساد این است که دولت در بازار آزاد نقش ایفا کند.
موحد، کارآمدی در حوزه اجرا، نظارت و قانون گذاری را از راههای مبارزه با فساد دانست و اظهار کرد: قوانین مبهم و پیچیدگی جریان امور در سازمان های اداری و اجرایی کشور از موارد مفسده آفرین است.
این مقام قضایی عنوان کرد: قانون ارتقای نظام اداری و مبارزه با فساد همه دستگاه ها را موظف به شفاف سازی و اطلاع رسانی به مردم کرده است.
وی گفت: وقتی دولت یک شبکه گسترده از کارکنان خود داشته باشد، بهره وری افزایش یافته و مفسده رشد می کند و هر چه دولت کوچکتر شود کارآمدتر و با بهره وری بالاترخواهد بود.
موحد ادامه داد: مهمترین عنصر در دستگاه های حاکمیتی و اجرایی کشور در راه ایجاد مفاسد، معنویت گریزی است و هر چه معنویت کمتر شود، فساد افزایش می یابد.
وی تصریح کرد: ماموریت ما این است که محکم و مقتدر با مفاسد اقتصادی برخورد کنیم و این جز با همراهی، همکاری و شکل گیری کار مشترک بین دستگاه قضایی و اجرایی امکان پذیر نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاسیس این نظام مقدس منشا خدمات بسیار ارزشمندی بوده اند گفت: یکی از خدمات بنیادین و ماندگار ایشان نظیر تاسیس نظام قضایی جمهوری اسلامی بوده است.
موحد با اشاره به اینکه شهید بهشتی با نگاه معماری و تحولی به دستگاه قضایی کشور وارد شد گفت: این شهید گرانقدر بنایی را ایجاد کرد که امت اسلامی و کشور بتواند از این بنا، ساختار و سازمان بهره های وافری ببرد و کشور و نظام ما بتواند شاهد تحقق عدالت اسلامی باشد و مردم به راحتی طعم عدالت را بچشند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: آنچه در خور شان نظام قضایی کشور بوده از سوی شهید بهشتی مد نظر قرار گرفته است.
وی بیان کرد: درسی که می توان از آیت الله شهید بهشتی گرفت این است که وقتی وارد یک مجموعه می شویم باید با نگاه تحول گرا و تبدیل وضعیت موجود به وضعیت مطلوب اقدام کنیم.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7440/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.