مسعود مطهری روز دوشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه بازآموزی تالاسمی و معرفی برنامه ژنتیک اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: 3هزارو 114 زوج ناقل و مشکوک پرخطر در جنوب کرمان تحت مراقبت هستند که 250 مورد آن مرحله دوم را انجام داده اند و 39 جنین ماژور تشخیص داده شده و 38 مورد سقط شده است.
وی بیان کرد: با توجه به پشتیبانی اداره ژنتیک و همت اداره مشاوره توانسته ایم بروز بتا تالاسمی ماژور را در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از 185 درصد یکهزار تولد زنده در سال 85 را به 57 درصد یکهزارتولد زنده در سال 94 کاهش دهیم.
وی تصریح کرد: هدف برگزاریی این کارگاه افزایش آگاهی پزشکان عمومی، متخصصان زنان و اطفال، تیم مشاوره ژنتیک، کارشناسان و ماماها و بررسی مشکلات موجود و علل بروز در منطقه بود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: با توجه به لزوم ایجاد یک حساسیت در تیم های کارشناسی اعم از پزشکان، مشاوران ژنتیکی برای افزایش آگاهی آنها این کارگاه با محوریت پیشگیری از بروز تالاسمی ماژور در جنوب کرمان با حضور اساتید کشوری و استانی برگزار شد.
وی اظهار کرد: بیشترین دلیل بروز تالاسمی در جنوب کرمان به ازدواجهای فامیلی برمی گردد که در منطقه بسیار زیاد است واز طرفی همکاری نکردن زوجین با مراکز بهداشت شهرستان ها نیز مزید بر علت می باشد .
مطهری با بیان اینکه تالاسمی یکی از شایع ترین بیماری های ژنتیک است، گفت: نوع بتا تالاسمی این بیماری در ایران بسیار شایع می باشد که این شیوع در جنوب کشور قابل توجه است.
وی افزود: یک بیمار تالاسمی در دوران زندگی خود که اگر به طور متوسط آنرا 15 سال در نظر بگیرییم، هزینه ای بسیار سنگین طی این مدت برای کشور دارد که پیشگیری هر غربالگری بسیار ناچیز است.
دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هفت شهرستان جیرفت، کهنوج، فاریاب، رودبار جنوب، عنبرآباد، قلعه گنج و منوجان را زیر پوشش دارد.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار دهنده: بهنام احمدی *
7450/6003/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.