به گزارش ایرنا، آنان به همراه پیر فرزانه جماران، جان تازه ای را در کالبد ایران اسلامی که تا آن روز در دست ساحران طاغوت قرار داشت، دمیدند و مسیر کعبه مقصود را برای همگان منور کردند لاله های انقلابند که با اهدا خون خود تاریخ این مرز و بوم را تغییر دادند.
میهن اسلامی لاله های گلگون زیادی را به یاد دارد که در راه اعتلای آرمان های انقلاب و امام، دست از جان شستند اما جاودانانی در این میان می درخشند که اگر خون آنها نبود شاید انقلاب نیز به ثمر نمی نشست.
مردم دیار کریمان نیز همانند سایر اقشار جامعه نقش موثری را در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کردند و 22 لاله شهید این استان در میان هزاران شهیدی که کرمان در راه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی اهدا کرد، بیشتر می درخشد و اکنون مجموعه کتاب های 'انقلاب اسلامی در استان کرمان به روایت اسناد ساواک' که در 15 جلد با بیش از 20 هزار برگ سند، رکورد بی سابقه ارادت و سهم کرمان و کرمانی را در پیروزی انقلاب اسلامی به نمایش می گذارد.
وجود بزرگ مردان و شیرزنان کرمانی در مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گواه بر تاثیرگذار بودن دیار کریمان در حادثه بزرگ قرن یعنی پیروزی انقلاب اسلامی است.
و اکنون مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات در اقدامی قابل تحسین اقدام به جمع آوری اسناد و تاریخ مکتوب و مستند مبارزات مردان و زنان این دیار به روایت اسناد ساواک کرده است.
هر چند افراد زیادی در کرمان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشته اند که در مجموعه کتاب انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک از آنها یاد شده است اما افرادی نیز با نثار جان خود نهال این انقلاب را با خونشان آبیاری کردند.
شهید 'محمدحسین انصاری'، مجاهد رفسنجانی یکی از شهدای انقلاب است که در 30 تیر سال 57 در میدان ابراهیم شهرستان رفسنجان هنگام تظاهرات علیه شاه بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید یکی از این شهداست.
او اکنون در گلزار شهدای علی آباد نوق شهرستان رفسنجان آرام گرفته است.
16 مرداد ماه سال 42 کودکی در یکی از روستاهای شهرستان انار به دنیا آمد که او را محمود نام گذاشتند، او هم همانند دیگر دوستان هم دوره ای خود در تظاهرات شرکت داشت تا اینکه در 18 آذر سال 57 در جاده انار – نوق بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.
شهید محمود انارکی محمدی، اکنون مزارش در امامزاده این شهر واقع شده است.
خلیل اصغری نیز اولین روز از دومین ماه فصل تابستان سال 1330 در شهر نی ریز از توابع شهرستان شیراز به دنیا آمد پدرش کارگر بود اگر چه او سواد خواندن و نوشتن نداشت اما 23 آذرماه سال 57 برای آزادی و استقلال ملت در مسجد جامع شهر سیرجان به شهادت رسید.
شهید محمد باقدرت جوپاری، هفتم اردیبهشت ماه 1315 در شهر جوپار کرمان متولد شد، پدرش محمود و مادرش زهرا نام داشت، وی در 24 مهر سال 57 در حادثه آتش سوزی مسجد جامع کرمان توسط عمال رژیم شاهنشاهی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.
مزار او در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.
حسن توکلی زاده راوری، دیگر لاله این خطه در سال 42 دنیا آمد تا دوم راهنمایی درس خواند و در 17 آذرماه سال 57 در زادگاهش هنگام شرکت در راهپیمایی به شهادت رسید.
شهید سید حسین حسینی گوگی، در هفت خرداد سال 34 در شهر گلباف از توابع شهرستان کرمان دنیا آمد تا پایان مقطع ابتدایی درس خواند او که کارمند شرکت ذغال سنگ بود در 24 آذرماه سال 57 در مسجد امام شهر کرمان به فیض شهادت نائل شد.
فرامرز دادبین، دیگر شهید انقلاب است که در 25 آذرماه 57 در مسجد جامع زادگاهش شهرستان کرمان بر اثر تیر اندازی توسط رژیم شاهنشاهی به شهادت رسید.
شهید دادبین در 9 شهریور ماه سال 39 در شهر کرمان به دنیا آمد پدرش قاسم و مادرش فاطمه نام داشت او تا پایان مقطع کارشناسی در رشته مکانیک درس خواند.
ˈ حسن قدیری اناری، از شهدای انقلاب نهم فروردین ماه سال 39 در شهر انار به دنیا آمد و در 18 آذر 57 در جاده انار نوق هنگام تظاهرات به شهادت رسید.
سید محمدرضا میرافضلی، دیگر شهید استان کرمان است که در سال 33 در شهرستان رفسنجان متولد شد تا پایان مقطع متوسطه در رشته انسانی درس خواند و دیپلم گرفت و در آذر ماه سال 57 در رفسنجان زمان تظاهرات علیه رژیم پهلوی با اصابت گلوله به شهادت رسید.
مزار وی در گلزار شهدای عباس آباد رفسنجان واقع است برادر او ˈسید حمیدˈ نیز به شهادت رسیده است.
ˈ غلامحسین مهدوی، در ششم اسفند ماه سال 1309 در شهرستان کرمان دنیا آمد او که شغل خود را خیاطی انتخاب کرده بود در 24 آذر سال 57 در مسجد امام کرمان به شهادت رسید مزار او در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.
مسعود ستوده نیا، در 6 آذرماه سال 24 در سیرجان متولد شد پدرش محمد علی و روحانی بود، او که تا پایان مقطع ابتدایی درس خواند و در 15 خرداد سال 42 در فلکه شاهچراغ شیراز به شهادت رسید.
مزار وی در گلزار شهدای دار السلام قدیم شیراز واقع شده است.
ˈ حسن فدایی در 10 شهریور سال 37 دنیا آمد تا پایان مقطع کاردانی در رشته مکانیک درس خواند و در 13 آذر ماه سال 57 در شهر جوپار کرمان توسط گروه ها ضد انقلاب به شهادت رسید.
مزار او در جوپار کرمان واقع است.
ˈ اکبر مقیمی، دیگر شهید انقلاب شهرستان رفسنجان است که در سال 26 در روستای کریم آباد این شهرستان به دنیا آمد.
او که تا پایان مقطع ابتدایی درس خواند و در کارگاه کوره پزی مشغول به کار بود در 10 دیماه سال 57 در شهر رفسنجان هنگام تظاهرات به شهادت رسید مزار او نیز در گلزار شهدای این شهر قرار گرفته است.
ˈ حمید نامجو باغینی، در 28 مرداد سال 39 در روستای باغین شهرستان کرمان به دنیا آمد تا پایان مقطع متوسطه درس خواند و شغل معلمی را پیشه خود ساخت.
شهید نامجو باغینی در 24 آذرماه سال 57 در مسجد امام کرمان هنگام تظاهرات علیه رژیم طاغوت براثر اصابت گلوله به شهادت رسید.
ˈ علی ندافیان، در 11 آبان سال 37 در روستای یوسف آباد شهرستان رفسنجان متولد شد دانش آموز سال چهارم متوسطه بود که در 18 آذرماه سال 57 در جاده انار نوق زمان شرکت در تظاهرات به شهادت رسید.
ˈ غلامرضا یزدان شناس، 30 مهر سال 35 درشهر ماهان شهرستان کرمان به دنیا آمد او که تا مقطع راهنمایی درس خوانده بود در کارخانه سیمان نیز مشغول به کار شد و در 24 مهر سال 57 در حادثه آتش سوزی مسجد جامع شهرکرمان به شهادت رسید.
ˈ طلعت علیمحمدی جوشانی، شهیده انقلاب است که در 10 تیرماه سال 1310 در روستای جوشان گلباف متولد شد این شهیده در 29 دیماه 57 در زادگاهش و در هنگام تظاهرات به شهادت رسید.
شهید محمد باقدرت جوپاری به عنوان نخستین شهید انقلاب اسلامی در استان کرمان، شهید محمد باقدرت جوپاری متولد 1315 است. وی دوشنبه 24 مهر 1357 در درگیری مسجد جامع شهر کرمان به فیض شهادت نائل آمد.
شهید باقدرت جوپاری از نخستین شهدای انقلاب اسلامی در کرمان است که به داشتن فضایل اخلاقی، ایمان و اعتقاد راسخ زبانزد خاص و عام است.
وی در حوادث قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، راهپیمایی و تظاهرات ها حضور و فعالیت گسترده ای داشته است.
نسل نوجوان و جوان امروزی که به لحاظ شرائط سنی در کوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی در هنگامه پیروزی انقلاب در 22بهمن ماه 57حضور نداشته اند بدون شک با مطالعه کتاب ' انقلاب اسلامی در استان کرمان به روایت اسناد ساواک' که قرار است رونمایی از این اثر نفیس روز پنجشنبه هفته جاری پانزدهم تیرماه طی آئینی خاص و با حضور مسئولان کشوری و استانی در کرمان انجام گیرد می توانند بمنزله یک مرجع تاریخی دریابند که انقلاب اسلامی بسادگی بدست نیامده است بلکه برای بارور شدن این نهال چه خونهای پاک و رشادت هایی ریخته شده و صورت گرفته است . خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار : بهنام احمدی *
/ 5054/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.