به گزارش ایرنا، گرچه این اثر گرانمایه و ارزشمند گوشه ای از تاریخ مبارزات ملت ایران را در خطه ای چون دیار کرمان نشان می دهد ولی آنچه که باید نسل جوان به فراخور این متون از آن آگاهی یابد این هست که انقلاب اسلامی به آسانی به دست نیامده و بدانند بزرگان این سرزمین به همراهی و پشتوانه مردم در شکل گیری این نهال استکبار ستیز چه مشقاتی را قبل و بعد این نهضت فراگیر متحمل شده اند.
آنچه پر واضح است، نسخه نسخه این کتاب ارزشمند مصداقی روشن از ارادت مردم خطه کرمان به انقلاب و ایران اسلامی است و این مهم نه به ادعا که به گواه تاریخ همواره به اثبات رسیده است.
وجود بزرگ مردان و شیرزنان کرمانی در مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گواه بر تاثیرگذار بودن دیار کریمان در حادثه بزرگ قرن یعنی پیروزی انقلاب اسلامی است.
و اکنون مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات در اقدامی قابل تحسین اقدام به جمع آوری اسناد و تاریخ مکتوب و مستند مبارزات مردان و زنان این دیار به روایت اسناد ساواک کرده است.
این مجموعه نفیس و ارزشمند، مبارزات مردم غیور کرمان را در سال های 1342 تا 1357 در 15 جلد کتاب با بیش از 20 هزار برگ سند احصا و جمع آوری کرده و قرار است 14 تیر سال جاری با حضور مسئولان کشوری و استانی رونمایی شود.
مجموعه کتاب های انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک با بهره گیری از اسنادی که در بایگانی ساواک در این سالها در تهران و کرمان برای کنترل انقلابیون تهیه شده به بازسازی روایات این مقطع تاریخی از تاریخ استان کرمان پرداخته است.
چنانچه گردآوری این مجموعه شناخت مردمی ترین انقلاب قرن بیستم را ممکن کرده و از شبه افکنی ها و تحریف ها در این بخش به طور قطع جلوگیری خواهد کرد.
هر چند یکی از مهم ترین انتقادات و اتهامات مخالفان نظام به نیروهای مذهبی موضوع مصادره انقلاب به وسیله روحانیت است که اسناد این مجموعه گواه روشنی بر بطلان این گزاره ناصواب و تاکیدی است بر نقش قاطع و اصلی نیروهای طرفدار امام در توده ای شدن و نهایتا پیروزی انقلاب در بهمن 57 است.
کتاب های مذکور نگاهی صرف از زاویه دید ماموران ساواک به انقلاب اسلامی و انقلابیون دارند و صد البته در بسیاری از موارد به وضوح تحلیل ها و برداشت های مغرضانه خصمانه و کینه توزانه آنها در موضوعات مختلف مشهود است.
و اما از آنجا که بسیاری از فعالیت های نیروهای انقلابی به دور از چشم ماموران ساواک انجام می شد لذا بسیاری از فداکاری ها و اقدامات انقلابیون در این مجموعه نیامده است.
لذا این اسناد پایانی مطالعات پیرامون انقلاب اسلامی در استان کرمان نیست بلکه پیش درآمد و مکانی برای تجزیه و تحلیل بهتر پژوهشگران و سایرین است.
جلد نخست این کتاب مقطع زمانی دوم خرداد 1342 تا 25 آبان 1364 را شامل می شود و این مجموعه در وهله نخست و در بخش مقدمه با اشاره ای به وضعیت جغرافیایی و تاریخی استان کرمان در گذشته و حال شرایط ذهنی خواننده را برای پذیرش موضوعات مطروحه آماده می کند.
این مجموعه ماندگار و ارزشمند به ذکر وقایع موردی همراه با تصویر اسناد موجود در ساواک می پردازد به عنوان مثال سخنرانی های آیت الله سید یحیی جعفری در مساجد از جمله مسجد جامع در موارد مختلف مطرح شده است.
مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات با چاپ کتابی جداگانه به ذکر روایتی منحصر بفرد و دست اول از مبارزات سید یحیی جعفری به عنوان یکی از مبارزان دهه های 40 و 50 در کرمان از نگاه اسناد ساواک می پردازد.
مطالب و اسناد موجود در این کتاب بیانگر مبارزات این مبارز نستوه و همرزمانش با رژیم پهلوی در دوره ای که مخاطرات و تبعات زیادی را باید تحمل می کردند در راستای تحقق نظامی است.
آیت الله جعفری بارها مورد تذکر و احضار ساواک قرار گرفته و تلفن و رفت و آمدهای وی کنترل می شده است.
به عنوان مثال در این کتاب با استناد به اسناد ساواک آمده است، 'سید یحیی جعفری در یکم تیر 134 با استناد به اسناد ساواک در مورد امر به معروف و نهی از منکر سخن گفته و مردم را به شهامت، پایداری اتحاد و دفاع از حقوق اجتماعی مبارزه و ایستادگی در مقابل ظلم و ستم تا ظهور امام زمان تبلیغ و اظهار کرده اموری که نباید آزاد باشد آزاد و مواردی که باید آزاد باشد تحت قید و بند قرار دارد.'
وی به نقل اسناد ساواک گفته است 'آیت الله خمینی را جاسوس می خوانند چرا خودشان را معرفی نمی کنند هر قدر ما را تحت فشار قرار دهند مبارزتر و جری تر خواهیم شد'
طبق همین اسناد ساواک آورده است، 'سید یحیی جعفری در دوم تیر 1342 در مجلس روضه خوانی که با ذکر مسائل مذهبی برگزار شد در مسجد جامع کرمان درباره فضائل و اهمیت و مقام موقعیت مذهبی آقای خمینی و اینکه سرپیچی از دستورات نامبرده کفر است بیاناتی را ایراد کرده است.'
سید یحیی جعفری که هم اکنون نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان است فرزند سید علی و متولد 1310 شمسی در روستای جور کوهبنان است، وی یکی از مبازان کرمان است که نقش تاثیرگذاری در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.
ذکر مسائلی از این دست رویدادهایی است که هر چند از وقوع آن سالها می گذرد اما هنوز جذابیت و زیبایی خاصی برای هر خواننده دل و دین داده به اسلام و قرآن دارد.
حالا قرار است 14 تیر ماه جاری نتیجه زحمات انقلابیون و البته گردآورندگان درقالب مجموعه ای نفیس با حضور جمع پرشماری از مسئولان کشوری ، استانی و محلی در کرمان دیار کریمان رونمایی شود.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار : بهنام احمدی *
3029/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.