خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دفتر جیرفت در میزگردی با حضور امام جمعه این شهرستان و کارشناسان به نقش فریضه امر به معروف ونهی از منکر در کاهش آسیب های اجتماعی ،افزایش سلامت جامعه و کنکاش در مورد چگونگی این فریضه پرداخته است .
در این میزگرد حجت الاسلام رضا کرمی پورامام جمعه جیرفت و حجت الاسلام حسین صافی زاده استاد حوزه و دانشگاه و سید اسماعیل حسینی معاون فرهنگی شهرداری جیرفت شرکت داشتند.
***امربه معروف و نهی از منکر از نگاه امام چمعه
امام جمعه جیرفت با اشاره به اینکه اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ترک شود خداوند ملت را عقاب و آنها را به عذاب گرفتار خواهد کرد، اظهار داشت: این فریضه یک نظارت عمومی و همگانی برای عموم مردم درمجموعه کشورهای اسلامی است ویک واجب شرعی به دوش همه است که هر کجا هستند باید آن را پاس بدارند و بعنوان واجب شرعی به آن عمل کنند.
حجت الاسلام رضا کرمی پور با اشاره به اینکه همه باید خود را دراین مجموعه صاحب نقش بدانند و به آن توجه جدی داشته باشند، افزود: آسیب های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی نیز که گاها درجامعه وجود دارد، مصادیق کم توجهی به این دو فریضه مهم است.
وی اظهار کرد: اگر در جامعه اهل امر به معروف و نهی از منکر باشیم تاثیرات مثبت زیادی خواهد داشت و لازمه آن هم این است تا کار خوب را تشویق و کار نهی را تذکر دهیم.
وی به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه اشاره کرد وافزود: معظم له فرمودند معنای امر به معروف ونهی از منکر یعنی تدکر نه خشونت، لذا باید این اصل در جامعه نهادینه شود.
وی اضافه کرد: معظم له فرمودند در صورتی که تعداد امر به معروف و نهی از منکرها زیاد شود اثر گذاری زیادی خواهد داشت و اگر هر شخص بی تفاوت باشد این فریضه خاموش می ماند.
وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکرنوعی دلسوزی برای جامعه است لذا این احساس مسئولیت در قبال افراد دیگر جامعه می باشد.
امام جمعه جیرفت به تاثیرات مثبت فریضه الهی امر به معروف ونهی از منکر در زمینه خشونت هم اشاره کرد و افزود: تذکر به گناه افراد در زمینه کنترل خشم تاثیرات زیادی دارد وبا تذکر به جا می توانیم جلوی بسیاری از وقایع مانند قتل یا جرایم را بگیرد.
حجت الاسلام کرمی پور به نقش این دو فریضه در ارتقای حقوق شهروندی هم اشاره کردو گفت: رعایت حق شهروندی نوعی امر به معروف است لذا تاکید بر این مهم بر عهده همه افراد جامعه می باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر امر به معروف ونهی از منکر در جامعه اجرا نشود جامعه دچار هرج و مرج می شود و نوعی بی تفاوتی جامعه را فرا می گیرد و لازم است تا انسان با نیت خیرخواهی این دو فریضه را در جامعه عملی کند تا شاهد اثراتی خوب باشیم.
وی روزه خواری علنی و فعالیت تعدادی از کسبه ها در ایام ماه مبارک رمضان را مصداق کاملی از ضرورت احیای این فریضه بیان کرد و اظهار کرد: اگر هر یک از شهروندان در قبال این فریضه احساس مسئولیت داشته باشند، قبح گناه هم از بین نمی رود.
وی افزود: اصل فریضه امر به معروف و نهی از منکر به تذکر برمی گردد وهم اکنون در جامعه ما این تذکر کمرنگ شده است و زمان آن فرا رسیده است تا در این زمینه با خردگرایی به سمت استفاده و نهادینه کردن این فریضه واجب پیش رویم.

***احیای امر به معروف و نهی از منکر به کاهش آسیب های اجتماعی کمک می کند
حجت الاسلام حسین صافی زاده استاد حوزه و دانشگاه هم در ادامه این میزگرد افزود: آسیب های اجتماعی برگرفته از 2 عامل درونی و بیرونی می باشند که عوامل درونی مثل خشم، انجام گناه و دیگر موارد را شامل می شود و عوامل خارجی هم عوامل فیزیکی و تحریک کننده و کنش های بیرونی را شامل می شود.
وی اظهار کرد: انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر مهمترین راهبرد برای کنترل این هنجارها می باشد و این کنترل هم با تذکر شروع می شود.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: خیلی وقت ها افراد متوجه کارهای اشتباه خود نیستند و لازم است تا متولیان در ابتدا با این دو فریضه الهی ، افراد را متوجه امر اشتباه خود کنند.
وی به جنبه همگانی این فریضه هم اشاره کرد و افزود: این فریضه وقتی اثر بخش است که توسط تک تک افراد مختلف جامعه تکرار شود و همه در اجرای این فریضه سهیم باشند در این صورت است که شاهد اثربخشی و در نهایت کاهش آسیب های اجتماعی می شویم.

***کمرنگ شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه
حجت الاسلام صافی زاده با اشاره به کم رنگی اجرای این دو فریضه در جامعه ضرورت استفاده از همه ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی کشور برای احیای امر به معروف و نهی از منکر را خواستار شد و گفت: باید تمامی افراد در قبال اشتباه دیگران احساس مسئولیت کنند.
وی اظهار کرد: باید از همه ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی کشور برای ترویج و احیای امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنیم؛ چرا که مهمترین آسیب جدی در اجرای این فریضه این است که این مساله جایگاه خود را در عمل و اجرا از دست بدهد، لذا باید احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
این استاد دانشگاه و حوزه ادامه داد: به طور حتم می‌توان گفت که اگر ما شاهد برخورد قاطع و حمایت کافی مسئولان و نهادهای کشور بخصوص نهادهای قضایی از این فریضه مورد تأکید اسلام باشیم آسیب های اجتماعی هم در جامعه کاهش پیدا خواهد کرد.

***خانواده، سنگ بنای امر به معرف و نهی از منکر
معاون فرهنگی شهرداری جیرفت هم در ادامه این میزگرد به نقش خانواده در ترویج این فریضه اشاره کرد و افزود: فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید در خانواده ها تقویت شود.
سید اسماعیل حسینی تصریح کرد: بدحجابی و بی حجابی، ترویج فرهنگ غلط غربی از طریق ماهواره و فرهنگ استفاده از قلیان و موسیقی در پارک ها و مجالس از جمله هنجارهایی می باشند که به واسطه این دو فریضه در خانواده قابل اصلاح می باشند.
وی عنوان کرد: افزایش رو به رشد طلاق در جامعه و بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از کمرنگ شدن این دو فریضه می باشند.
وی ضمن انتقاد از عملی نشدن قانون امر به معروف ونهی از منکر در جامعه، اظهار کرد: این فرهنگ باید در جامعه ترویج داده شود تا شاهد اثرات آن در جامعه باشیم و شروع اجرای این فریضه هم باید از در خانواده ها انجام گیرد.
معاون فرهنگی شهرداری جیرفت با بیان اینکه فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر به نفع بشر است، خاطرنشان کرد: خواص جامعه در زمینه نشر این فریضه کوتاهی می کنند لذا باید در زمینه نهادینه کردن این فرهنگ بیشتر تلاش کنیم.
وی ادامه داد: اگر این فریضه در جامعه به درستی نهادینه شود بسیاری از مشکلات اداری، اجتماعی و بدنه جامعه هم اصلاح می شوند.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** تنظیم کننده: روح الله صائب** انتشار دهنده:بهنام احمدس *
7450/6003/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.