به گزارش ایرنا علی رشیدی روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد با اشاره به آبرسانی به 513 روستای استان کرمان طی یک سال گذشته در راستای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی افزود: برای آبرسانی به این روستاها بیش از 85 مخزن ذخیره آب احداث و بیش از 60 حلقه چاه حفر و تجهیز شده است.
وی با تاکید بر اینکه کار در حوزه آبرسانی تعطیلی نمی شناسد عنوان کرد: آب نیاز مردم است و این بخش کار مستمر و جهادی می طلبد.
وی تصریح کرد: 140 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه برای انجام پروژه های آبرسانی 513 روستای استان کرمان هزینه شده است.
رشیدی با بیان اینکه هیچ منبعی با ارزش تر و پایدارتر از آب وجود ندارد اظهار کرد: مردم کشور ما در منطقه خشک و کم آب جهان زندگی می کنند اما مصرف آب ما 2 برابر متوسط مصرف آب دنیا است.
وی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در کرمان 128 میلیمتر است عنوان کرد: متاسفانه بیش از 92 درصد استحصال آب استان کرمان در بخش کشاورزی مصرف می شود و امروز قیمت پایین آب موجب نابسامانی بخش آب استان شده است.
وی تصریح کرد: اگر به آب به عنوان یک کالای اقتصادی نگاه کنیم می توانیم تشخیص دهیم که کشت کدام محصول صرفه اقتصادی دارد و در طرح همیاران آب که از ابتکارات مدیریت ارشد استان بود مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه 42 درصد جمعیت استان کرمان را روستاییان تشکیل می دهند خاطرنشان کرد: یک میلیون و 160 هزار نفر در روستاهای استان کرمان ساکن هستند و اعتقاد داریم باید خدمات زندگی را برای روستاها فراهم کنیم تا همچون گذشته مولد باقی بمانند.
وی با بیان اینکه استاندار کرمان توجه ویژه ای به بخش آب کرمان دارد اظهار کرد: انتقال آب از مناطق دور دست چون کهکیلویه و بویر احمد، خلیج فارس و دریای عمان به کرمان در دستور کار است و در چند سال آینده آب قابل قبولی را به استان هدایت خواهد شد.
وی تصریح کرد: دولت هم اولویت اول خود را در برنامه ششم توسعه به بخش آب و محیط زیست اختصاص داده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان بیان کرد: در سال 96 تامین اعتبار آبرسانی 230 روستا در دستور کار شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان خواهد بود.
رشیدی با بیان اینکه یکی از معضلات بخش آب، انشعابات غیر مجاز است عنوان کرد: طی یک سال گذشته سه هزار و 700 انشعاب غیرمجاز در روستاهای استان کرمان شناسایی و قطع شد.
وی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان 12 میلیارد تومان از مشترکین این استان طلبکار است.
وی همچنین به مشکلات حوزه آب و فاضلاب روستایی اشاره کرد و گفت: با تمام اقداماتی که برای آبرسانی به روستاها انجام شده باز هم 588 روستای استان کرمان با کمبود آب و 165 روستای کرمان با شوری آب مواجه هستند.
رشیدی با بیان اینکه در گذشته بیش از 900 روستا در استان کرمان به وسیله تانکر آبرسانی می شد اظهار کرد: امروز 546 روستا با تانکر آبرسانی می شود و پیش بینی می کنیم این تعداد روستا در تیر، مرداد و شهریور ماه که با گرمای هوا مواجه می شویم به 700 روستا افزایش پیدا کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان با بیان اینکه طول شبکه توزیع آب روستایی استان کرمان بیش از 13 هزار و 200 کیلومتر است گفت: در سطح روستاهای این استان بیش از چهار هزار و 600 کیلومتر خط انتقال آب و یکهزار و 850 منبع تامین آب وجود دارد.
وی با اشاره به هزینه های زیاد تعمیر موتور پمپ ها خاطرنشان کرد: طی یک سال و نیم گذشته 477 موتور پمپ در استان کرمان تعمیر شده که تعمیر هر موتور پمپ با هزینه های حمل و نصب آن به 10 میلیون تومان است در حالی که تاکنون هیچ گونه ردیف اعتباری ملی برای تعمیر و نگهداری شبکه های آب و فاضلاب روستایی تخصیص داده نشده است.
256 هزار مشترک آب روستایی در استان کرمان وجود دارد
استان کرمان با پنج هزار و 200 روستا 10 درصد جمعیت روستایی کشور را در خود جای داده است.
طرح همیاران آب نیز با هدف بهینه سازی و اصلاح روش های مصرف آب در دولت تدبیر و امید در استان کرمان اجرا شد.
خبرنگار: کمیل بهشتیان ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7429/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.