نگاه فرهنگی جا افتاده در استان کرمان که از سرمایه گذار بمنزله یک مجاهد اقتصادی نام برده می شود و باور مردمی این دیار به پهن کردن فرش قرمز واقعی برای سرمایه گذاران نیز در موفقیت و زمینه سازی جهت قرار گرفتن اقتصاد این استان بر ریل توسعه نیز بسیار تاثیر گذار بوده است .
البته بیان ضرورت شتابدهی در کارها بمنزله این نیست که به پا در رکابی مدیران دستگاههای اجرایی استان تردیدی وارد است چرا که براساس آمارهای موجود در سال 95 حضور مدیران کل دستگاههای اجرایی در مراکز شهرستانهای تابعه به رکورد خوبی نزدیک شده و در حقیقت سرکشی 90 موردی یک مدیر دستگاه اجرایی در طول یکسال در 23شهرستان حوزه کاری اداره متبوع اش مصداق واقعی و آشکاری از این جنب و جوش قابل تحسین و در عین حال نشات گرفته از سیاستهای دولت و به تبع آن مدیریت ارشد اجرایی استان کرمان دارد .
هر چند که اقدامات زیرساختی انجام گرفته شده دراستان کرمان طی چهار سال گذشته با محوریت اقتصاد مقاومتی چشم اندازی 10ساله برایش توسط متولیان امر ترسیم گردیده ولی قطعا اگر روند شتاب کارها بیشتر و بیشتر گردد از زمان باردهی این چشم انداز و ثمردهی واقعی سرمایه گذاری های صورت گرفته شده کاسته خواهد شد و نتیجه کار هم برای مردم و هم برای شرکتهای سرمایه گذار به لحاظ کاری و جلوگیری از پرت سرمایه سودمند تر خواهد بود .
بد نیست که بدانیم به دنبال تعیین استان کرمان به عنوان یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور ، مدیریت ارشد اجرایی استان با همفکری تیم اقتصادی در اختیار ،توانست با تقسیم این استان به هشت منطقه اقتصادی و مهیا نمودن زمینه استفاده از توان بخش خصوصی در قالب معین های اقتصادی رویکرد تغییر زیرساختی قابل موثری را رقم زند که تکمیل این فرایند نیازمند استمار حرکت جهادی اغاز شده طی چند سال گذشته می باشد .
در این مقال کوتاه سری به کارهای انجام شده در چهارساله اول دولت آقای روحانی در دیار کریمان می زنیم تا ببینیم که روند شکوفایی ایده اقتصادی طرح شده از جانب نماینده عالی دولت در قلعه گنج که این شهرستان را به عنوان الگویی موفق در معین اقتصادی معرفی کرده و در نوع خود یک رخداد اساسی در اداره کشور محسوب می‌شود، طوری که این مدل توسعه مورد تائید مقاوم معظم رهبری و ریاست جمهوری قرار گرفته ، چگونه جامه عمل به خود پوشانیده است .
طرح تقسیم استان کرمان به 8 منطقه اقتصادی که با رویکرد تجمیع مناطق همگن و برنامه‌ریزی در جهت پیشبرد طرح‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شده، عملاً این استان را به 8 منطقه با زیرشاخه های حضور معین های اقتصادی در کرمان، گلبافت و راین، کوهبنان، راور و زرند، رفسنجان، انار و شهر بابک، سیرجان و بردسیر، جیرفت و عنبرآباد، ریگان، بم، نرماشیر و فهرج، بافت، ارزوئیه، رابر و گوغر و رودبار جنوب، فاریاب، کهنوج و قلعه گنج تقسیم کرده است.
استانداری کرمان برای تحقق هدف مورد نظر از شرکت‌های توانمند اقتصادی برمبنای مسئولیت‌های اجتماعی آنها برای قبول مسئولیت توسعه مناطق هشتگانه استان دعوت کرد و موفق به عقد 21 قرارداد با این مؤسسه‌های اقتصادی شد.
به گفته علیرضا رزم حسینی استاندارکرمان، بعد از انتخاب این استان به‌عنوان یکی از 3 پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور با تیم همراه تصمیم به تقسیم استان کرمان به 8 منطقه اقتصادی گرفتیم و مدیریت هر یک از مناطق هشتگانه را به مؤسسات و شرکت‌های توانمند اقتصادی به‌عنوان معین اقتصادی آن منطقه واگذار کردیم تا موجبات توسعه و آبادانی مناطق یاد شده را فراهم سازند.
استاندار کرمان با اشاره به فعالیت 21 مؤسسه اقتصادی به‌عنوان معین اقتصادی در کرمان، افزود: معین‌های اقتصادی نیز برنامه‌هایی برای توسعه اشتغال استان دارند و در این زمینه منابع خوبی در اختیار است و می‌توان از آنها برای چند برابر کردن تسهیلات خود اشتغالی استفاده کرد.
وی تجربه قلعه گنج را که در راستای بکارگیری این سیاستهای اقتصادی به سرانجام رسانیده به‌عنوان الگویی موفق در معین اقتصادی را یک رخداد اساسی در اداره کشور دانست و گفت: بر مبنای اقتصاد مقاومتی و تکیه بر داشته‌های داخلی گام‌های اساسی برای توسعه قلعه گنج با استفاده از همه ظرفیت‌ها و دارایی‌های خود این منطقه برداشته شد.
استاندار کرمان با اشاره به اینکه باوجود مهیا بودن زیرساخت‌های لازم در این شهر، اما فقر در این منطقه موج می‌زد، تصریح کرد: ایده واگذاری یک شهرستان به بخش غیردولتی پس از بازدید از قلعه گنج در دیدار با وزیرکشور مطرح و در نهایت پس از موافقت وی، این منطقه به بخش خصوصی واگذار شد.
وی ادامه داد :به دلیل اینکه این رویداد برای نخستین بار در کشور رقم می‌خورد، باید به مؤسسه‌ای واگذار می‌کردیم که بتواند بخوبی کارها را انجام دهد، بنابراین طی انعقاد تفاهمنامه‌ای، بنیاد مستضعفان عهده دار توسعه منطقه قلعه گنج شد یعنی در حقیقت معین اقتصادی این منطقه محروم شد و پس از انعقاد قرارداد اقدام‌های خود را آغاز کرد.
به گفته رزم حسینی بنیاد مستضعفان در گام نخست از مشاوران داخلی و خارجی کمک گرفت، به گونه‌ای که 3 مشاور هلندی به بنیاد کمک کردند و گام‌های اساسی برای توسعه قلعه گنج با استفاده از همه ظرفیت‌ها و دارایی‌های خود قلعه گنج برداشته شد.
استاندار ضمن تشریح اقدام‌های صورت گرفته برای حفظ فرهنگ‌های بومی و سنتی قلعه گنج، و تاکیدی که بر پیوست فرهنگی پروژه ها گردید ،خاطرنشان کرد: براساس ظرفیت‌های بومی در این شهرستان کارهای توسعه‌ای آغاز شد، بنابراین بنیاد مستضعفان شبکه مدیریتی را ایجاد کرد و نخستین اقدام راه‌اندازی نخستین هتل کپری در جهان با معماری بومی در این منطقه بود که در نوع خود بی نظیر بوده و این روزها میزبان گردشگران داخلی و خارجی در این منطقه شده است .
رزم حسینی با اشاره به اینکه ضریب استفاده از هتل کپری قلعه گنج نسبت به استان از رشد قابل قبولی برخوردار است، گفت: تاکنون بیش از 300 گردشگر خارجی با ماندگاری میانگی سه شبانه روز در این شهرستان حضور پیدا کرده‌اند که قدم مطلوبی است .
نماینده عالی دولت در استان کرمان با اشاره به هم راستا بودن اقدام‌های فرهنگی با اقتصادی در منطقه قلعه گنج، افزود: دامداری یکی از گنج‌های این شهرستان است که اکنون یک هزار رأس بز شیری از اسپانیا وارد منطقه شده که تا 3 هزار رأس افزایش پیدا خواهد کرد.
رزم حسینی از بهره‌برداری 4 کارخانه در قلعه گنج خبر داد و یادآورشد: در این شهرستان با تأسیس شهرک صنعتی تاکنون بیش از 8 کارخانه ساخته شده و این در حالی است که در گذشته هیچ کارخانه‌ای در این منطقه وجود نداشته است.
وی با تأکید براینکه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان از محروم‌ترین منطقه آغاز شد، خاطرنشان کرد: شهرستان قلعه گنج امروز در حوزه اجتماعی ارتقا پیدا کرده، به گونه‌ای که آسیب‌های اجتماعی آن کاهش یافته و مردم از منزلت برخوردار شده‌اند.
استاندار کرمان یکی از اهداف شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج را مشارکت مردم در امر توسعه و اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: از آنجا که مردم برای سرمایه‌گذاری دولتی اعتماد چندانی نداشتند، اما گام به گام این اعتماد‌سازی در بین مردم با ایجاد صندوق‌های خرد روستایی ایجاد و آموزش‌های لازم به روستاییان داده شد.
به گفته رزم حسینی اینک 140 صندوق خرد توسعه روستایی دربیش از 60 روستای قلعه گنج راه‌اندازی شده که افزون بر 13 هزار نفر عضو این صندوق‌ها هستند و همچنین 988 گروه آبادانی در این منطقه تشکیل شده است.
براساس این گزارش مردم قلعه گنج از محل یارانه‌های خود بیش از 1.5 میلیارد تومان در صندوق‌های خرد روستایی سپرده‌گذاری کرده‌اند که از همین محل حدود 3 هزار و702 نفر برای ایجاد اشتغال تسهیلات خوداشتغالی دریافت کرده‌اند.
استاندار کرمان با اشاره به اینکه با اقدام‌های انجام گرفته نرخ بیکاری در قلعه گنج از 22 درصد به 5 درصد کاهش یافته، یادآورشد: امروز 4 شرکت تعاونی فراگیر که در کشور بی‌سابقه است، در این شهرستان ایجاد شده و سفارشات را خریداری و سپس صادر می‌کنند.
رزم حسینی مدیریت توسعه در منطقه قلعه گنج را 10 ساله دانست و تصریح کرد: قلعه گنج طی یک دهه آینده به منطقه‌ای بدون بیکار، توسعه یافته و دارای کمترین آسیب‌های اجتماعی تبدیل خواهد شد.
وی با اشاره به طرح نظام تحول سلامت در قلعه گنج، گفت: بیمارستان این شهرستان راه‌اندازی شده و بیمارستان 10 تختخوابی بخش رمشک این شهرستان نیز در حال بهره‌برداری است و هم‌اکنون 234 مدرسه به وسیله بنیاد مستضعفان در این شهرستان در حال بازسازی و بهسازی است و ساخت 40 باب مدرسه جدید نیز در دستور کار این بنیاد قرار دارد.
استاندار گفت :براساس موفقیت‌های حاصل شده در قلعه گنج الگوی توسعه دیگر نقاط استان را که در قالب مناطق هشتگانه تعریف شده با انعقاد قرارداد و تفاهمنامه با شرکت‌های توانمند داخلی در حال اجرا داریم که از سال 95 شاهد موفقیت‌های پرشماری در جای جای این استان پهناور هستیم.
بدون شک در طول چهارساله آتی دولت دوازدهم استمرار و تکمیل زمینه فعالیت‌های مختلف پدید آمده در جای جای استان کرمان ضمن اینکه می‌تواند به کاهش ملموس بیکاری در این استان پهناور بینجامد قطعاً تولیدات این مناطق می‌تواند به نوبه خود سهم والایی در تقویت بنیه اقتصادی کشور و افزودن بر نشاط فضای کار ایجاد شده داشته باشد.
حال که اقدامات ضربتی توام با برنامه ریزی مدون انجام گرفته در استان کرمان در دوره چهارساله دولت اول تدبیر و امید این استان را به طور متوازان بر روی ریل توسعه اقتصادی قرار داده و تحقق نتایج این اقدام مهم که از نظریه پردازی وارد گود عملیاتی گردیده مستلزم کار و تلاش بیش از بیش مدیران دستگاههای اجرایی در یاری رساندن به معین های اقتصادی تعیین شده با تسهیل روند اداری کارهای اداری و مجوزهای مورد نیاز این معین ها برای استمرار و سرعت بخشی به روند اجرایی است .
در واقع اگر گیر و گرفتاری های اداری سرمایه گذاران بخوبی برطرف گردد می توان امیدوار شد که زودتر از چشم انداز تعریف شده ثمردهی نهایی برنامه ها ، حداکثر تا پایان دولت دوازدهم استان کرمان نه تنها بعنوان یکی از سه پایلوت اقتصاد مقاومتی بلکه می تواند با صدور تولیدات ناشی از اقدامات انجام گرفته شده برای مناطق برون مرزی هم به لحاظ ارزآوری کمک کار خوبی برای ملت ایران در هر نقطه و مکان باشد.
تنظیم و انتشار: بهنام احمدی*
5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.