محمود صفرزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: راه مقابله با این معضل زیست محیطی، مدیریت ترافیک، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، ارتقای استانداردهای سوخت و خودرو، استفاده نکردن از خودروهای فرسوده، حذف خودروهای تک سرنشین و در نهایت ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه است.
وی تصریح کرد: به منظور ارتقای فرهنگ استفاده از دوچرخه و حمل و نقل عمومی در سفرهای شهری، طرح پویش سه شنبه های بدون خودرو از سال 94 در سراسر کشور آغاز شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: پویش و کمپین سه شنبه های بدون خودرو باید در طول سال موجب انجام اقدامات زیست محیطی و مقابله با آلودگی هوا شود.
وی افزود: گرچه چالش های اصلی و معضلات زیست محیطی شامل خشکسالی، بحران آب، تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، فرسایش ژنتیکی موجب بروز پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا می شود و لی باید دانست که بیش از 70 درصد از منابع آلاینده هوا ناشی ازمنابع متحرک (وسایل نقلیه موتوری) می باشد.
صفر زاده با بیان اینکه امسال با شعار من با طبیعتم، هفته محیط زیست را گرامی می داریم اظهار کرد: علاوه بر جلوگیری تخریب محیط زیست و آلاینده های زیست محیطی و فرسایش ژنتیکی هدف از برگزاری هفته محیط زیست جلب توجه عموم مردم به مسائلی است که محیط زیست را آلوده می کند و هر سال نیز یکی از مسائلی که شدیدا محیط زیست را تهدید می کند به عنوان موضوع این روز انتخاب می شود.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که می فرمایند از زمین حفاظت کنید به درستی که آن مادر شماست، گفت: حفاظت از زمین و کلیه منابع طبیعی و زیستی که جزو انفال الهی محسوب می شوند از اهمیتی ویژه برخوردار است چون زمین به عنوان زادگاه، زیستگاه، پناهگاه و در نهایت آرامگاه ابدی ما و تأمین کننده ی نیازهای اساسی و ضروری ما به طور مستقیم و غیر مستقیم، مانند مادری مهربان نقش خود را ایفا می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: در اصل پنجاهم قانون اساسی، نکات کلیدی از جمله حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی شده که به همراه حفاظت از منافع بین نسلی و مقابله با هرگونه آلودگی و تخریب غیرقابل جبران، ما را به سمت توسعه پایدار هدایت می کند.
به گزارش ایرنا، جهت ترویج و تسری فرهنگ استفاده از دوچرخه، اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان، در هفته محیط زیست با حمایت از هیات دوچرخه سواری استان کرمان و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی پویش سه شنبه های بدون خودرو را اجرا کرد.
اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان با شعار من با طبیعتم، روز جهانی محیط زیست را گرامی داشت.
هر سال روز 5 ژوئن در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست و 16 تا 22 خرداد به عنوان هفته محیط زیست گرامی داشته می شود.
تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال 1972 بر می گردد که در این سال برای نخستین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد.
در این روز کنفرانس سازمان ملل در مورد محیط زیست و انسان با شرکت اکثریت مقامات و نمایندگان کشورهای جهان تشکیل شد و این کنفرانس و این سازمان در پایان اجلاس 12 روزه مبادرت به انتشار بیانیه و اعلامیه اصولی در قالب یک طرح عملیاتی و اجرایی کرد که به عنوان اسناد کنفرانس جهانی محیط زیست تلقی می شود و روز افتتاح این کنفرانس به عنوان روز جهانی محیط زیست شناخته می شود.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: بهنام احمدی *
/ 5054/7420
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.