به گزارش ایرنا سید حجت الله موسوی قوام شامگاه سه شنبه در آیین جشن گلریزان در محل تالار عقیق شهر رفسنجان بیان کرد: سال 80 ستاد مردمی امور دیه و رسیدگی به جرایم غیر عمد زندانیان در این استان تشکیل شد که از آن زمان تاکنون این تعداد مددجو در زندان های استان کرمان آزاد شدند.
وی تصریح کرد: در کنار این فعالیت هیئت صلح و سازش و هیئت گذشت برای رایزنی با شاکیان تشکیل شده که در این راستا بیش از 2 هزار و 120 میلیارد ریال از طریق مذاکره با شاکیان زندانیان جرایم غیر عمد در چند سال گذشته در این استان گره گشایی شده است.
وی گفت: در شهرستان رفسنجان طی چند سال گذشته 184 زندانی با جرایم غیر عمد با کمک خیرین و کمک های ستاد دیه استان با ملبغ بیش از 40 میلیارد ریال آزاد شدند.
مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان بیان کرد: از این تعداد 75 نفر بابت پرداخت دیه زندانی شده بودند که در مجموع با پرداخت چهار میلیارد و 500 میلیون ریال از حوزه کمک های خیرین این شهرستان آزاد شدند.
وی با اشاره به اینکه مسئولان عالیرتبه نظام نگاه ویژه به بحث آزادی زندانیان جرایم غیرعمد دارند افزود: روز چهارم ماه مبارک رمضان امسال از سوی مقام معظم رهبری مبلغ پنج میلیارد و 130 میلیون ریال به ستاد دیه کمک شده و برای ستاد دیه اعتمادسازی ایجاد شده است.
وی تأمین منابع مالی و درمان را از وظایف مهم ستاد دیه ذکر کرد و گفت: در استان کرمان 92 جشن گلریزان برگزار شده و تحقق 58 میلیارد ریال از محل کمک های خیرین در این استان را داریم که امیدواریم جذب شود.
موسوی قوام بیان کرد: 90 درصد زندانیان استان بدهکاران دیه هستند که برای کاهش این آمار، پیشگیری عمومی نیاز است و باید تریبون نمازجمعه، مراکز فرهنگی، علمی، دانشگاهیان و ... در این زمینه وارد شوند تا با آموزش های لازم، از بروز جرایم دیه و غیرعمد جلوگیری شود.
وی افزود: 60 درصد زندانیان با شرایط غیرعمد استان کرمان مربوط به مهریه هستند و جوانان این سرمایه های نظام ناخواسته گرفتار این معضل شده اند و با تاریخ تولد، سال عقد یا مهریه های کلان تن به ازدواج هایی می دهند که بعد از چند ماه منجر به فروپاشی و زندانی شدن فرد می شود.
وی گفت: جمله 'مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته' باید از زبان مردم حذف شود و به طور متعادل و در حد وسع و توان یک مرد در نظر گرفته شود تا توان پرداخت را داشته باشد.
مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان گفت: هر محله ای که یک مسجد داشته باشد برای آزادی یک زندانی غیرعمد اقدام کند و 86 زندانی در شهرستان کرمان می توانند از طریق مساجد آزاد شوند که از این تعداد 40 نفر در شهر کرمان با کمک های جذب شده از سوی مساجد می توانند به آغوش گرم خانواده هایشان برگردند.
وی اظهار کرد: برای آزادی 27 زندانی غیر عمد در رفسنجان مبلغ 10 میلیارد ریال نیاز است که تا پایان ماه مبارک رمضان این 27 نفر از زندان آزاد شوند.
امام جمعه رفسنجان هم گفت: موسسات خیریه، خانواده زندانیان نیازمند را در اولویت قرار دهند، چرا که اگر دست انجمن باز باشد کمک بیشتری می‌ توانند به این نیازمندان داشته باشند.
حجت الاسلام عباس رمضانی ‌پور تصریح کرد: کمک‌ها باید هدفمند باشد و خانواده ‌های زندانیان نیازمند به سرعت شناسایی و حمایت شوند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رفسنجان نیز گفت: 59 نفر از زندانیان این شهرستان واجد شرایط غیر عمد هستند.
حسین رئیسی نژاد اظهار کرد: این افراد محکوم مالی هستند و میزان بدهی آنها بالغ بر 25 میلیارد ریال است.
وی افزود: 73 درصد زندانیان رفسنجان متأهل و دارای خانواده هستند که سرپرست این خانواده در زندان به‌ سر می‌ برند.
وی با اشاره به اینکه 200 خانواده زندانی زیر پوشش انجمن حمایت از زندانیان رفسنجان هستند بیان کرد: انجمن حمایت از زندانیان رفسنجان از ابتدای سال گذشته تاکنون اقداماتی از جمله توزیع سبد کالای ماه مبارک رمضان در مجموع به مبلغ 476 میلیون ریال و سبد کالای عید فطر 187 میلیون ریالی به 187 نفر انجام داد.
دادستان رفسنجان گفت: افراد زیادی در زندان هستند که نمی ‌توان به عمد آنها را مجرم دانست و واقعا این افراد به کمک نیاز دارند.
رئیس دادگستری رفسنجان هم گفت: خانواده زندانیان مشکلات عاطفی و مالی دارند که نباید نسبت به آنها بی‌ اعتنا باشیم.
حجت‌ الاسلام مهدی پورمحمدی اظهار کرد: امام ‌علی (ع) در خطبه 53 نهج البلاغه بر حمایت از فقیران و محرومان تأکید داشتند و سیره و روش اهل ‌بیت رسیدگی به محرومان و همنشینی با خانواده‌های بی‌ بضاعت بوده است.
وی افزود: مردم رفسنجان از دیرباز اهل خیر بودند و با دید باز مسائل اجتماعی را نگاه می‌ کردند.
رئیس دادگستری شهرستان رفسنجان گفت: بزرگترین وقف امنیت در شهرستان رفسنجان صورت گرفته و موقوفات بزرگ آستان قدس رضوی در این شهرستان وجود دارد.
وی افزود: مردم رفسنجان در کارهایی از جمله پرداخت مالیات در استان کرمان جزو اولین‌ها هستند و سال 93 بیش از 65 درصد مالیات استان از رفسنجان جذب شده است.
وی خاطرنشان کرد: خدمت به خلق خدا بالاترین درجه عرفان است و احساسی که پس از کمک به افراد نیازمند به انسان دست می‌دهد ارزش زیادی دارد.
خبرنگار: مریم رضایی ** انتشار: رسول محمدحسنی
7433/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.