به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان محمود وفایی در نشست مشترک با منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر کرمان با بیان اینکه در حال حاضر این خطه به یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است افزود: در سه سال گذشته بیش از 90 هزار گردشگر خارجی از جاذبه های تاریخی و گردشگری استان کرمان بازدید کرده اند که انتظار می رود تا پایان سال 1396 حدود 40 هزار گردشگر خارجی وارد استان شوند.
وی تاکید کرد: استان کرمان به لحاظ برخورداری از تعدد آثار ثبت جهانی و کثرت بناهای تاریخی و اماکن گردشگری در واقع ایرانی کوچک محسوب می شود.
وی گفت: خوشبختانه پروژه های متعددی در حوزه های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهر و استان کرمان کلید خورده است که اگر روند عملیات اجرایی این پروژه ها با همین سرعت فعلی پبش روند تا سه سال آینده در حوزه زیرساخت ها مشکل نخواهیم داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه مقوله آموزش نیاز اصلی صنعت گردشگری است تصریح کرد: در حال حاضر پنج مرکز آموزش گردشگری در کرمان فعال هستند و توانسته اند نیازهای آموزشی استان را به خوبی پوشش دهند.
وی گفت: نداشتن تبلیغات و بازاریابی مناسب از نقاط ضعف گردشگری استان است و متاسفانه نتوانسته ایم آنطور که باید کرمان را حتی در سطح ملی معرفی کنیم و انتظار می رود با همکاری مشترک استانداری، میراث فرهنگی، کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی و شهرداری و شورای شهر کرمان این ظرفیت های تاریخی و گردشگری بیش از گذشته معرفی شود.
وفایی ادامه داد: ماندگاری گردشگران از یک شب به 2 شب در استان کرمان افزایش پیدا کرده و خوشبختانه در سال 95 میلیون ها دلار درآمد از محل ورود گردشگران خارجی عاید استان کرمان شده است.
وی با اشاره به فعالیت 500 واحد تاسیسات گردشگری در کل استان کرمان اظهار کرد: در حال حاضر شرایط اعطای مجوزها نسبت به گذشته بسیار آسان و تسهیل شده و میزان تسهیلات اعطایی 50 تا 100 میلیون تومان افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه هم اینک حدود 40 پروژه مرمتی با اتکا به اعتبارات بخش دولتی فعال است افزود: در ایام نوروز امسال کاروانسرای گنجعلیخان کرمان که سال ها متروکه و بلا استفاده بود با 48 غرفه به فروشگاه صنایع دستی تبدیل و برای حدود 90 نفر اشتغالزایی مستقیم شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به شعار هر خانه یک موزه تاکید کرد: در حال حاضر 6 موزه خصوصی در استان وجود دارد که سه موزه آن در شهر کرمان قرار دارد.
وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی برای تاسیس موزه های خصوصی به افراد حقیقی و حقوقی تجهیزات و تسهیلات مناسب اعطا می کند تصریح کرد: ایجاد موزه های خصوصی علاوه بر رونق گردشگری سبب اشتغالزایی و حفظ بیشتر مواریث فرهنگی می شود.
وی همچنین از راه اندازی پایگاه بافت تاریخی شهر کرمان خبر داد و گفت: با راه اندازی این پایگاه روند مرمت و بهسازی بناهای تاریخی سرعت بیشتری یافته است.
وفایی با اشاره به فعالیت 60 هزار صنعتگر در 60 رشته صنایع دستی افزود: در حال حاضر پنج هزار صنعتگر بیمه شده در استان کرمان وجود دارد که بیشتر آنها در رشته های پته دوزی و گلیم بافی فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه شرایط برای معرفی و ثبت کرمان به عنوان شهر جهانی پته فراهم است گفت: برای تسریع این کار نیاز به زیرساخت هایی است که از آن جمله می توان به نامگذاری یکی از خیابان ها و بوستان های کرمان به نام پته، نصب المان پته در یک از میادین، تهیه مستند پته و استفاده مبلمان های شهری با الهام از صنایع دستی به ویژه پته اشاره کرد.
وفایی تصریح کرد: امیدواریم اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر کرمان در ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه گردشگری شهر کرمان و افزایش سطح تعاملات در حوزه میراث فرهنگی و حفظ بناهای تاریخی همکاری و تعامل مضاعفی با سازمان میراث فرهنگی داشته باشند.
11 عضو منتخب شورای اسلامی شهر کرمان در انتخابات 29 اردیبهشت امسال انتخاب شدند.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار: رسول محمدحسنی
7437/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.