احمد جمالی زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بنابراین رعایت اصول بهداشتی در نگهداری دام، عدم نگهداری از حیوانات مگر در مواقع ضروری و خرید دام مطمئن از مکان هایی که مورد تأیید دامپزشکی می باشد، الزامی است.
وی تاکید کرد: گوشت و احشاء دام باید به مدت 24 ساعت پس از ذبح در سردخانه نگهداری و پس از آن استفاده شود ضمن اینکه از مصرف خام جگر و سایر احشاء و گوشت دام ها به شدت پرهیز شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: تاکنون مورد مشکوک یا فوت بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو در این شهرستان مشاهده نشده است.
وی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو نوعی بیماری مشترک بین حیوان و انسان است اظهار کرد: افراد در صورتی که با دام آلوده تماس داشته باشند یا گوشت آلوده حاصل از ذبح دام غیر مجاز را مصرف کنند، دچار این بیماری می شوند و اگر فردی دچار بیماری شود به طور معمول یک تا سه و حداکثر 9 تا 13 روز طول می کشد.
جمالی زاده افزود: در مرحله اول در فرد علائمی از جمله تب، ضعف، سردرد شدید، لرز، درد شدید در ناحیه پشت، کمر و پاها، گیجی، کوفتگی و بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و اسهال دیده می شود.
وی گفت: مرحله دوم این بیماری خونریزی است که یک تا ده روز طول می کشد و خونریزی در مخاط ها و پوست، هماتوم و سایر پدیده های خونریزی دهنده در این مرحله از بیماری دیده می شود.
وی با اشاره به راه های انتقال بیماری خاطرنشان کرد: گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، تماس با دام آلوده، مصرف گوشت تازه خام یا نیم پز حیوانات آلوده و تماس با خون و ترشحات بیمار و استنشاق هوای آلوده از جمله راه های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به شمار می رود.
مواردی از ابتلا به تب کریمه کنگو طی روزهای اخیر در برخی استان های کشور مشاهده شده و به گفته مسئولان تاکنون این بیماری در استان کرمان بروز پیدا نکرده است.
مرکز شهرستان رفسنجان در 110 کیلومتری شمال کرمان است.
خبرنگار: مریم رضایی ** انتشار: رسول محمدحسنی
7433/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.