به گزارش ایرنا جمشید انصاری عصر دوشنبه در نشست خبری در کرمان افزود: حداقل حقوق کارکنان دولت در سال 92، 490 هزار تومان بود و در حال حاضر یک میلیون و 35 هزار تومان است که رشد 110 درصدی در حداقل حقوق کارمندان دولت را داشتیم.
وی بیان کرد: سال 92 حداقل حقوق بازنشستگان 490 هزار تومان بود و امسال حداقل به یک میلیون و 150 هزار تومان رسیده و برنامه دولت بر اینست در بحث حقوق بازنشستگان هر سال افزایش مصاعفی اعمال شود تا فاصله دریافتی بازنشستگان و کارکنان دولت کاهش پیدا کند.
وی گفت: در طول سالهای 90 تا 93 میزان افزایش حقوق کارمندان دولت حدود 60 درصد از افزایش نرخ تورم کمتر بوده که به کاهش قدرت خرید کارکنان دولت منجر شده بود.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: در چهار سال دولت تدبیر و امید ضریب ریالی افزایش حقوق کارکنان دولت بیشتر از نرخ تورم اعمال شده و در مقابل 46 درصد افزایش تورم 101 درصد حقوق کارکنان دولت افزایش پیدا کرده است.
وی گفت: سیاست های دولت تهم و دهم در بخش اشتغال دولتی 2 پیامد داشت و به لحاظ آمار نیروی انسانی بنا بود در دوره برنامه پنجم توسعه 15 درصد کاهش نیروی انسانی را داشته باشیم که اتفاق نیفتاد و مقدار کمی هم افزایش نیروی انسانی داشتیم.
انصاری افزود: سال 87 که بنده مسئولیتی در سازمان امور اداری و استخدامی کشور داشتم، 500 هزار نفر مستمری بگیر صندوق بازنشستگی کشور داشتیم که این رقم در حال حاضر به یک میلیون و 325 هزار نفر رسیده و موجب افزایش هزینه های دولت از طریق هزینه های بازنشستگی شده است.
وی تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید سعی کردیم جلوی بزرگ شدن دولت را بگیریم و برای بهبود وضعیت نیروی انسانی دولت در جاهایی که ضرورت دارد نیروهای انسانی متخصص را جذب کنیم.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی بیان کرد: در طول حدود چهار سال فعالیت دولت 92 هزار نفر استخدام جدید داشتیم در حالی که تعداد خروجی دولت در این مدت حدود 160 هزار نفر بوده و در واقع ما به ازای خروجی نیروی کمتری وارد دولت شده است.
وی با بیان اینکه متوسط تحصیلات در بدنه کارکنان دولت افزایش پیدا کرده است افزود: امروز 60 درصد نیروهای بدنه دولت دارای تحصیلات دانشگاهی هستند که این رقم در ابتدای شروع به کار دولت حدود 47 درصد بوده است و توانستیم وضعیت سواد و تحصیلات نیروهای دولت را افزایش بدهیم.
وی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه به دولت تکلیف شده است که 15 درصد از نیروی انسانی خود را کاهش دهد و سیاست هایی اتخاذ خواهد شد که تکلیف این برنامه مشخص شود.
انصاری با اشاره به شعارهای انتخاباتی حمایت از محرومان توسط برخی نامزدهای ریاست جمهوری گفت: این شعارها از منظر جذابیت و نه صرفا برای حمایت از محرومان مطرح می شد.
وی تاکید کرد: تجربه پرداخت یارانه در سال 89 به نامزدها نشان داد یکی از نکاتی که می تواند بر روی بعضی گروه های اجتماعی به عنوان شعار تبلیغاتی موثر باشد، شعارهای مربوط به افزایش پرداخت یارانه بود که البته کمتر به محرومان گفته می شد و بیشتر به افزایش یارانه اختصاص داشت.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد: در مجلس هشتم تصمیم به پرداخت یارانه به پنج دهک جامعه بود اما دولت با برداشتی که از قانون داشت در عمل یارانه را برای تمام آحاد جامعه برقرار کرد و نظام یارانه را از هدفمندی انداخت و برای دولت بعد مشکلاتی را ایجاد کرد.
وی افزود: در دولت یازدهم سعی شد نوعی هدفمندی در اعطای یارانه اعمال شود و دولت بخش قابل توجهی از یارانه را به سمت یارانه های غیر نقدی افزایش داد به طوری که بخش قابل توجهی از هزینه های درمانی در طرح تحول سلامت با اختصاص یارانه های غیر نقدی به وزرات بهداشت و درمان پرداخت شد.
وی گفت: در بخش خرید گندم هم از محل پرداخت یارانه غیر مستقیم محصول گندم به قیمت 1300 تومان و تقریبا دو برابر قیمت جهانی از کشاورزان خریداری شده است و به این شیوه دولت به تولید کنندگان گندم یارانه می دهد.
وی تصریح کرد: دولت 11 میلیون نفر از مردم را به صورت رایگان زیر پوشش بیمه سلامت قرار داد که هزینه های آن از محل یارانه ها پرداخت شده است.
انصاری گفت: سیاست دولت روحانی بر این است که یارانه را هدفمند و موثر کند و به جای افزایش عموم یارانه نقدی، در طرح های سلامت، حمایت از خانوارهای روستایی و پوشش بیمه ای همه آحاد کشور و پوشش های بیمه ای تامین اجتماعی برای کارگران انجام داده است.
وی با اشاره به برگزاری مناظره های نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعضی از دوستان صرفا با تخریب عملکرد دولت و سیاه نمایی دستاوردهای نظام فکر می کردند زمینه رای را برای خودشان فراهم کنند.
انصاری تصریح کرد: بسیاری از حرفهایی که نامزدها در تبلیغات و مناظره ها زدند در غیر این ایام و توسط یک نشریه درج می شد به عنوان سیاه نمایی علیه نظام با آن برخورد می کردند.
وی افزود: برخی به عنوان نامزد ریاست جمهوری حرفهایی می زدند که رسانه های مخالف نظام جمهوری اسلامی با این شدت و حدت نمی زدند.
وی با اشاره به دلایل سیاه نمایی و تخریب دولت گفت: در دولت های نهم و دهم از فضای تحریم برخی برای منافع گروه ها و جریانات استفاده کرده بودند که در این فرصت تبلیغات حملات جدی به دولت و دستاوردهای دولت داشته باشند.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور اضافه کرد: استخدام کارمندان دولت به چهار دسته تقسیم می شود و قرار نیست همه کارکنان دولت به یک شیوه باشند و برای تبدیل وضعیت چارچوب مشخصی وجود دارد.
وی با اشاره به طرح دولت الکترونیک گفت: راهبری روشهای انجام کار با سازمان امور اداری و استخدامی کشور است که با ایجاد و تکمیل زیرساخت ها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان سال 97 حدود 2 هزار خدمت در بستر الکترونیکی به مردم ارائه شود.
انصاری گفت: با مبنای سیاست های مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه و تامین نیازهای فعالیت های توسعه ای برای جذب نیرو اقدام می کنیم و با توجه به کوچک کردن حجم دولت برنامه تامین نیروی انسانی توسط دولت دنبال می شود.
وی گفت: پس از رونمایی منشور شهروندی توسط رئیس جمهوری کار بسیار دقیقی تحت عنوان حقوق شهروندی در نظام اداری در سازمان امور اداری و استخدامی انجام شد که با تصویب یک مصوبه مشخص کردیم شهروندان ما در نظام اداری چه حقوقی دارند.
معاون رئیس جمهوری افزود: سپس برای اینکه حقوق شهروندان تامین و چه اقداماتی باید انجام شود، به تمامی دستگاه ها ابلاغ شده است و حتی مجازات ها و ساز و کارهایی برای مدیران و کارکنان دولت که به حقوق شهروندی توجه نمی کنند، دیده شده است.
وی بیان کرد: برنامه جامع اصلاح نظام اداری از سوی دولت تدبیر و امید در دستور کار سازمان امور اداری و استخدامی قرار گرفته است که تا پایان سال 96 گزارشی از تحقق اهداف این برنامه بدهیم.
وی با اشاره به ادعای رکود در کشور افزود: نرخ رشد سرمایه گذاری از سال 86 منفی شده و بخشی از این کار مربوط به مسکن و ساختمان بوده و 44 درصد گردش مالی اقتصاد کشور ما در بخش مسکن است در حالی که در دنیا بالاترین حد 22 درصد است.
انصاری تاکید کرد: این شرایط اقتصاد هر کشوری را زمین گیر می کند و دولت در عین حال بخش های دیگر را فعال کرده و اینکه نرخ رشد مثبت شده، یعنی رکود نیست و امیدواریم به سمت تحرک بیشتر در اقتصاد پیش برویم.
وی درباره موضوع حقوق های نجومی بیان کرد: وقتی این بحث مطرح شد، دولت جدی ترین برخورد را انجام داد، هرچند خیلی از این موارد به کارکنان دولت ارتباط نداشت.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: دامن زدن به این مسئله رویکرد سیاسی بود و فرصتی که برای ساماندهی نظام های پرداخت فراهم شده را نباید با برخوردهای سیاسی از دست بدهیم.
وی با اشاره به گزارش دیوان محاسیات در رابطه با حقوق های نجومی افزود: دیوان محاسبات گزارش را در مجلس کامل نداد و فقط گزارش مربوط به دولت را ارائه کرد و نگفت در سایر قوا و بخش ها چه پرداخت هایی صورت گرفته است.
انصاری گفت: طبق گزارش دیوان محاسبات 397 نفر حدود 23 میلیارد تومان پول اضافه گرفته اند و تا امروز 203 نفر از این تعداد رفتند و ثابت کرده اند که چیزی اضافه دریافت نکرده اند و از شمول بازپرداخت خارج شدند.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار: رسول محمدحسنی
7437/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.