کرمان با داشتن هفت هزار اثر تاریخی، 700 اثر ملی و پنج اثر ثبت جهانی یکی از استانهای کهنی است که سالهای سال گرد فراموشی و فرسودگی را بر چهره میراث گذشته خود با اشک نالیده و صدای ناله اش به گوش احدی نرسیده است.
دیار کریمان با داشتن آثاری همچون باغ شاهزاده ماهان، روستای صخره ای میمند، باغ فتح آباد، گنبد جبیله و بازار گنجعلیخان یکی از استانهای هدف گردشگری است.
مرمت آثار تاریخی استان کرمان در دوره های پیشین سطحی و در حد بودجه اندک میراث فرهنگی بوده در حالی که دولت تدبیر و امید در کرمان در بخش احیای آثار تاریخی این استان نیز در بیش از سه سال گذشته با استفاده از اعتبارات بخش خصوصی و تدابیر شایسته در هزینه کرد اعتبارات، خوش درخشیده است.
با ثبت کویر لوت در چهلمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، استان کرمان دارای پنج اثر تاریخی و طبیعی ثبت جهانی شد.
کرمان در دولت تدبیر و امید موفق شد بعد از ثبت ارگ بم و باغ شاهزاده ماهان در ادوار گذشته روستای صخره ای میمند در شهرستان شهربابک، کلوت های شهداد و قنوات جوپار و بم را در ردیف آثار جهانی ثبت کند.
و حالا به گفته مدیر پایگاه میراث فرهنگی جنوب کرمان، مقدمات ثبت جهانی شهر قدیم جیرفت از محوطه های باستانی این منطقه در دست انجام است.
احیا و مرمت بازار کرمان به عنوان منحصر بفردترین بازار ایران با شهرتی جهانی از جمله اقدامات در دست اجراست لذا پیگیری لحظه به لحظه پیشرفت امور در امر بازسازی بازار بوسیله استاندار کرمان که البته قابل تقدیر است روحی تازه به این اثر تاریخی و کاسبان این مکان بخشیده است.
دمیدن حیات در کالبد بی جان باغ و عمارت فتح آباد (بیگلر بیگی) کرمان از جمله اقدامات در خور تحسین دولتی با تدبیر نیک بود که منجر به احیای تمام کمال این عمارت و باغ در مدت زمانی کوتاه آنهم با دست خالی شد.
و این کاری بود که سالهای سال از دست هیچ دولتی برنیامده بود در حالی که نماینده دولت تدبیر و امید، بقایای این اثر ملی را با دست خالی و دم مسیحایی خود جان دوباره بخشید.
زنده کردن بیمارستان تاریخی نوریه نیز از دیگر اقدامات در خور تحسین در کرمان است، این بیمارستان که در سال 1296 شمسی ساخته شده از بناهای هویتی و نخستین بیمارستان بومی و محلی این شهر محسوب می شود.
احیای باغ بیرم آباد، مدرسه حیاتی و دهها اثر از هفت هزار اثر تاریخی موجود در استان کرمان، امروز تاریخ این دیار را به نوعی زنده کرده و کرمان و کرمانی این حیات را مدیون استاندار جهادی کرمان و تیم همراهش است.
امروز صدای گذشتگان این استان از گلوی آثار تاریخی کرمان بر می آید که حالا چند صباحی است دیده و احیاء می شوند.
البته کالبد بی جان آثار تاریخی دیگری نیز چون قلعه دختر و قلعه اردشیر، حمام باغ لله و غیره اکنون در دست تدبیر به امید آینده ای روشن نشسته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به بی سابقه بودن مرمت آثار تاریخی در دولت تدبیر و امید گفت: با احتساب ارگ بم و باغ شاهزاده ماهان که در گذشته ثبت جهانی شد، روستای میمند، قنات های گوهر ریز جوپار، اکبرآباد و قاسم آباد در شرق کرمان و کویر لوت، استان کرمان هم اکنون پنج پرونده و هفت اثر تاریخی و طبیعی ثبت جهانی دارد و از این حیث رتبه نخست کشور را داراست.
محمود وفایی به مرمت باغ فتح آباد، خانه حاج آقاعلی رفسنجان و دهها اثر تاریخی دیگر در کرمان طی دولت تدبیر و امید اشاره و تصریح کرد: مرمت آثار تاریخی در این دولت بی نظیر بود.
وی ادامه داد: این مهم آمار ورود گردشگران خارجی به استان کرمان را که در سال 91 حدود هفت هزار نفر بود در سال گذشته به 30 هزار نفر رساند که رشد پنج برابری دارد.
وی افزود: پیش بینی می کنیم ورود گردشگران خارجی به این استان تا پایان سال جاری به حدود 45 هزار نفر برسد و تا پایان امسال به رشد هفت و نیم برابری نسبت به قبل از این دولت می رسیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان مقصد اولیه گردشگران خارجی را شهر کرمان و بافت تاریخی این شهر اعلام کرد و گفت: شهرهای ماهان، راین، شهداد، بم، شهربابک، جیرفت و قلعه گنج از دیگر مقاصد اصلی گردشگران خارجی در استان کرمان به شمار می رود.
وفایی می گوید، هر گردشگر خارجی برای هر روز اقامت در استان، حدود 100 دلار آورده دارد و متوسط ماندگاری هر گردشگر خارجی در استان کرمان 2 تا سه شب است که در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید حدود 25 میلیون دلار درآمد استان کرمان از گردشگران خارجی بوده است.
وی گفت: اغلب گردشگران خارجی استان کرمان از کشورهای فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، آمریکا و کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند.
وی تصریح کرد: از سال 92 تاکنون پنج قطار گردشگری خارجی وارد استان کرمان شده و تا پایان سال نیز سه قطار دیگر وارد استان کرمان خواهند شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان همچنین از ورود سه میلیون و 320 هزار و 769 نفر گردشگر و مسافر در ایام نوروز 1396 به این استان خبر داد و گفت: خانه های مسافر با هدف ارائه خدمات مناسب به گردشگران در این استان راه اندازی می شود.
وی می گوید، 200 روستا به عنوان مقاصد گردشگری روستایی در سطوح محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی در این استان وجود دارد.
وفایی افزود: منطقه نمونه گردشگری و 9 روستای هدف گردشگری در کرمان وجود دارد که در سطح این استان پراکنده است.
وی با بیان اینکه 110 اقامتگاه بوم گردی به ظرفیت اقامتی این استان افزوده شده است گفت: چهار هزار نفر در روز می توانند از خدمات اقامتی گردشگری موجود در کرمان بهره ببرند.
آمار ارائه شده از سوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان حکایت از رشد و توسعه گردشگری و در نهایت رشد اقتصادی در این استان دارد که در هیچ دولت دیگری محقق نشده بود.
همچنین آغاز عملیات اجرایی طرح ملی گردشگری، توسعه و حفاظت از پارک ملی خبر شامل ایجاد موزه طبیعی، تله کابین، مکان های اقامتی به صورت کمپ توریستی و گردشگری هوایی با بیش از 300 میلیارد تومان اعتبار در هفتم بهمن سال 95 با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در شهرستان بافت یکی از اقدامات ماندگار دولت یازدهم در استان کرمان است.
وفایی می گوید: 19منطقه نمونه گردشگری در استان کرمان در مرحله موافقت تاسیس، جذب سرمایه گذار و اجرای پروژه هستند و امکان سنجی سایر مناطق نیز در دست انجام و یا به اتمام رسیده است.
وی گفت: منطقه نمونه گردشگری و یک شهر نمونه گردشگری (ماهان) در استان کرمان به تصویب رسیده و مطالعات امکان سنجی توسط 2 شرکت داخلی برای تمام طرح ها انجام شده است.
کرمان همچنین در دولت تدبیر و امید شاهد راه اندازی دفتر صدور روادید الکترونیکی در فرودگاه بین المللی این شهر بود که با توجه به راه اندازی پروازهای خارجی به استان، این اقدام یکی از الزامات زیرساخت های مهم گردشگری کرمان بوده و در تسهیل ورود گردشگران خارجی بسیار موثر است.
معاون وزیر امور خارجه در آیین افتتاح دفتر صدور روادید فرودگاهی در کرمان گفت: با افتتاح این دفتر صدور روادید برای 180 کشور جهان در کرمان تسهیل و در حدود 2 دقیقه انجام می شود.
حسن قشقاوی افزود: اتباع این کشورها بدون نیاز به مراجعه به بخش های کنسولی و سفارتخانه ها می توانند ویزای مورد نیاز خود را دریافت کنند.
در توافق با ایرلاین ها و تورگردان ها قرار است استان کرمان به هاب منطقه ای برای توریست های آسیای شرقی تبدیل شود تا این توریست ها لندینگ در استان کرمان داشته باشند و از اینجا به سایر نقاط سفر کنند که انجام این مهم می تواند نقش بسزایی در رونق اقتصادی این استان داشته باشد.
وی به برگزاری اولین اولترا ماراتن بین المللی کویرلوت به عنوان اولین تجربه کشور با حضور دوندگان مشهور جهانی در کویر شهداد اشاره کرد و گفت: این رویداد بین المللی از طریق شبکه های بین المللی پوشش داده شد.
وی تصریح کرد: در سالهای گذشته شبکه های ایرانی و خارجی زیادی به همراه خبرنگاران و عکاسانی خبره به منظور تهیه فیلم از جاذبه های تاریخی و گردشگری وارد استان کرمان شدند که شبکه هایی چون سی سی تی وی و فرانس 2 از آن جمله است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: استاندارد سازی 45 درصد از هتل های استان و نزدیک ساختن این درصد در سال 96 به 100 درصد ما را به مولفه های گردشگری و همچنین توسعه پایدار نزدیک خواهد کرد.
وی گفت: تاکنون از طریق صندوق کارآفرینی امید حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان تسهیلات برای راه اندازی خانه های بوم گردی استان کرمان جذب شده است که بیش از 35 درصد اقامتگاه ها از این تسهیلات استفاده کرده اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 320 نفر در این اقامتگاه ها مشغول به فعالیت هستند که 60درصد این افراد خانم هستند و ساخت اقامتگاه های بوم گردی مورد توجه مردم و مسئولان واقع شده است چراکه درآمدزایی، اشتغال را به دنبال داشته است.
وی تاکید کرد: واگذاری املاک در اختیار میراث فرهنگی به بخش خصوصی در راستای مرمت و احیاء، بهره برداری و ایجاد کاربری مناسب و راه اندازی کارگاه های مرمتی با توان بخش خصوصی در بیش از 38 پروژه از اقدامات انجام شده در این استان است.
وی ادامه داد: راه اندازی کارگاه های مشارکتی 23 پروژه، کارگاه های مرمتی با اعتبارات دولتی 65 پروژه و پیگیری و تشویق سرمایه گذاران برای ورود به پروژه های صندوق احیاء در استان از دیگر اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید در استان کرمان است.
وفایی گفت: همکاری با شهرداری و نظارت بر ساخت و ساز خانه ها و املاک جدید در بافت تاریخی با طرح نظارت میراث فرهنگی در بیش از 50 پروژه و تنظیم تفاهم نامه همکاری بین میراث و شهرداری در بسیاری از شهرها در راستای تعمیر، مرمت و احیاء بناهای تاریخی از اقدامات انجام شده دراین دوره است.
اکنون با حضور نماینده دولت تدبیر و امید در کرمان آثار تاریخی این استان کهن جانی دوباره گرفته اند.
این اقدام ارزشمند دولت یازدهم آنهم با دست خالی اما اراده ای آهنین به نوعی با اشتغال زایی و جذب گردشگران داخلی و خارجی قدمی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.
خبرنگاران: نجمه حسنی و داوود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: بهنام احمدی *
7437/3029/ 5054
irnakerman@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.