نظام جمهوری اسلامی ایران با برگزاری انتخابات متعدد در چهار دهه حیات سیاسی خود جلوه بی نظیری از دموکراسی را در قالب مردم سالاری دینی در معرض دید جهانیان گذاشته است.
مشارکت در انتخابات به عنوان رکن مشروعیت و مقبولیت، همواره مورد توجه بوده و تشویق به افزایش مشارکت در همه مقاطع زمانی در دستور کار قرار داشته است.
به منظور فهم چرایی و اثرات مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات نمایندگان احزاب، جریان های سیاسی و کارشناس علوم سیاسی در میزگردی با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز کرمان به این موضوع پرداخته اند.

**افزایش مشارکت؛ پشتوانه قوی برای رئیس جمهوری
عضو شورای عالی اصلاح طلبان استان کرمان در این نشست گفت: یکی از دستاوردهای علم بشر بحث دموکراسی است و خوشبختانه بزرگان ما در زمان تحریر قانون اساسی به اهمیت این موضوع واقف بودند و در قانون اساسی به خوبی از این دستاورد بشری استفاده شده که با عنوان مردم سالاری دینی این موضوع در کشور شناخته شده است.
محمد میرزایی افزود: دموکراسی و انتخابات یک اصل پذیرفته شده است و با این اصل خواسته های مردم بیان می شود.
وی گفت: افزایش مشارکت در انتخابات 2 نتیجه را در پی خواهد داشت که ابتدا نشان دهنده علاقه مندی مردم به نظام است و به طور کلی باعث افزایش و تقویت نظام خواهد شد.
میرزایی ادامه داد: در مرحله دوم وقتی مشارکت افزایش پیدا می کند و رئیس جمهوری با رای بیشتری انتخاب می شود، رئیس قوه مجریه پشتوانه اجرایی قوی تری پیدا می کند.
وی با اشاره به اینکه احزاب مهمترین رکن دموکراسی هستند تصریح کرد: برای افزایش سهم مشارکت احزاب در مشارکت حداکثری راهکارهایی وجود دارد و باید احزاب با برنامه وارد میدان رقابت شوند و برنامه های خود را به اجرا بگذارند تا باعث افزایش رغبت مردم به مشارکت در انتخابات شود.
عضو شورای عالی اصلاح طلبان استان کرمان گفت: همچنین اگر ساز و کار حضور مردم در احزاب و رقابت های سیاسی با کمترین هزینه فراهم شود قطعا مشارکت در انتخابات سیاسی افزایش خواهد پیدا کرد.
وی گفت: دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی در کشور شکل گرفته است و باید این موضوع را قدر بدانیم زیرا کشورهایی که جریان های سیاسی قوی تری در آنها وجود دارد سریعتر پیشرفت کرده اند.
میرزایی گفت: اصلاح طلبان به سهم خود تمام تلاش خود را می کنند که مشارکت حداکثری باشد تا برنامه ها و کاندیدای مورد نظرشان بتواند آرای اکثریت را از مردم اخذ کند.

**حضور حداکثری مردم اصل مهم در انتخابات است
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کرمان هم گفت: اصل مهم در انتخابات حضور حداکثری مردم است.
احمدعلی مقدم با تاکید بر اینکه اولین خواسته همه جناح ها حضور حداکثری مردم در انتخابات است افزود: این حضور، اقتدار نظام و علاقه مندی مردم به نظام جمهوری اسلامی را نشان می دهد و این جدای از افرادی است که در چنین مواقعی انتخابات را تحریم می کنند و همه می دانند که اینها دلسوز نظام نیستند.
وی بیان کرد: در نهایت مردم به هر کسی که رای دهند همه باید از آن شخص تبعیت کنند و تبعیت از آن بر همه مردم واجب است.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کرمان اظهار کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون هیچ رئیس جمهوری نداشتیم که با رای کم انتخاب شود.
مقدم بیان کرد:ما به دنبال قدرت نبودیم و جز خدمت به ملت و کشور هیچ هدف دیگری نداریم.
وی خاطرنشان کرد: رقابت، انسان را به سوی تکامل پیش می برد اما هنوز به درستی نیاموخته ایم که یک رقابت منطقی و به دور از تخریب داشته باشیم.
مقدم با اشاره به اهمیت جایگاه احزاب در مشارکت حداکثی مردم در انتخابات اظهار کرد: کاش انتخابات ما به سمت انتخابات حزبی پیش می رفت چرا که اگر انتخابات حزبی انجام شود، حزب مربوط پاسخگوی مشکلات خواهد بود اما امروز شخص باید پاسخگو باشد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کرمان با بیان اینکه خوب است مردم، یک رئیس جمهوری حزبی داشته باشند اظهار کرد: امروز به واسطه داشتن یک حزب منسجم در استان کرمان، مسائلی را مطلع هستیم که شاید مقامات اجرایی استان از آنها اطلاع نداشته باشند.
وی گفت: اعتقاد دارم برای اینکه بتوانیم برای تحقق مطالبات مردم کاری انجام دهیم باید به سوی انتخابات حزبی تغییر مسیر دهیم.

**مشارکت پررنگ مردم در انتخابات بیعت با نظام است
عضو شورای اصولگرایان استان کرمان نیز در این میزگرد گفت: هرچه حضور و مشارکت مردم در انتخابات پررنگ تر باشد، بیعت قوی تر و محکمتری را به نمایش خواهد گذاشت.
حاجی محمد تکلوزاده افزود: سرمایه اصلی هر نظام، پشتوانه مردمی آن است و اقتدار نظام را حضور مردم در صحنه تضمین می کند.
وی تصریح کرد: هر انتخابات، بیعت مجددی است که مردم با نظام می کنند و طی این چهار دهه گذشته میانگین مشارکت مردم عدد بسیار بالایی بوده که نشان دهنده این است که مردم ایران، نظام را دوست دارند و این نمونه بارز دمکراسی دینی است.
وی گفت: اگر صرفا توانمندی خودمان را بگوییم قطعا امید و شادابی در مردم ایجاد می شود و با رغبت بیشتری پای صندوق های رای می آیند.
این فعال سیاسی افزود: اگر در فرآیند انتخابات تخریب نامزدها وجود داشته باشد مطمئنا ناامیدی به همراه خواهد داشت .
تکلوزاده خاطرنشان کرد: احزاب باید تلاش کنند آحاد مردم پای صندوق های رای بیایند تا اصل نظام حفظ شود چرا که در غیر این صورت اصلاح طلب و اصولگرا در کشور وجود نخواهد داشت.

**برابری بنیادی ترین اصل در مشارکت است
استادیار علوم سیاسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان هم گفت: از مشارکت به عنوان فرآیندی که منافع شخصی و فردی را در ارتباط با سهیم شدن در یک اقدام جمعی قرار می دهد، یاد می شود و بحث مشارکت و حضور مردم در انتخابات در قانون اساسی و قوانین عادی کشور دیده شده است.
یوسف مسلمی مهنی افزود: مشارکت باید آگاهانه و داوطلبانه باشد و حتما باید به دخالت در تصمیم گیری سرنوشت جامعه انجام شود.
وی بیان کرد: در مشارکت قطعا مردم باید در تصمیم گیری ها حضور داشته باشند و ورود پیدا کنند.
استادیار علوم سیاسی با بیان اینکه بنیادی ترین اصل در مشارکت اصل برابری مردم است تصریح کرد: در انتخابات هر کس تنها یک رای دارد و افراد در بزرگترین پدیده سیاسی کشور برابر هستند.
وی گفت: برابری در رای دادن به تشریک مساعی افراد، همفکری و حضور مردم برای بهبود وضعیت افراد در جامعه منجر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در بحث مردم سالاری دینی جذب حداکثری مورد تاکید قرار گرفته است افزود: با نگاه به آمار و ارقام در خصوص حضور مردم ایران در انتخابات و مقایسه کشورهایی که داعیه دار دموکراسی هستند متوجه می شویم میزان مشارکت مردم ایران از کشوری مانند آمریکا هم بالاتر است.
مسلمی مهنی با بیان اینکه مشارکت در دو سطح هدف و ابزار کاربرد دارد گفت: در نظام جمهوری اسلامی از هر دو شاخص استفاده می شود و مشارکت ما را از تهدیدها و مخاطرات دور نگه می دارد.
وی اظهار کرد: همچنین مشارکت، اقتدار و قدرت نظام را در صحنه و مجامع بین المللی افزایش می دهد.
مصاحبه : داود رجبی بهجت و کمیل بهشتیان** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
7437/7429/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.