به گزارش ایرنا محمد حسنی روز سه شنبه در نشست شورای اداری شهرستان رفسنجان در محل فرمانداری اظهار کرد: در مجموع 105 میلیون تن عملیات خاکبرداری از معادن مختلف در استان کرمان بوده که از این میزان 70 میلیون تن سنگ باطله و 35 میلیون تن سنگ سولفور برداشت شده است.
وی تصریح کرد: همچنین سال گذشته 777 هزار تن کنسانتره تولید و 225 هزار تن مس آند تولید شد.
وی گفت: سال گذشته از معادن مس در این استان 193 هزار تن مس کاتد برداشت شد که خوشبختانه در تولیدات رشد چشمگیر داشته ایم.
مدیر مس منطقه کرمان با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون 30 هزار میلیارد ریال پروژه توسعه ای در استان کرمان به بهره برداری رسیده است افزود: از مهمترین این پروژه ها می توان به تغییر تکنولوژی ذوب، پالایشگاه خاتون آباد، نیروگاه 500 مگاواتی برق در سیرجان و دوبانده کردن مسیر سرچشمه به شهربابک اشاره کرد.
وی اضافه کرد: برای دوبانده کردن محور سرچشمه به شهربابک بیش از 2 هزار و 100 میلیارد ریال هزینه از طرف شرکت مس پرداخت شده است که این پروژه می توانست با هماهنگی ها و همبستگی های درون استانی سه سال زودتر به بهره برداری برسد.
حسنی با اشاره به وجود بیش از 15 هزار و 700 نیروی انسانی در بخش های مختلف اداری و پیمانکاری در معادن استان کرمان گفت: سال گذشته بیش از 50 هزار میلیارد ریال هزینه برای تولیدات شرکت، اعم از پرداخت هزینه برای انجام قراردادها، نیروی انسانی، قطعات و مواد اولیه پرداخت شده است.
وی ادامه داد: در زمینه مواد اولیه و قطعات مورد نیاز ما، انتظارمان این است که بخش زیادی در رفسنجان، کرمان، سیرجان و شهربابک تولید شود اما سهم استان کرمان از خرید قطعات و مواد اولیه زیر 20 درصد است که تأکید می کنم در این زمینه جای رشد و توسعه وجود دارد.
وی گفت: شاخص سهولت کسب و کار در حوزه های صنعت در دنیا برای بیش از 180 کشور تعیین می شود که هرچه رتبه پایین تر باشد خوب است و این معنا را دارد که کشورها برای راه اندازی کسب و کار موانع را بررسی و راه حل ارایه می دهند.
وی خاطرنشان کرد: برای ایران تا سال 92 این رتبه کسب و کار 160 بوده و در سالهای اخیر به 120 رسیده است.
مدیر مس منطقه کرمان گفت: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده پس بهتر است فضایی برای شرکت ها و بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط در تأمین نیازهای شرکت های بزرگ فراهم شود.
وی بیان کرد: باید دستگاه های صنعت و معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، سازمان های دولتی جهاد کشاورزی، محیط زیست، امور مالیاتی و ... کمک کنند تا به خوبی در چرخه مجوز دادن به شرکت ها و بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط و سرعت بخشیدن به مراحل کاری کمک کنند تا زمینه اشتغال و رفع بیکاری فراهم شود.
وی افزود: سه پروژه توسعه ای داریم که به سرمایه گذاری نیاز است و امیدواریم با ورود سرمایه گذاران این سه پروژه شامل معدن دره آلو در سیرجان، معدن دره زار از توابع سرچشمه و معدن فیروزه در شهربابک که برای اجرای هر پروژه پنج هزار میلیارد ریال هزینه نیاز است توسعه و رونق اقتصادی را شاهد باشیم.
خبرنگار: مریم رضایی ** انتشار: رسول محمدحسنی
7433/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.