به گزارش ایرنا علیرضا رزم حسینی، چهارشنبه در نشست روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها در کرمان افزود: بعد از انقلاب دوره های اقتصادی مختلف از جمله اقتصاد جنگی را تجربه کردیم که در دوره مزبور در بخش توسعه فعالیتی نداشته و اقتصاد کشور 100 درصد دولتی بود.
وی خاطرنشان کرد: دوره بعد از جنگ نیز دوره سازندگی بود که باید خرابی های جنگ را برطرف می کردیم و در این دوره ضمن ایجاد زیرساخت ها، پایه های اقتصاد کشور به خوبی پایه گذاری شد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین رشد اقتصادی کشور مربوط به دوره اصلاحات بود، گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهوری دوره سازندگی به خوبی زمینه های توسعه اقتصادی را در کشور بنا نهاد.
استاندار کرمان با بیان اینکه دوران دولت های نهم و دهم زمان فراوانی درآمدهای ارزی بود، افزود: در دولت تدبیر و امید سیاست های خردگرایانه اقتصاد کلان و سیاست های خردمندانه اقتصادی بر کشور حکمفرما شد.
وی با بیان اینکه توسعه کشور دارای چندین چالش جدی با سابقه بیش از 100 ساله است، گفت: دولت ها می آیند، کارهای خوبی انجام می شود و رشد اقتصادی نیز صورت می گیرد اما متاسفانه اقتصادی سینوسی را در دوره های گذشته طی کرده ایم.
رزم حسینی، تمرکزگرایی در نظام اداری کشور را از چالش های جدی در مسیر توسعه برشمرد و افزود: در دوران سازندگی، استان ها اختیارات گسترده ای داشتند که به تدریج این اختیارات کم شد.
نماینده عالی دولت در کرمان، بروکراسی اداری را مصیبت دیگری برای کشور خواند و اظهار کرد: بروکراسی دولتی موجب شده که برای اجرای یک کار یا دریافت مجوز باید یک سال و دو سال منتظر ماند.
وی با اشاره به اینکه دعواها و اختلافات سیاسی از دیگر عوامل مانع در مسیر توسعه است بیان کرد: قوانین مزاحم از دیگر چالش های پیش روی توسعه است.
رزم حسینی گفت: در این دولت کتابچه ای تهیه شد و 52 دستگاه اجرایی قوانین مزاحم را احصا کردند و این موارد به دولت ارسال شده و در دست رسیدگی است.
وی افزود: چالش بسیار مهم دیگر در مسیر توسعه، انسجام نداشتن ارکان حکومت در امر توسعه است که واقعیتی انکارناپذیر است.
وی با تاکید بر اینکه دولتی کردن توسعه از دیگر مشکلات موجود در مسیر پیشرفت کشور است گفت: مدل مثلث توسعه اقتصادی سال 1392 در استان کرمان مطرح شد تا نمایندگان مجلس، سرمایه گذاران و مدیران دولتی به عنوان رئوس این مثلث در تحقق توسعه اقتصادی همگرا شوند و ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران این طرح معرفی شدند.
وی اظهار کرد: سرمایه گذار در آموزه های دینی ما زالوصفت و سرمایه بر نیست بلکه زمینه ساز توسعه است.
استاندار کرمان گفت: در راستای تداوم طرح مثلث توسعه اقتصادی، ائمه جمعه استان کرمان با هر نگاه سیاسی سرمایه گذاران را تکریم می کنند و برای حل مشکلات مناطق به صورت جدی و فعالانه تلاش می کنند.
وی با اشاره به اینکه 760 هزار میلیارد ریال تفاهم نامه سرمایه گذاری، کارنامه موفق توسعه اقتصادی در استان کرمان است گفت: تمام شرکت ها، صاحب فن و سرمایه هستند و تمامی طرح های ارائه شده نیز توجیه اقتصادی دارند.
وی بیان کرد: هم اکنون 60 هزار میلیارد ریال طرح در دست اجراست و معادل 160 هزار میلیارد ریال نیز افتتاح شده یا آماده بهره برداری و افتتاح است.
رزم حسینی گفت: در استان کرمان سه میلیارد دلار تامین مالی خارجی انجام شده که بخش زیادی از آنها پس از برجام محقق شده است.
وی متناسب نبودن اختیارات با وظایف را از دیگر مشکلات موجود در مسیر توسعه دانست و افزود: بخشی از اختیارات به استان واگذار شده و بخشی نیز در دست پیگیری است و وضعیت بهتر از گذشته شده است.
رزم حسینی با یادآوری این نکته که منطقه قلعه گنج محرومترین و ناامن ترین نقطه استان بود گفت: امروز با اجرای ایده شهر نمونه اقتصاد مقاومتی مبتنی بر داشته های این شهرستان و استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی، ضریب امنیت در این شهرستان 70درصد رشد داشته و مردم به سوی توانمندسازی حرکت کرده اند.
وی با اشاره به پیگیری های انجام شده برای ایجاد نهاد پایدار اقتصاد مقاومتی در این استان گفت: این نهاد از دولت پول نمی خواهد، هزینه ندارد، نیروی استخدامی به دولت اضافه نمی کند و فقط از دولت اختیارات کامل در حوزه اقتصادی می خواهد.
وی افزود: مدعی هستیم که می توانیم کار انجام دهیم و ایجاد نهاد اقتصاد مقاومتی به منظور پایداری مدل توسعه استان بر مبنای ظرفیت های موجود را دنبال می کنیم.
وی با تاکید بر قابل اجرا بودن الگوی توسعه استان کرمان در دیگر استان ها، یادآور شد: تاکنون 21 موسسه اقتصادی به صورت داوطلبانه مسئولیت توسعه دراستان کرمان را بر عهده گرفته اند و در کنار برخی طرح های توسعه ای، خدمات اجتماعی و فرهنگی نیز ارائه می کنند.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7440/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.