به گزارش ایرنا علیرضا رزم حسینی روز چهارشنبه در گردهمایی سران طوایف و معتمدین عشایر استان کرمان افزود: برجام با هدایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی در مدت زمان 2 سال انجام شد و برای آنکه اقتصاد ایران را از فشار تحریم های ظالمانه خارج کنیم باید با شش قدرت جهانی مذاکره می کردیم.
وی با تاکید بر اینکه باید بدانیم دولت تدبیر و امید در چه شرایطی دولت قبل را تحویل گرفته است گفت: اگر بخواهیم منصفانه درباره دولت یازدهم قضاوت کنیم باید این شرایط را در 2 سال گذشته ببینیم.
استاندار کرمان بیان کرد: یکی از چالش های اصلی جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته ای بود و چندین سال به دلیل برخی تدابیر دقیقی که دیده نشده بود، پرونده هسته ای ایران در فصل هفتم سازمان ملل وارد و تحریم هایی علیه اقتصاد ایران اعمال شد.
وی گفت: 12 سال تحریم های متفاوتی بر کشور اعمال و در سال های 91 و 92 بر شدت تحریم ها افزوده شد به طوری که مرداد 92 تورم در اقتصاد کشور به بالای 40 درصد رسید و ثبات اقتصادی در کشور وجود نداشت و مردم منازل خود را می فروختند و سکه و دلار می خریدند.
رزم حسینی افزود: فراموش کردیم دولت های نهم و دهم نرخ دلار را که 1125 تومان به دست گرفته بود در حدود چهار هزار تومان به دولت یازدهم تحویل داد.
وی خاطرنشان کرد: فراموش کردیم تولید نفتی ایران به زیر یک میلیون بشکه رسید و به زحمت می توانستیم صادرات کنیم.
استاندار کرمان گفت: 400 هزار میلیارد تومان بدهی دولت قبل بر عهده دولت یازدهم گذاشته شد.
وی به رشد منفی اقتصاد ایران تا منفی 5.8 درصد اشاره و بیان کرد: این در حالی است که اوج فروش نفت در تاریخ کشور در دولت های نهم و دهم بوده است.
وی افزود: در استان کرمان هیچگاه به دنبال سیاه نمایی و تخریب دولت های گذشته نبوده ام و باید بدانیم دولت یازدهم براساس وظیفه شرعی و قانونی خود برای حل مشکلات مردم و حفظ ثروت مردم اقدام کرد.
رزم حسینی گفت: حکومت ها حق ندارند با تدابیر غیر علمی و در سایه تورم ارزش دارایی های مردم را کم کنند و دولت یازدهم از شدت افزایش قیمت ها که به صورت سرسام آوری در حال افزایش بود کاست و تورم 40 درصدی گذشته، امروز به زیر 10 درصد رسیده است.
وی عنوان کرد: بخشی از پول های بلوکه شده در سایر کشورها آزاد شد و این اعتبارات برای تامین خطوط تولید و تامین ماشین آلات مورد استفاده قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه سه میلیارد دلار تامین مالی برای پروژه های توسعه ای استان جذب شده است گفت: این میزان جذب سرمایه گذاری خارجی بسیار زیاد است.
استاندار کرمان افزود: استقراض از بانک مرکزی دارای شرایط خاصی است که برای اولین بار در دوران جنگ و با فرمان امام خمینی (ره) استقراض از بانک مرکزی انجام شد و در دولت نهم و دهم 52 هزار میلیارد تومان چاپ پول برای تزریق به مسکن مهر انجام شد که برای اولین بار در تاریخ کشور پایه پولی جابجا شد و مردم نمی دانند که این کار در تورم چه تاثیری دارد.
وی به اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره و بیان کرد: در حال حاضر هیچ فرد متقاضی و فاقد دفترچه بیمه سلامت وجود ندارد.
وی گفت: امروز نزدیک به 2 هزار مگاوات تولید برق در استان کرمان داریم و در زمینه صادرات برق به سایر استان ها نیز فعال هستیم، این در حالی است که در دولت های گذشته وارد کننده برق از سایر استان ها بوده ایم.
رزم حسینی بیان کرد: یکهزار و 500 مگاوات برق نیز در استان کرمان در دست احداث است و با راه اندازی این نیروگاه ها، ظرفیت تولید برق در استان کرمان به سه هزار و 500 مگاوات افزایش می یابد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کمیته ای با حضور ایده پردازان و نخبگان در حوزه عشایری تشکیل و طرح جامع و عملیاتی عشایری استان کرمان که منجر به ارتقای اقتصادی و فرهنگی عشایر خواهد شد، تدوین شود.
استاندار کرمان با اشاره به اینکه اقلیم ما در حال خشک شدن است گفت: زندگی عشایر به دلیل خشکسالی پی در پی با مشکلاتی روبرو شده است.
وی از طرح های عشایری استقبال کرد و گفت: طرح جامع عشایری باید از سوی خود عشایر تدوین شود.
وی از دروغ به عنوان کلید همه گناهان و یک آفت جدی یاد کرد و گفت: صادقانه عرض می کنم که به آنچه فکر می کردیم در حوزه عشایر نرسیده ایم.
رزم حسینی خاطرنشان کرد: با پیشرفت علم و تکنولوژی باید بررسی کرد چگونه می توان فرهنگ عشایری را حفظ کرد و سازمان امور عشایری در کشور مسئول این کار است.
وی با بیان اینکه چرا همیشه طلبکار هستیم گفت: اقتصاد مقاومتی مورد اجرا در استان کرمان مردم پایه است و دولتی نیست و سبک عمل گرایانه و موفق اقتصاد مقاومتی در قلعه گنج به الگویی برای سایر استان ها تبدیل شده است.
وی بیان کرد: به لطف خداوند تاکنون یک دروغ به مردم کرمان نگفته ام و اگر کاری در حد توان ما نبوده آن را به مردم گفته ایم و آمادگی داریم در حد بضاعت خود هر کاری از دستمان بر می آید را برای عشایر انجام دهیم.
22 هزار خانوار عشایر با جمعیتی بالغ بر 110 هزار نفر در استان کرمان حضور دارند.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار: رسول محمدحسنی
7440/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.