سلیمه سعیدنژاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هنگامی که انتخاب ها بر این اساس شکل گیرد بدنه شوراها در سراسر کشور مناسب تر خواهد بود و این کلیت کارآمد، حاکمیت را به سمت خدمت رسانی بهتر سوق خواهد داد.
وی گفت: شوراهای شهر و روستا به عنوان پارلمان های محلی یکی از اصلی ترین ساختارهای ظهور نظرات مردم در ارتباط با حکومت است.
وی بیان کرد: شوراها چون ساختار محلی دارند محل پیگیری موضوع های منطقه بوده و لزوما اعضای منتخب آن نیز نخبگان هر منطقه خواهند بود و این مورد از نقطه نظر کارشناسی بسیار حایز اهمیت است و خروجی بسیار مناسبت تری از این بدنه کارشناسی آشنا به ویژگی های خاص منطقه ای حاصل می شود.
دبیر حزب مردم سالاری استان کرمان با بیان اینکه در مقوله حاکمیت دموکراسی اهمیت شوراها امری انکارناپذیر است گفت: ساختار حکومت ایران به شکلی دیده شده است که شوراها به عنوان قوای نظارتی و تصمیم ساز محلی به صورتی منطقه ای تر از ساختار کلانی همچون مجلس شورای اسلامی امور جاری را پیش ببرند.
وی افزود: در نهایت مهمترین کارکرد شوراها فراهم ساختن ساختاری است که در آن هم زمینه بروز و ظهور خواست مردم هر منطقه در مورد محیط پیرامونی خودشان فراهم شود و هم از نقطه نظر اجرایی و فکری امکان فعالیت های موثر تر منطقه ای بیشتر شود.

**نقش و کارکرد احزاب در انتخابات شوراها
سعیدنژاد با اشاره به اهمیت نقش و کارکرد احزاب در فضای سیاسی کشور گفت: در جایگاهی همچون انتخابات نیز وجود تشکیلاتی به نام احزاب مهمترین و کارآمد ترین ابزاری است که هم نامزدها و هم مردم را به سمت یک انتخابات سالم تر و با نتیجه مناسب تر هدایت می کند.
وی ادامه داد: گرچه حضور احزاب در انتخاباتی همچون ریاست جمهوری هم مهم و حیاتی است اما هرچه به سطوح رقابت محلی تر وارد بشویم اهمیت حضور احزاب دوچندان می شود.
این فعال سیاسی گفت: به همین دلیل وجود عنصری مانند احزاب که نامزدها را محدود به برنامه ها و شایستگی ها کرده، دست مردم را برای انتخابی مبتنی بر منطق و عملکرد و خواست ها باز می‌گذارد.

**چالش های انتخابات شوراها
وی اظهار کرد: مهمترین چالش های پیش روی انتخابات محلی همچون شوراها رقابت های ناسالمی است که بعضا به آنها آگاهی داریم؛ مواردی همچون خرید آرا و جشن های انتخاباتی و تبانی های صنفی است.
وی گفت: در یک چنین بستری میزان هزینه مالی که یک نامزد برای رقابت به میدان می آورد بسیار موثر تر از شاخص های شایستگی نامزد عمل می کند و سلامت انتخابات و مهمتر از آن، ساختار کمک به پیشرفت منطقه را از بین می برد و بیشتر از آنکه مفید باشد یک ساختار فساد منطقه ای را به حاکمیت تحمیل می کند.
دبیر حزب مردم سالاری استان کرمان اظهار کرد: در کشور ما مسئله تمرکززدایی و مدیریت شهری مفهوم نوینی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مطرح شدن شوراها در ذیل اصل هفتم قانون اساسی وارد گفتمان سیاسی و اجتماعی جامعه ایران شده است.

**شرکت در انتخابات یک حق و ضرورت است
وی گفت: بنیانگذاران قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با توجه به وسعت و پراکندگی کشور از همان ابتدا اصل شوراهای شهر و روستا را به مثابه یکی از اصول جمهوری اسلامی در ذیل فصل هفتم قانون اساسی آورده تا با مشارکت دادن مردم مؤمن و متدین در اداره امور مربوط به خودشان، زمینه رشد و شکوفایی شهر و روستا را فراهم آورند.
سعیدنژاد با بیان اینکه شرکت در انتخابات یک حق و یک ضرورت عقلانی است تصریح کرد: انتخابات صحنه ای است که در آن قرار است عده ای نه به عنوان اختیاردار مردم بلکه به نمایندگی مردم انتخاب شوند تا بتوانند خواست عمومی را برآورده کنند.
وی افزود: با چنین نگاهی و تکیه بر اصل دموکراسی، اگر فردی در انتخابات شرکت نکند حقی که به او برای معرفی نماینده خودش داده شده است را از دست می دهد و به ناچار باید زندگی خود را بر اساس تصمیماتی که ایده های دیگران را نمایندگی می کند، تنظیم کند و بدیهی است که کسی این موضوع را نمی خواهد و ترجیح می دهد نظر خودش را به حاکمیت برساند.

** برنامه حزب مردم سالاری در انتخابات شوراهای شهر و روستا
دبیر حزب مردم سالاری استان کرمان بیان کرد: مهمترین هدف این حزب ایجاد بسته مناسب برای ورود افراد پاکدست، متخصص و اخلاق مدار به شورای شهر است.
وی افزود: حزب مردم سالاری به همراه سایر احزاب اصلاح طلب و حامیان دولت قطعا در استان لیست های واحدی را ارائه خواهد داد و در این خصوص به جمع بندی رسیده ایم و طی جلساتی که در شورای هماهنگی برگزار شد تمامی احزاب متعهد شدند تحت هر شرایطی فقط یک لیست ارائه دهند.
سلیمی نژاد گفت: براساس کارهای کارشناسی که طی جلسات متعدد انجام شده در تمامی شهرهای استان های اصلاح طلبان یک لیست واحد براساس چارت امتیازبندی اصلاحات ارائه می دهند و این لیست به نحوی تدوین شده است که به طور جامع همه نیازهای شورا را زیر پوشش قرار می دهد.
وی تاکید کرد: در این لیست باید از حضور معمار شهرساز، مهندسین عمران، جامعه شناس، فرهنگیان، دانشگاهیان، مهندسین محیط زیست و کشاورزی، جوانان، بانوان و سایر اقشار به نحو مناسبی استفاده شود.
وی گفت: براساس طرحی که تدوین شد افراد در شاخه های مختلف براساس مدرک تحصیلی، حسن خلق، حسن شهرت، پاکدستی، جامعه رای و سایر موارد مورد نیاز بررسی می شوند و در پایان افرادی که بیشترین امتیاز را کسب کنند در لیست اصلاح طلبان قرار می گیرند.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات داوزدهمین دوره ریاست جمهوری 29 اردیبهشت برگزار می شود.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار: رسول محمدحسنی
7437/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.