حمید روحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمان اظهار داشت: در استان کرمان تعداد بیش از 7 هزار اثر تاریخی شامل بنا و محوطه‌های تاریخی شناسایی شده و از این نظر بسیار غنی است.

وی با اشاره به اینکه تنها 10 درصد از این آثار مستندسازی و به ثبت رسیده است گفت: حجم اعتبارات آن‌گونه نیست که بتوانیم همه این آثار را مستندسازی و به ثبت برسانیم.

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه با اعتبارات دولتی امکان ایجاد فقط 40 تا 50 کارگاه برای مرمت و بازسازی آنها وجود دارد افزود: در حوزه محوطه‌های تاریخی هم سالانه برای  3 تا 4 محوطه امکان تخصیص اعتبار است.

وی با اشاره به اینکه براساس رویکرد سال‌های اخیر مدیریت استان و مدیریت اداره کل میراث به سمت بخش خصوصی رفته‌ایم خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر حدود 40 بنای تاریخی توسط بخش خصوصی در استان در حال مرمت و بازسازی است.

روحی با بیان اینکه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پای کار آمدند و در شهر کرمان حمام "باغ لله" و مدرسه حیاتی توسط شهرداری مرمت و بازسازی شد گفت: بازار کرمان نیز به کمک خود اصناف، شهرداری و حمایت استانداری کرمان مرمت و بازسازی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر باغ تاریخی بیرم‌آباد نیز توسط آستان قدس رضوی در حال بازسازی و مرمت بناست افزود: از سال گذشته 7 بنای تاریخی نیز مشارکت بخش خصوصی در حال بازسازی است.

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: نوشتن یادگاری و خط کشیدن روی دیوارهای نقش بسته بناها توسط بعضی از افراد بسیار آزاردهنده است.

وی با اشاره به اینکه اکثر بناها از این منظر زشت برخوردارند گفت: باید اندیشه حفظ میراث در همه زمینه‌ها به جامعه تعمیم داده شود و باید در این زمینه بیشتر فرهنگ‌سازی شود.

روحی با بیان اینکه جنوب استان منطقه‌ای غنی از محوطه‌های تاریخی مثل هلیل‌رود و جازموریان است افزود: اخیرا نیز در شرق استان بر اثر سیل و طوفان‌های شن یک محوطه تاریخی جدید به دست آمده که اعتبارات دولتی جوابگو نیست.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 621861
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.