به گزارش ایرنا علی باقرزاده روز یکشنبه در نشست خبری افزود: سال 85 تا 90 حدود 116 هزار مورد کاهش آمار بیسوادی در کشور وجود داشته است.
وی گفت: این در حالی است که یک میلیون و 520 هزار نفر تقریبا 13 برابر نسبت به مدت مشابه سال های 85 تا 90 کاهش بیسوادی در پنج سال گذشته در کشور اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: درصد باسوادی بالای 6 سال در کشور طی سال 90 حدود 84.8 بوده و اکنون این رقم 87.6 و حدود 2.85 درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به بهره گیری از بخش خصوصی در امر سوادآموزی افزود: اکنون سالانه حدود 70 هزار آموزشیار با نهضت سوادآموزی همکاری می کنند.
وی با بیان اینکه از سال 90 به بعد برنامه سوادآموزی بر بهره گیری از بخش غیردولتی نهاده شده است گفت: سال 90 حدود 40 هزار آموزشیار دولتی در کشور وجود داشت که تامین مالی این افراد یکی از مشکلات بود.
باقرزاده اظهار کرد: 52 هزار و 700 آموزشیار نهضت سوادآموزی تاکنون در آزمون مهارت نام نویسی کرده اند و این ثبت نام در این آزمون ربطی به استخدام این افراد ندارد و دولت در جایی که خدمات را برون سپاری می کند مکلف به تبدیل وضعیت افراد نیست.
وی با اشاره به فعالیت های نهضت سواد آموزی و آموزش و پرورش و آمارهای پایگاه های ثبتی در راستای کاهش بیسوادی گفت: ایران در کاهش بیسوادی در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است و 98.9 درصد در کشور پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی وجود دارد.
وی افزود: سه سال قبل برآورد این بود 623 هزار ولی دانش آموز زیر 50 سال و بیسواد مطلق در کشور وجود دارد که اکنون این عدد به کمتر از 140 هزار نفر رسیده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کرمان در سرشماری سال 90 بالاترین درصد آمار بیسوادی را داشت گفت: تلاش زیادی در این استان برای کاهش آمار بیسوادی انجام شده است.
وی اضافه کرد: اگرچه کرمان جزء پنج استان آخر استان از نظر درصد بیسواد بود اما در رشد شاخص سواد جزء پنج استان برتر کشور است یعنی با رشد 3.2 درصدی در شاخص سواد گروه سنی بالای 6 سال بالاتر از میانگین کشور کار شده و از 82.2 به 85.4 ارتقا پیدا کرده است.
باقرزاده گفت: 63 هزار نفر براساس اطلاعات مرکز آمار کشور طی پنج سال گذشته از تعداد بیسوادهای استان کرمان کاسته شده که این آمار بسیار مهمی است.
وی کرمان را در شمار استان های مهاجرپذیر اتباع خارجی عنوان و اظهار کرد: برآورد این است که 60 درصد افرادی که مهاجرت می کنند، بیسواد هستند و این تعداد بسیاری از آمارهای ما را دچار مشکل می کند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بیان کرد: برخی از افراد آموزش ناپذیر هستند که به عنوان بیسواد ثبت می شوند.
وی گفت: سال گذشته 23 هزار نفر از اتباع بیگانه در کشور آموزش داده شدند و اکنون به ازای هر آموزش فرد تبعه خارجی حدود 500 هزار تومان هزینه می شود که حدود 15 تا 20 درصد این مقدار توسط کمیساریای عالی سازمان ملل هزینه می شود.
وی اظهار کرد: 420 هزار دانش آموز افغان در کشور وجود دارد که 30 هزار نفر از این تعداد در استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.
باقرزاده همچنین با بیان اینکه 207 مدرسه زیر پنج نفر در استان کرمان وجود دارد گفت: این امر در راستای بستن مبادی بیسوادی در استان کرمان انجام شده است.
وی به اجرای طرح آزمایشی سواد آموزی با بن در هفت استان کشور اشاره کرد و افزود: این طرح برای 10 هزار نفر در کشور در حال اجراست و فرد بعد از باسواد شدن با تحویل بن به بانک یک میلیون تومان پاداش دریافت می کند.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
3029/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.