به گزارش ایرنا سرهنگ امین یادگارنژاد روز یکشنبه در نشست خبری افزود: برابر ماده 74 قانون انتخابات، نامزدها و طرفداران آنها باید عملکرد و برنامه های خود را گزارش دهند و از توهین، تهمت و تخریب دیگران خودداری کنند.
وی گفت: نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها حق درج هیچگونه مطلبی علیه دیگران در فضای مجازی را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: کمیته رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی برابر مصوبات ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی با حضور معاون دادستان کرمان برگزار شده است.

**احضار یا دستگیری 925 نفر در سال گذشته
رئیس پلیس فتا استان کرمان افزود: سال گذشته 925 نفر توسط پلیس فتا شناسایی، احضار یا دستگیر شده اند و از مجموع مجرمان دستگیر شده توسط پلیس فتا در سال گذشته 20 درصد زن و 80 درصد مرد بوده اند.
وی عنوان کرد: سال گذشته 100 درصد پرونده های جرایم فضای مجازی توسط کارشناسان پلیس فتا کرمان کشف شده و بیشترین پرونده های وارده به پلیس فتا مربوط به برداشت های غیر مجاز از حساب های بانکی بوده که 25 درصد پرونده های این پلیس تخصصی را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: کلاهبرداری های اینترنتی نیز 16 درصد از جرایم فضای مجازی را در سال گذشته به خود اختصاص داده بود.
سرهنگ یادگارنژاد 9.2 درصد از جرایم مطرح شده در سال گذشته را مربوط به هتک حیثیت و نشر اکاذیب عنوان کرد و افزود: سایر جرایم نیز 37.8 درصد از جرایم را به خود اختصاص داده بود.
وی تصریح کرد: ارزش ریالی پرونده های وارده به پلیس فتا در سال گذشته 2 میلیارد و 900 میلیون ریال بوده است.

**انگیزه های مجرمان فضای مجازی
وی درباره انگیزه های مجرمان فضای مجازی گفت: کسب منافع مالی، اهداف ضد اخلاقی، انتقام جویی، رقابت های شغلی، سرگرمی و کنجکاوی و اثبات توانایی به ترتیب به عنوان بیشترین انگیزه های مجرمان در فضای مجازی مطرح شده است.
رئیس پلیس فتا استان کرمان انتشار یکهزار و 179 پیام و هشدار آموزشی، برگزاری 34 مورد مصاحبه رادیویی و تلویزیونی، 60 نمایشگاه تخصصی، تولید 26 هزار بروشور و 10 هزار حلقه سی دی و یکهزار و 554 مورد بازدید از نت سراها و سایر مراکز عرضه خدمات رایانه ای را از دیگر اقدامات پلیس فتا در سال گذشته ذکر کرد.
وی گفت: کارشناسان خبره این پلیس در سال گذشته یکهزار و 417 نشانگاه دارای فعالیت های مجرمانه را برابر قوانین جرایم رایانه ای شناسایی کردند.
وی به برنامه های پلیس فتا در سال جاری نیز اشاره و بیان کرد: کشف حداکثری پرونده های ارجاعی به پلیس فتا، کاهش بازه زمانی کشف پرونده ها، برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه دانش آموزان و معلمان، نظارت دقیق بر ارائه دهندگان خدمات اینترنتی، راه اندازی آزمایشگاه شبکه در حوزه هک و رصد و پایش فعالیت های انتخاباتی کاندیداها و طرفداران آنها و پیشگیری از تخلفات این حوزه از مهمترین موارد مورد تاکید پلیس فتاست.

***تشریح برخی پرونده های مهم پلیس فتا
سرهنگ یادگارنژاد گفت: در پی انتشار خبری کذب در گروه های تلگرامی مبنی بر حادثه تروریستی در یکی از شهرستان های استان و کشته شدن حداقل چهار نفر در این حادثه، کارشناسان پلیس فتا کار شناسایی مجرم یا مجرمان احتمالی را آغاز کردند که در کارشناسی اولیه مشخص شد فردی در تاریخ سوم فروردین ماه سال جاری به عضویت این گروه درآمده و اقدام به انتشار خبر کرده و بلافاصله از گروه خارج شده است.
وی تصریح کرد: با انجام اقدامات فنی، آدرس عامل انتشار این خبر کذب که جوانی 24 ساله است، شناسایی و فرد متهم به پلیس فتا احضار شد و به منظور ادامه روند کاری در اختیار مقامات قضایی قرار گرفت.
رئیس پلیس فتا استان کرمان به همه فعالان شبکه های مجازی هشدار داد: قبل از انتشار هرگونه خبری از صحت آن اطلاع یابند تا از بروز مشکلات بعدی برای آنها جلوگیری شود.
وی گفت: در پرونده دیگری نیز یک پزشک قلابی که از طریق سایت همسریابی با یک خانم آشنا شده و پس از جلب اعتماد او، 60 میلیون ریال از وی کلاهبرداری کرده بود، شناسایی شد و انگیزه خود را کسب منافع مالی عنوان کرد.
وی بیان کرد: کلاهبردار دیگری که با انتشار آگهی های جعلی کاریابی در یکی از کشورهای همسایه، عده ای را در سطح کشور به یکی از کشورهای همسایه برده و آنجا اقدام به حبس آنها در زیرزمین مسکونی و سرقت تمام اموال آنها کرده بود نیز در استان البرز شناسایی و دستگیر شد.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار: رسول محمدحسنی
7440/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.