به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، یدالله موحد صبح امروز در جلسه تعامل و هم اندیشی اصحاب رسانه با موضوع پیشگیری از جرائم انتخاباتی اظهار‌داشت: رسانه‌ها بدون تردید در ایجاد شور، شعف و شعور و بلوغ سیاسی مردم برای یک مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح نقش تعیین‌کننده و بی‌نظیری دارند.

وی با اشاره به اینکه ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در دادگستری استان کرمان تشکیل شده است گفت: رسانه‌ها در نهادینه کردن اخلاق انتخاباتی و ترویج ارزش‌های دینی و رهبری افکار عمومی سهم عمده‌ای دارند و در انتخابات گذشته تاثیرگذاری عملکرد رسانه‌ها به وضوح دیده شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: رسانه‌ها نه تنها در برگزاری انتخاباتی باشکوه اثربخش هستند، بلکه باید بستر را برای انتخابی آگاهانه و با شناخت برای مردم فراهم می سازند.

وی افزود: رسانه‌ها در سپردن امور مهم جامعه به افراد لایق و شایسته حضوری موثر دارند و رسانه‌ها باید با تبادل اطلاعات صحیح و به موقع و ارزیابی عملکردها، توانمندی‌ها و نقد منصفانه افراد و جریانات به واقع‌بینی مردم کمک کنند تا آنها اسیر تبلیغات کاذب و خلاف واقع خارجی و داخلی نشوند.

موحد خاطر‌نشان کرد: رسانه‌ها باید از امیدوارسازی‌های واهی و کاذب، سیاه‌نمایی و تخریب و نادیده گرفتن دستاوردهای نظام انقلاب و مردم و بداخلاقی‌های انتخاباتی جلوگیری  کنند.

وی بیان کرد: آفاتی در فرهنگ سیاسی و انتخاباتی جامعه ما دیده می‌شود و بداخلاقی‌هایی را می‌بینیم و بدون شک رسانه‌های جمعی در آفت‌زدایی و بهبود شرایط موجود و اصلاح این ایرادات جدی باید نقش ایفا کنند و از این رسالت مهم خود غافل نشوند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: رسانه‌های جمعی در سلامت انتخابات نقش بی‌بدیلی دارند و از طرق مختلف می‌توانند به سلامت انتخابات و افزایش اعتماد عمومی کمک کنند، آگاه‌سازی عمومی و نشر بایدها و نبایدهای انتخابات مهمترین طریق برای ارتقای سلامت انتخابات است تبادل اطلاعات بین مسئولان اجرایی و نظارتی و مردم است.

وی اظهار داشت: اگر رسانه‌ها، فرآیند برگزاری انتخابات و معیارها و ملاک‌های صحیح انتخاباتی را به موقع و شفاف به آحاد جامعه انتقال دهند، سلامت انتخابات با مشارکت عمومی تضمین می‌شود.

موحد تاکید کرد: همواره انتظار می‌رود، اصحاب رسانه و اهل قلم رفتارها و بداخلاقی‌های انتخاباتی را مورد نکوهش قرار داده و عملکردهای مناسب را تقویت و برجسته کنند.

وی تصریح کرد: مدیران مسئول باید در ارتباط با تمام مطالب منتشر شده در نشریات پاسخگو باشند و از رسانه‌ها می‌خواهیم، نگاه کاسبکارانه به انتخابات نداشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: ‌انتشار هرگونه محتوا به منظور تشویق مردم به تحریم و یا کاهش شرکت در انتخابات، تجمع بدون مجوز، اعتصاب، تحصن، ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات و اقدامات منجر به اخلال در انتخابات از نظر قانون جرم است و مجازات دارد.

وی افزود: انتشار مطالبی که موجب تشویق اذهان عمومی شود و یا محتوایی که متضمن سیاه‌نمایی باشد و مطالب غیرواقع علیه کشور مطرح شود و بین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل قومی، نژادی و مذهبی اختلاف ایجاد کند و یا انتشار هرگونه نتایج نظرسازی و یا نظرسنجی کاذب درباره انتخابات و نامزدهای انتخاباتی ممنوع است.

موحد اظهار داشت: تبلیغ علائم تحریم انتخابات و انتشار این علائم نیز جرم و خلاف مقررات است و انتشار هجو، استفاده غیرمجاز از سایت‌های دولتی، انتشار تبلیغات انتخاباتی در خارج مهلت قانونی، نشر‌ مطالب مرتبط با خرید و فروش آرا، جعل اوراق تعرفه و تشویق مردم به رای دادن بیش از یک بار نیز رفتارهای مجرمانه انتخاباتی است.

وی افزود: استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص، شخصیت‌ها، مسئولان و بانوان جرم است و ممنوعیت دارد، انتشار هرگونه محتوای مشتمل بر توهین و نشر اکاذیب علیه نهادهای اجرایی و نظارتی هم جرم محسوب می‌شود و حق نداریم، اسناد محرمانه، طبقه‌بندی شده و سری درباره انتخابات را منتشر کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 616543
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.