به گزارش ایرنا علیرضا رزم حسینی روز دوشنبه در نشست شورای عشایر شمال و جنوب استان کرمان با حضور رئیس سازمان امور عشایری کشور افزود: در شرایط فعلی از ظرفیت شرکت های توسعه گرا که در استان وجود دارند برای کمک به بخش عشایری استفاده شود.
وی گفت: در قلعه گنج با همکاری بنیاد مستضعفان معین اقتصادی منطقه کمک های خوبی به جامعه عشایری شده است.
وی بیان کرد: جامعه عشایری، جامعه ای ارزشمند و با بهره وری بالاست و کرمان دومین استان عشایری کشور به شمار می رود.
استاندار کرمان تصریح کرد: خشکسالی 25 ساله آثار بدی را در استان کرمان داشته و جامعه عشایری نیز از این آسیب ها بی بهره نبودند.
وی گفت: دغدغه و علاقه داریم که به جامعه عشایری کمک کنیم هرچند با توجه به وسعت استان و پراکندگی جمعیت عشایر مشکلاتی وجود دارد.
رزم حسینی افزود: عشایر مطالبه گر باشند تا مسئولان به جامعه عشایر برای رفع مشکلات کمک های بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به خسارات وارد شده به زیرساخت های استان کرمان در پی وقوع سیلاب اخیر بیان کرد: میزان خسارات استان کرمان 375 میلیارد تومان برآورد شده است که درخواست تامین اعتبار برای مناطق خسارت دیده به هیات دولت ارائه شده است و بازسازی این مناطق پس از تامین اعتبار آغاز می شود.
استاندار کرمان اظهار کرد: همچنین مبلغ 200 میلیون تومان اعتبار از منابع داخلی برای جبران خسارت های سیلاب به عشایر جنوب و شمال اختصاص داده شده است.
وی گفت: روستاهای شهرستان رودبار جنوب و منوجان که اقتصاد آنها قابل احیا نیست، طی تفاهم نامه ای با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) تجمیع می شود.
مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان نیز به اشاره به خسارت های ناشی از بارندگی شدید و سیل اخیر استان کرمان گفت: 200 خانوار در این حوادث خسارت دیده اند و تلف شدن 6 هزار راس دام و نابودی علوفه ذخیره شده هم گزارش شده است.
مهدی ابراهیمی افزود: یک میلیون و 200 هزار نفر با بیش از 22 هزار خانوار جمعیت عشایر کرمان را تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه عشایر استان در برخی شاخص های توسعه و زیرساخت ها مشکلاتی دارند تصریح کرد: چهار میلیارد و 890 میلیون تومان تسهیلات معرفی شده به بانکه ها داریم اما متاسفانه تاکنون اعتباری تخصیص داده نشده است.
وی با اشاره به اینکه حداقل چهار هزار کیلومتر از راه های خاکی عشایری تخریب شده است گفت: متاسفانه تمامی راه های خاکی تخریب شده و نیاز به بازسازی دارند.
مدیرکل امور عشایر شمال استان کرمان اظهار کرد: برخی راه ها، قنوات، چشمه ها و چاه های مالداری نیز تخریب شده که بایستی احیا شوند.
وی ادامه داد: 14 اکیپ از لحظه گزارش خسارت تشکیل و همچنین با همکاری هلال احمر پلاستیک و چادر توزیع شده است.
ابراهیمی افزود: تعداد چهار هزار خانوار توسط اداره کل امور عشایری شمال استان کرمان و توسط تانکر تامین آب شرب می شوند و متاسفانه شاخص تامین آب با 35 درصد بسیار پایین است و نیازمند توجه می باشد
وی گفت: راه اندازی اولین کارگاه آموزش قالیبافی و آموزش فنی و حرفه ای به یکهزار و 187 نفر عشایر را از دیگر اقدامات انجام شده توسط این اداره کل است و کمیته ای برای بازاریابی محصولات عشایری راه اندازی شده است.
مدیرکل عشایری جنوب استان کرمان نیز گفت: اداره کل عشایری جنوب استان سال 95 رسما راه اندازی شد و هفت شهرستان را زیر مجموعه خود دارد.
جمشید احسانی‎نیا افزود: تجهیز چاه مالداری به الکتروپمپ های خورشیدی، ایجاد طرح اکوتوریسم عشایری در منطقه جازموریان، تنوع بخشی به درآمدزایی و آشنای با ابعاد زندگی مردم عشایر را از برنامه های اداره کل امور عشایر جنوب استان کرمان است.
وی بیان کرد: نزدیک به 15 میلیارد تومان تسهیلات به عشایر جنوب استان تخصیص داده شده اما متاسفانه یک ریال هم از مصوبات دریافت نشده است.
مدیرکل امور عشایری جنوب استان کرمان گفت: وضعیت زیرساخت های مناطق عشایری از جمله و آب نیازمند توجه جدی است و اجرای پروژه های عشایری نیازمند تخصیص اعتبارات در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به سیل و بارندگی اخیر کرمان تاکید کرد: حدود 100 درصد راه های عشایری در جنوب استان تخریب شده اند و برای راه های عشایری شمال استان کرمان چهار میلیارد و برای جنوب استان 2 میلیارد تومان تخصیص داده شده که این رقم برای راه های عشایری جنوب استان کرمان رقم بسیار کمی است.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7437/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.