مسعود افشار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کل حجم آب سد جیرفت را 310 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: هم اکنون 23 میلیون متر مکعب از ظرفیت سد خالی می باشد و این مقدار از حجم خالی برای کنترل سیلاب های آینده پیش بینی شده است.
وی گفت: با باز کردن دریچه های سد جیرفت طی چند روز گذشته 30 میلیون متر مکعب آب برای مصارف کشاورزی در پایین دست تخلیه شده است.
وی عنوان کرد: 40 درصد از خروجی سد به مصارف کشاورزی و 60 درصد آن به صورت ذخیره زیر زمینی مصرف می شود.
مدیر امور سد جیرفت، وضعیت ذخیره آبی این سد را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با گذشت تنها پنج ماه از سال آبی 235 میلیون متر مکعب آورد آب به درون سد داشته ایم این در حالی است که در تمام سال آبی گذشته 114 میلیون متر مکعب افزایش حجم داشتیم.
سد جیرفت یکی از سدهای بزرگ و پیشرفته در کشور محسوب می‌شود که سد بتنی 2 قوسی است و ارتفاع آن از پی 134 متر و درازای تاج آن 277 متر است. ضخامت این سد بین 17 متر در کف تا 5 متر در تاج متغیر است.
اواخر سال 1370 عملیات اصلی ساختمان سد جیرفت به پایان رسید و ششم دی همان سال عملیات آبگیری آن آغاز شد که سطح زیر کشت در نظر گرفته شده برای سد 14 هزار و 200 هکتار است.
سامانه بارش زای فعال جنوبی از 23 تا 30 بهمن ماه در استان کرمان فعال بود.
شهرستان جیرفت با 280 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
خبرنگار: روح الله صائب ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
6003/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.