به گزارش ایرنا نادر ملایی روز سه شنبه در نشست کارگروه سلامت شهرستان جیرفت ضمن تشکر از همکاری مرکز بهداشت و دامپزشکی این شهرستان در زمینه مبارزه با بیماری آنفلوانزای پرندگان افزود: 23 بهمن ماه سال جاری از 55 قطعه طیور مشکوک به آنفلوانزای حاد پرندگان نمونه برداری شد که در نتیجه یک مورد آنفلوآنزای حاد پرندگان مورد تایید قرار گرفت.
وی گفت: بلافاصله نشست ستاد بحران با حضور اعضای شورای تامین شهرستان جیرفت برگزار و مجوز لازم به منظور معدوم سازی براساس پروتوکل مبارزه با بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان تا شعاع یک کیلومتر از کانون مشاهده شده، صادر شد.
وی تصریح کرد: چهار هزار قطعه طیور شامل مرغ های خانگی، پرندگان زینتی و کبوتر در جیرفت با توجه به مثبت بودن یک نمونه آزمایش آنفلوانزای حاد پرندگان در این شهرستان جمع آوری و معدوم شد.
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار جیرفت گفت: بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان در این منطقه کنترل شد و از این پس دامپزشکی هیچ برنامه ای برای جمع آوری طیور در جنوب کرمان ندارد لذا شهروندان با افراد ناشناسی که برای جمع آوری طیور به منازل مسکونی مراجعه می کنند، همکاری نکنند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت هم در این نشست گفت: با تمام توان در جهت کنترل بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان تلاش کردیم و تاکنون موردی در این زمینه مشاهده نشده است.
محمدرضا مشایخی با بیان اینکه تمام تمهیدات لازم برای این بیماری در نظر گرفته شده است افزود: آنفلوانزای نوع انسانی هم در منطقه مشاهده نشد و جای دغدغه برای شهروندان نیست.
وی خاطرنشان کرد: شهروندان برای حفظ سلامت خود و خانواده از تماس با پرندگان و خرید پرندگان زنده از دست فروشان خودداری کنند و مرغ و تخم مرغ مصرفی خود را از مراکز معتبر خریداری کنند.
وی با اشاره به مرحله دوم واکسیناسیون قطره فلج اطفال گفت: 85 هزار کودک زیر پنج سال جنوب استان کرمان در مرحله دوم واکسیناسیون، قطره فلج اطفال دریافت می کنند.
رئیس مرکز بهداشت جیرفت با بیان اینکه طرح واکسیناسیون فلج اطفال در 2 مرحله انجام می شود افزود: این طرح از سال 1373 در کشور آغاز شده و مرحله نخست این طرح از 24 تا 29 دی ماه در جنوب کرمان اجرا شد و مرحله دوم از 30 بهمن تا چهار اسفندماه سال جاری در حال اجراست.
وی با اشاره به زیر پوشش قرار گرفتن بیش از 170 هزار خانوار در زمینه اجرای این طرح در منطقه جنوب کرمان افزود: 668 تیم با حضور 100 ناظر در مراحل اول و دوم طرح واکسیناسیون فلج اطفال فعالیت می کنند.
وی گفت: فلج اطفال نوعی بیماری حاد ویروسی است که تنها از انسان به انسان انتقال می یاید و ایمن سازی تکمیلی، ایمن سازی جاری فلج اطفال و مراقبت فلج شل حاد سه راهکار اصلی پیشگیری از آن است.
مشایخی بیان کرد: برخی کشورها از جمله کشورهای همجوار ایران شامل افغانستان و پاکستان درگیر بیماری فلج اطفال هستند لذا حفظ دستاوردهای برنامه ریشه کنی فلج اطفال در کشور از حساسیت بالایی برخوردار است.
وی ادامه داد: طرح مبارزه با فلج اطفال با توجه به همجواری جنوب کرمان با استان های مرزی هر سال در 2 مرحله همزمان با چند استان جنوب شرقی و گرمسیر کشور اجرا می ‌شود.
وی با اشاره به طرح بسیج سلامت گفت: این طرح از یکم اسفند سال جاری آغاز تا 15 فروردین سال آینده ادامه دارد.
رئیس مرکز بهداشت جیرفت افزود: هدف طرح بسیج سلامت بازدید 200 درصدی از اماکن عمومی برای سلامت مردم در ایام نوروز می باشد.
شهرستان جیرفت با 280 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7450/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.