به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، مهدی سیاوشی در این نشست با بیان اینکه یک چهارم باغات کشور در استان کرمان وجود دارد گفت: در حال حاضر مشکل اصلی این باغات به ویژه باغات پسته، افزایش املاح مضر در آب چاه های کشاورزی است که به طور عمده ناشی از خشکسالی‌های اخیر استان است.
وی افزود: کاهش بارندگی‌ها که در سال زراعی جاری حدود هفت میلیمتر بوده، باعث کاهش سطح آب های زیرزمینی شده و به همین دلیل در بعضی مناطق برای رسیدن به آب، مجبور به حفر چاه با عمق 200 تا 300 متر هستیم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان خاطرنشان کرد: آب این چاه‌ها دارای املاح مضر زیادی است که به کشاورزی آسیب می‌رساند؛ از این روی به دنبال دستگاه‌های کوچک برای نصب بر روی چاه ها هستیم تا با جدا کردن املاح مضر آب، آن را برای کشاورزی مناسب کند.
وی به ویژگی‌هایی این دستگاه اشاره و تصریح کرد: این دستگاه باید مشخص کند پس از جداسازی املاح چه میزان از حجم آب کم می‌شود، همچنین باید برنامه‌ای برای املاح جمع‌آوری شده وجود داشته باشد زیرا نمی توان آنها را بر روی زمین های کشاورزی رها کرد.
سیاوشی گفت: قیمت این دستگاه نیز باید مناسب و آب جدا شده از املاح، قابل مصرف در کشاورزی باشد.
وی خطاب به نماینده شرکت اتریشی افزود: در صورتی که چنین دستگاهی وجود دارد بهتر است یک نمونه از آن در مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق کرمان نصب و شرایط مورد نظر بررسی شود و پس از ارزیابی کامل و حصول نتیجه لازم، در باغات کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: پروژه فاضلاب 2 شهر سیرجان و کرمان تا حدودی تعیین تکلیف شده اما می‌توان برای همکاری در اجرای پروژه فاضلاب سایر شهرهای استان از جمله رفسنجان و بم وارد مذاکره شد.
وی به وجود واحدهای گردشگری در برخی مجموعه‌های بزرگ اشاره و بیان کرد: اگر بتوان پروژه‌ای را تعریف و فاضلاب ناشی از این واحدها را تصفیه و حداقل برای کشاورزی محدوده همین مجموعه‌ها استفاده کرد، اقدام ارزشمندی خواهد بود.
در ابتدای این نشست توماس نیوباخر نماینده شرکت GISaqua اتریش، هدف از حضور خود در کرمان را بررسی مسائل و مشکلات آب و فاضلاب این استان عنوان کرد و گفت: با ارزیابی موارد و شرایط موجود در این استان، به دنبال زمینه های همکاری هستیم.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7420/3028

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.