به گزارش ایرنا رضا اسماعیلی روز چهارشنبه در همایش ملی ایمنی معادن و صنایع در محل سالن آزادی شهر سرچشمه بیان کرد: استان کرمان با ۱۸۳ هزار کیلومتر وسعت پهناورترین استان در کشور است و دارای ۵۰۰ معدن ( یک پنجم ذخایر معدنی کشور) در حال بهره برداری با ۲۴ هزار نفر اشتغالزایی است.

وی ادامه داد: از این ۲۴ هزار شاغل در معادن استان، ۴۵۰۰ کارگر ساده،  ۷۲۰۰ کارگرماهر و ۳۶۰۰ نفر تکنیسین هستند؛ در بحث ایمنی بیشترین نقش را کارگران ساده دارند که مستقیم با تولید سرو کار دارند.

اسماعیلی عنوان کرد: در راستای کاهش حوادث در این معادن طی ۴ سال اخیر توانستیم با استفاده از ظرفیت های موجود در هر واحدی از این معادن کمیته ایمنی معادن را تشکیل دهیم که خوشبختانه با این کار حوادث در بحث معادن استان کرمان به ویژه در بخش زغالسنگ کاهش یافته است.

بیمه ها به جای پرداخت خسارت به مردم بر روی ایمنی کار کنند

نماینده مردم رفسنجان وانار در مجلس شورای اسلامی گفت: بارها در جلسات بیمه گفتیم سرمایه گذاری هایی که سازمان بیمه در بحث پرداخت خسارت به مردم انجام می دهد را در بحث ایمنی به کار بگیرد تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

احمد انارکی محمدی   بیان کرد: ایمنی در بسیاری  بخش ها از جمله خودرویی مهم است.

وی مرگ روزانه ۴۳ نفر در حوادث ترافیکی را متذکر شد و افزود: این حوادث به دلیل  ایمن نبودن خودروها، جاده ها و عدم آموزش رخ می دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه  ۹۰ درصد حوادث ترافیکی در کشورهای توسعه یافته اتفاق می افتد تصریح کرد: با آموزش های بسیار ساده و داشتن ایمنی می توان از بروز حوادث جلوگیری کنیم.

انارکی محمدی خاطرنشان کرد: اساس توسعه در هر کشوری ایمنی است لذا مجتمع مس سرچشمه که بزرگترین معدن روباز مس در خاورمیانه است از ناحیه این معادن آلودگی آب و هوا به مردم این منطقه می رسید که راه اندازی کارخانه تولید اسید از این دود، با هدف کاهش آلایندگی گام بزرگی در این مجتمع برداشته شد و این نوعی ایمنی است.

وی گفت: علیرغم تحریم هایی که دشمن بر ایران روا می دارد اما این کشور در همه بخش ها و رشته ها حرف برای گفتن دارد به طوری که در حوزه های داروسازی، فناوری، هسته ای و تولید علم جزء ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

۹۰ میلیون تن خاک در معدن مس سرچشمه جابجا می شود

مدیر مجتمع مس سرچشمه هم با اشاره به اینکه در مجتمع مس سرچشمه باور داریم که ایمنی یک ارزش است گفت: اولویت کاری ما ایمنی است و موظفیم محیط ایمن برای کارکنان و کارگران در این مجموعه ایجاد کنیم.

حسین احمدی افزود: دستیابی  به ضریب کمتر از ۱ در سال  ۱۴۰۴ از اهداف ما به شمار می آید  یعنی اینکه  تلاش خواهیم کرد با ارتقاء سطح ایمنی در حوزه معادن مس سرچشمه تا در سال ۱۴۰۴ به این برسیم که در ۱ میلیون ساعت کار یک حادثه رخ دهد.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر به دانشی رسیدیم که با به کار گیری این دانش و انجام اقدامات، کاهش ضریب تکرار را داشتیم و در مجتمع مس سرچشمه کاهش ۶۰ درصدی ضریب تکرار حوادث را در سال ۹۷ تا کنون داشتیم.

وی ادامه داد: در این راستا شناسایی نقاط حادثه خیز مجتمع را در دستور کار خود قرار دادیم به یقین حوادث جدید رخ می دهد که باید تدابیر اندیشیده شود و در این مقوله تقویت تیم اچ اس ای و افزایش بازرسان را داریم.

وی خاطرنشان کرد: برای ادامه مسیر ایمنی، فرهنگسازی در قالب برگزاری استارت آپ ها، تبلیغات، همایش و اقدامات انگیزشی و تشویقی را داریم؛ باتوجه به حجم ترافیک سنگین در معدن که  ۹۰ میلیون تن جابجایی خاک در معدن مس سرچشمه در سال عددی سنگین است که امکان بروز حوادث پر خطر را در بر دارد.

احمدی گفت: لذا می طلبد استانداردسازی و تجهیزات را به روز کنیم و از وسایل ایمنی استفاه کنیم؛ سیستم ضد تصادف تکنولوژی جدید را راه اندازی کردیم و در حال حاضر استفاده از تکنولوژی های نو وجدید از طریق برگزاری استارت آپ ها امکان پذیر است.

احمدی گفت: هر حادثه ممکن است ۱ تا ۸ میلیون دلار خسارت وارد کند که تمام تفکر ما کاهش حوادث و به روز بودن مجتمع و رسیدن به هدف متعالی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.