علی محبان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی ظرفیت‌های جنوب کرمان است که با محوریت اتاق بازرگانی استان کرمان، سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان و کشت و صنعت جیرفت برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه جنوب استان کرمان توانمندی‌های زیادی دارد که با معرفی محصولات این منطقه و برنامه‌ریزی صحیح می‌توان در راستای شکوفایی، رشد و توسعه اقتصادی گام برداشت، افزود: یکی از این ظرفیت‌ها تولید خرما، به ویژه خرمای کلوته است.

مدیر اجرایی اتاق بازرگانی در جنوب کرمان با ابراز تاسف از اینکه طی سالیان متمادی، این محصول بی‌نظیر جنوب کرمان با برندهای مختلف و بدون ذکر نام محل تولید راهی بازارهای داخلی و خارجی می‌شود، گفت: این امر موجب شده تا ارزش واقعی خرمای کلوته ناشناخته باقی بماند و ارزش افزوده واقعی آن به منطقه باز نگردد.

وی ادامه داد: در راستای توسعه بازار و صنایع مرتبط و ایجاد سرمایه برای مردمان جنوب استان کرمان و همچنین معرفی خاستگاه و توان تولیدی و رقابتی، طرح جشنواره خرمای کلوته جنوب کرمان مطرح و با استقبال مردم و مسوولان قرار گرفت‌.

محبان اظهار داشت: برای قوت بخشیدن به جشنواره خرمای کلوته کهنوج، این طرح به عنوان جشنواره ملی مطرح شد و در صدد ثبت این برنامه هستیم.

وی بیان کرد: سفیران و رایزنان اقتصادی کشورهای مختلف میهمان این جشنواره هستند.

خرمای کلوته (کلیته) دارای بازار داخلی و خارجی مناسبی بوده به طوری که یکی از مهمترین ارقام صادراتی خرمای ایران به شمار می‌رود.

کرمان با تولید ۲۵ درصد خرمای کشور رکورددار سطح زیر کشت خرما در ایران به شمار می‌رود و به طور میانگین سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع مختلف این محصول در مناطق گرمسیر جنوب و شرق این استان تولید می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.