نسرین فرامرزپور روز جمعه افزود: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، مبلغ ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال برای مبارزه با آفت تشی در سطحی معادل چهار هزار و ۱۵۵ هکتار از اراضی شمال استان کرمان اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به آلودگی بیشتر درختان بنه ۲ حوزه آبخیز در شهرستان های ریگان و رابر به  این آفت، این اعتبار به این ۲ منطقه اختصاص یافته است. 
فرامرزپور افزود: کار مبارزه با آفت تشی در حوزه مطالعات آبخیزداری کنار نای ریگان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در سطح یک هزار و ۶۰۰ هکتار به منظور پاکسازی ۱۶ هزار اصله درختان جنگلی از نوع گونه بنه و در حوزه مطالعات آبخیزداری ۶۰ فیچ شهرستان رابر با اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیون ریال در سطح ۲ هزار و ۵۵۵ هکتار به منظور پاکسازی هفت هزار و ۶۶۵ اصله درختان جنگلی از نوع بنه در حال انجام است. 
وی با بیان اینکه این طرح از ۱۵ مهر آغاز و تا ۱۵ آذر ادامه دارد،گفت: در این طرح برای مبارزه با این آفت از روش توری پیچی و بلوکاژ، یعنی، چیدن سنگ اطراف تنه تا ارتفاع ۹۰ سانتی متر استفاده شده است. 
رئیس اداره حفاظت و حمایت از عرصه های منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان، هدف از مبارزه با این آفت را حفظ و پایدار ماندن درختان تنومند چندین ساله جنگلی و جلوگیری از خشک شدن این درختان عنوان کرد و بیان داشت: این درختان در ذخیره نزولات آسمانی و جلوگیری از فرسایش و تولید اکسیژن، بسیار حائز اهمیت هستند. 
وی با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی شمال استان کرمان، برای مبارزه با آفات و بیماری ها در حفظ عرصه های جنگلی با انعقاد قرارداد از حضور و مشارکت شرکت های تعاونی فراگیر بهره برداران منابع طبیعی و اعضای این شرکت تعاونی ها که خود بهره برداران و محافظان افتخاری این عرصه ها هستند، استفاده کرده است، افزود: این امر موجب اشتغالزایی ۲ هزار نفر روز کارگر در مدت ۲ ماه شده است. 
فرامرزپور با بیان اینکه این آفت در اکثر استان های کشور فعالیت دارد، گفت: این آفت در کرمان، سطحی حدود ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل های شهرستان های بافت، رابر، ارزوئیه، ریگان و سیرجان را آلوده کرده است که با توجه به سطح بحرانی خسارت دیده درختان به این آفت در کل شمال این استان، نیاز به اعتبارات بیشتری برای مبارزه با آن وجود دارد. 
آفت تشی یا سیخور یا گربه تیغی با نام علمی Hystrix indica خطرناک ترین جونده ای است که به علت عادت گیاهخواری( Herbivorus) به انواع گیاهان جنگلی، مرتعی، زراعی و غیره حمله ور می شود. 
 این جانور با مشخصات ظاهری، سطح پشتی و پهلوهای دارای تیغ به رنگ قهوه ای و سیاه به طول ۲۰ سانتی متراز مهم ترین جوندگان شب فعال مضر است که طول بدن آن به ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی مترمی رسد و در شرایط خشکسالی، غالبا زمستان ها به علت کمبود مواد غذایی به محصولات باغی از جمله زرد آلو، قیصی و انگور و زراعی از جمله: گیاهان غده ای و ساقه های زیرزمینی و گیاهان مرتعی از جمله: بلوط، بنه، کسور، کنار، بادام کوهی، کهکم و آتریپلکس که بعضا از ذخایر جنگلی محسوب می شوند، حمله ور شده و با تغذیه از پوست، ساقه و ریشه این درختان خسارات فراوانی به آن ها وارد می کند و در نهایت باعث خشکیدگی درخت می شود. 
برای مبارزه با این آفت می توان پنبه آغشته به کلرکپرین را در عمق لانه جانور قرار داد و با مسدودکردن تمام منافذ آن، باعث از بین رفتن آفت شد؛ ولی، بهترین روش مبارزه برای کنترل خسارت این آفت، توری پیچی دور درخت تا ارتفاع ۹۰ سانتی متر و با فاصله ۲ تا ۳ سانتی متر از تنه درخت و سنگ جینی اطراف تنه درخت است که این روش از آسیب زدن تشی به تنه درخت جلوگیری می  کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.