نشست خبری جشنواره دوازدهم موسیقی نواحی روز یکشنبه ۱۲ آبان با حضور محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس جشنواره، علی ثابت نیا مدیر کل انجمن موسیقی، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، احمد صدری دبیر علمی، مریم قره سو اتنوموزیکولوگ و استاد دانشگاه هنر و کیوان فرزین مشاور بین الملل این جشنواره در  سالن کنفرانس دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد.

جشنواره موسیقی نواحی؛ رویدادی مهم با بودجه اندک

در ابتدای این نشست مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ضمن ابراز خوشحالی از آغاز دوازدهمین دوره این جشنواره، گفت: جشنواره موسیقی نواحی ایران یکی از سه‌گانه‌های ملی دفتر موسیقی در کنار جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی فجر است.

محمد اله یاری ابراز امیدواری کرد مجموعه زحماتی که توسط دست اندرکاران در این دوره کشیده شده به توسعه موسیقی نواحی در استان‌ها و توجه به هنرمندان این عرصه کمک کند.

وی افزود: قطعاً نگاه ما، نگاه رویدادی به جشنواره موسیقی نواحی نیست و تشکیل دبیرخانه دائمی این جشنواره که مقدمه  اتفاقات موثری در عرصه توجه به موسیقی نواحی است از اهداف ماست.

 مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان این مطلب که با وجود بودجه اندک تخصیص یافته به این جشنواره ، شاهد افزایش پنجاه درصدی دستمزد گروه‌های اجرایی خواهیم بود.

اله یاری افزود: هنوز ردیف بودجه این دوره تخصیص پیدا نکرده، اما رایزنی‌ها در این حوزه ادامه دارد بدون شک در حوزه تامین بودجه هیچ مشکلی در این دوره وجود نخواهد داشت.

اصرار کرمان بر میزبانی مجدد

در ادامه دبیر علمی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی، برگزاری این رویداد ملی و تأثیر آن در عرصه موسیقی نواحی خاطر نشان ساخت و افزود:‌ دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ۱۶ تا ۱۹ آبان ماه در شهر کرمان برگزار می‌شود.

خوشبختانه در این دوره شاهد حضور مستقیم مدیران ارشد استانی و وزارت ارشاد است در جلسات شورای سیاستگزاری جشنواره موسیقی نواحی بودیم.

احمد صدری افزود:‌ در ابتدا قصد داشتیم این جشنواره در جایی غیر از کرمان برگزار شود و در این زمینه هم اقداماتی انجام شد اما با پیگیری‌های شدیدی که استاندار کرمان داشت مجددا میزبانی این دوره را به کرمان واگذار کردیم.

منظومه خوانی با محوریت تغزل

صدری درباره محتوای جشنواره گفت: منظومه خوانی با محوریت تغزل یکی از اولویت‌های مهم ما در انتخاب آثار این دوره از جشنواره موسیقی نواحی بوده و بخش «خاندان‌های هنر» هم که توسط هیات انتخاب به طور خاص تبیین و طراحی شد از دیگر محورهای اصلی این جشنواره خواهد بود. دبیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی افزود: امسال به نظر می‌رسد ما شاهد حضور پررنگ خانم‌ها در عرصه نوازندگی باشیم.  حضور چند دانش آموخته رشته اتنوموزیکلوژی در شهر کرمان با مدیریت مریم قرسو در قالب یک پروژه پژوهشی یکی از نکات مهم جشنواره است که در دوره‌های قبل شاهد اجرای آن نبودیم. وی افزود: نمایشگاه سازهای موسیقی اقوام ایران است که با همکاری موزه موسیقی ایران در باغ موزه هرندی کرمان برپا می‌شود و برگزاری یک نمایشگاه عکس با مسئولیت یک هنرمند ایلامی از دیگر اتفاقات خوب این دوره خواهد بود.

خطر فراموشی فرهنگ شفاهی را تهدید می‌کند

مریم قرسو مدرس دانشگاه و مدیر بخش پژوهش جشنواره موسیقی نواحی هم در این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه توضیحاتی در بخش پژوهش جشنواره اظهار کرد: امسال با لطف دکتر صدری و سایر اعضای شورای سیاستگزاری جشنواره این اتفاق شکل گرفت که تعدادی از دانشجویان موسیقی در این جشنواره شرکت کنند. یکی از اهدف مهم ما برای این جضور مبتنی بر این اعتقاد است که در یک زمینه مناسب و در جایی که همه استادان موسیقی نواحی حضور دارند بتوانند یک کار علمی مهم را انجام دهند. وی افزود متاسفانه فرهنگ موسیقی نواحی ما تا کنون شفاهی بوده و همیشه خطر تغییر و وفراموشی در کمین فرهنگهای شفاهی بوده است. وی تلویحا به تلاش مجموعه آکادمیک حاضر در جشنواره برای دستیابی به «دیتا بیس یا پایگاه مستند نگاری موسیقی نواحی ایران» اشاره کرد.

این جشنواره تاثیر گذار خواهد بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در ادامه این نشست گفت: امیدواریم امسال با تدابیری که اندیشیده شده شاهد برگزاری یک جشنواره تاثیر گذار باشیم. استان کرمان از حیث تنوع موسیقایی از ویژگی‌ها و پراکندگی های خاص خود برخوردار است و همین پراکندگی‌ها خود به خود ویژگی‌های فرهنگی مناسبی به این استان داده است.

محمدرضا علیزاده افزود: دراین دوره ما در کنار دیگران بودیم و نه دیگران در کنار ما. وقتی استاندار کرمان شخصا با همراهی شهردار و مدیرکل صدا و سیمای استان در کنار دیگر اعضای جشنواره حضور پیدا می‌کنند خود نشان دهنده اهمیت رویدادی چون جشنواره موسیقی نواحی است.

استعداد کرمان در گردشگری فرهنگی

وی گفت: این جشنواره قطعا امسال دارای ویژگی‌هایی است که از آن جمله می‌توان به تشکیل یک شورای اجرایی ویژه در استان کرمان به مدیریت استاندار کرمان، اجرای جشنواره توسط انجمن موسیقی کرمان با همکاری انجمن موسیقی ایران، تشکیل کمیته‌های مختلف و تخصصی در ستاد اجرایی جشنواره ، محوریت قرار دادن گردشگری فرهنگی هنری با اولویت موسیقی نواحی در جریان برگزاری جشنواره با حمایت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان، برگزاری تور گردشگری هنرمندان شرکت کننده در منطقه شهداد و اجرای برنامه در این منطقه اشاره کرد.

اماکن تاریخی با هویت میراث فرهنگی محل برگزاری این جشنواره خواهد بود

وی افزود: این جشنواره حدود ۳۰ اجرا در شهرهای مختلف استان خواهد داشت. البته در کاروانسرای گنجعلی‌خان کرمان نیز برنامه‌هایی برای شهروندان کرمانی برپا خواهد شد که می‌تواند اتفاق خوبی باشد. ما در روز افتتاحیه کاروان شادمانه‌ای را راه اندازی کردیم و در این راستا کمپین «با هم موسیقی نواحی ایران را جهانی کنیم» را راه اندازی کردیم که توسط انجمن موسیقی ایران طراحی شده است. 

تاثیر جهانی بدون تحمیل هزینه

مشاور بین الملل جشنواره موسیقی نواحی در پایان این نشست گفت :پس از مذاکرات زیادی که با آقای صدری داشتیم دریافتیم با توجه بودجه بسیار اندک این جشنواره اجرای این بخش نیازمند اعتبارات و برنامه ریزی بسیار دقیق و بیشتری است بنابراین امسال حضور گروه‌های خارجی را بسنده به یک یا دو گروه خارجی محدود کردیم که بتوانیم اورده‌ای داشته باشیم. و بار هزینه ای زیادی را به جشنواره تحمیل نکنیم به همین خاطر شاهد حضور هنرمندان خارجی از کشورهای ترکیه، افغانستان و هلند هستیم که در کنار سایر هنرمندان شرکت کننده به اجرای برنامه خواهند پرداخت . 

کیوان فرزین افزود: ‌در آینده موضوع معرفی موسیقی نواحی به جهان شکل جدی تری به خود خواهد گرفت البته تا همین مرحله هم ستاد جشنواره هزینه‌ای را برای حضور هنرمندان و گروه‌های شرکت کننده در بخش خارجی را متقبل نشده است.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ۱۶ تا ۱۹ آبان ماه در شهر کرمان برگزار می‌شود. و دبیر خانه این جشنواره از صبح روز پنجشنبه ۱۶ ابان مرحله پذیرش هنرمندان را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.