بنا به گفته کارشناسان، ارائه مطلوب خدمات امدادی به آسیب‌دیدگان و حادثه‌دیدگان توسط سازمان‌های متولی در گرو بهره‌مندی از سه رکن نیروی انسانی داوطلب، برنامه‌ریزی عملیاتی و تجهیزات مناسب است و در این زمینه جمعیت هلال احمر استان کرمان با هدف استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و ارتقای بحث امدادرسانی با آموزش تخصصی و همگانی، بانوان را بر اساس توانایی و تخصص، به سمت فعالیت‌های بشر دوستانه سوق می‌دهد.

گرچه جامعه کنونی کشورمان به خوبی قابلیت‌های بانوان را در برخی فعالیت‌ها از جمله امدادرسانی نپذیرفته اما این بانوان داوطلب در استان کرمان با سازماندهی در قالب پایگاه‌های امداد نوروزی، طرح‌های تابستانی، عملیات‌های جستجو و نجات درون و برون شهری، تیم‌های پشتیبانی، عملیات کوهستان، حمایت‌های روانی و اجتماعی، فوریت‌های درمانی و تیم‌های ارزیاب و فعالیت موثر در این حوزه‌ها توانسته‌اند توانایی‌های خود را به‌خوبی اثبات کنند.  

بانوان امدادگر استان کرمان همواره با امدادرسانی موفق دوشادوش مردان در مسیر ارتقای حس آرامش و امنیت فیزیکی و روانی جامعه تلاش می‌کنند و در برخی موارد حتی موثرتر از مردان ظاهر می‌شوند.

بانوان همپای آقایان در امدادرسانی

بانوی مربی امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمان در این زمینه با اشاره به خاطره‌ای از امدادرسانی‌های خود گفت: با اعلام یک مورد حادثه شدید در جاده بهرامجرد – کرمان، به همراه تیم اورژانس به منطقه اعزام شدیم و در صحنه حادثه تعداد بسیاری مصدوم و افرادی دچار آسیب‌دیدگی شدید شده بودند.

ربابه دهقان با بیان اینکه برخی افراد امدادرسانی آقایان را نمی‌پذیرند افزود: نیروهای امدادگر جمعیت هلال احمر استان کرمان با همکاری اورژانس عملیات فیکس، ثابت سازی بدن مصدومان و انتقال به بیمارستان شهید باهنر کرمان را با موفقیت به پایان رساندند و اقدامات لازم در بیمارستان با کمک پزشک و پرستاران امور درمانی انجام شد.

وی با اشاره به اصول امدادرسانی اظهار داشت: نباید مصدومان در انجام عملیات‌های امداد و نجات کمترین آسیب را ببیند و در این راستا بانوان از دقت و ظرافت بیشتری نسب به آقایان برخوردارند و این عملیات نیز همانند عملیات‌های دیگر توسط بانوان به خوبی انجام شد که گوشه ای از قابلیت‌های این قشر را نشان می‌دهد.

این مربی امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمان با اشاره به حادثه‌خیز بودن کشور ایران و استان کرمان یادآور شد: تمامی زنان، مردان و کودکان باید آمادگی لازم را در برابر حوادث طبیعی، غیر طبیعی، مترقبه و غیر مترقبه، قابل پیش بینی و غیر قابل پیش‌بینی داشته باشند که در بحران‌ها بتوانند جان خویش و اطرافیانشان را نجات دهند.

وی تصریح کرد: نخستین آمار مرگ و میر در استان کرمان مربوط به حوادث جاده‌ای است لذا تمامی افراد باید پیش از وقوع حادثه، آموزش‌های ابتدایی امداد و نجات را در راستای امدادرسانی مناسب، گذرانده باشند و طرح خادم جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز به همین منظور بین خانوارها و عموم مردم راه اندازی شده است.

دهقان ادامه داد: در این راستا بانوان بسیاری از جمله بسیجیان، دانشجویان، ادارات و داوطلبان فراگیر در استان کرمان آموزش‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر را به منظور اثر بخشی هر چه بیشتر در حوادث گذرانده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌دهد و تمامی افراد باید همواره آمادگی لازم را داشته باشند گفت: از کودکی با هدف ورود به عرصه پزشکی می خواستم برای همنوعانم مفید واقع شوم لذا در رشته مدیریت عملیات امداد و نجات تحصیل کردم و تا به امروز به مدت ۲۷ سال مربی جمعیت هلال احمر استان کرمان هستم.

جامعه از بانوان حمایت کند

بانوی امدادگر کرمانی با درجه ایثار با بیان اینکه جامعه باید توانایی بانوان در امدادرسانی و انجام امور بشر دوستانه را باور داشته باشد گفت: این عرصه را با وجود جو منفی جامعه انتخاب کردم و با توکل بر خدا، تکیه بر توانمندی خود و فراگیری دانش و ارتقای آموزش ها توانستم درجه مربی گری کوهستان را از جمعیت هلال احمر کشور دریافت کنم.

مرضیه امیری افزود: بانوان تنها کافی است که به توانمندی خود ایمان داشته باشند و خود را ناتوان ندانند که در فعالیت‌های بشر دوستانه بتوانند به اوج موفقیت نائل شوند.

وی با بیان اینکه جامعه و مردان باید در کنار بانوان بایستند و از آنان حمایت کنند گفت: در نخستین کشیک نوروزی و پس از ازدواج با همکاری و قوت قلب همسرم در امدادرسانی مشارکت کردم و به موفقیت رسیدم.

این امدادگر کرمانی تصریح کرد: تفاوتی بین بانوان و آقایون در امدادرسانی وجود ندارد و با اهتمام ویژه مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان، این قشر به صورت برابر با آقایان می توانند در امدادرسانی موثر واقع شوند.

وی افزود: از دوران کودکی به کوهنوردی علاقمند بودم و با معرفی برخی دوستان خود با جمعیت هلال احمر استان کرمان آشنا و از سال ۸۳ وارد این جمعیت و تیم امداد و نجات کوهستان شدم و اکنون خوشحالم که می توانم در قالب فعالیت‌های بشر دوستانه به مردم و همنوعان خود خدمت کنم.

بانوان توانمندی‌های خود را باور داشته باشند

امدادگر دیگر کرمانی با درجه ایثار و عضو تیم واکنش سریع بانوان این استان هم بیان کرد: بانوان با توجه به شعار هر خانواده یک امدادگر، باید توانمندی‌های خود را باور داشته باشند زیرا در امدادرسانی چیزی از آقایان کم ندارند.

الهام پورحسینعلی با بیان اینکه حضور بانوان در تمامی بخش‌های جامعه حق آنان است تاکید کرد: بنده به عنوان یک بانوی امدادگر، به فعالیت بشر دوستانه در جمعیت هلال احمر افتخار می‌کنم.

وی اضافه کرد: با مشاهده جذابیت و مفید بودن طرح راهنمای مسافران نوروزی جمعیت هلال احمر استان کرمان، از سال ۸۶ وارد این عرصه شده‌ام.

نیاز به حضور بانوان امدادگر در حوادث وجود دارد

مسئول روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان کرمان با بیان اینکه بیش از یکهزار نفر بانوی امدادگر در این جمعیت فعال هستند عنوان کرد: این افراد دوره ها و آموزش های تخصصی را گذرانده و در قالب تیم های مختلف سازماندهی شده‌اند.

هادی سلطانی گفت: بانوان در حوادث طبیعی و غیرطبیعی جمعیت هلال احمر استان کرمان را یاری می کنند و این افراد پایگاه ثابتی ندارند لذا در طرح‌های مختلف این جمعیت مشارکتی فعال دارند.

وی با بیان اینکه نیاز به بانوان امدادگر در برخی حوادث وجود دارد تصریح کرد: این افراد به حادثه‌های مربوط به بانوان اعزام می‌شوند و مشارکت مطلوبی هم دارند و امدادرسانی مناسب آنان در سال‌های گذشته شاهدی بر توانایی بی‌نظیر بانوان در حوزه امداد و نجات استان کرمان بوده است.

مسئول روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: بانوان بسیاری با حضور موثر در فعالیت‌های امدادی این استان توانایی خود را ثابت کردند و دوشادوش مردان، بدون هیچ چشم داشتی به فعالیت‌های بشر دوستانی و امدادرسانی در حوادث مشغولند.

به گفته سلطانی، بانوان با حضوری پررنگ، به صورت پای ثابت در تمامی برنامه‌های جمعیت هلال احمر استان کرمان مشارکت دارند.

حضور و مشارکت فعال بانوان داوطلب در عرصه امدادرسانی و فعالیت های بشر دوستانه نشان می دهد که کمک به همنوعان به عنوان وظیفه‌ای همگانی در میان تمامی لایه‌های جامعه استان کرمان رسوخ کرده و بانوان این استان را به عنوان نمونه‌ای مثال زدنی در امدادرسانی مطرح کرده است.

همچنین حضور تمامی اقشار جامعه ازجمله بانوان، کودکان و آقایان در فراگیری آموزش‌های امدادی و امدادرسانی در حوادث به گونه ای فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را در مهربانی و کمک بدون اغماض به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد هر کس در هرنقطه ای خود را در برابر همنوعان مسئول می‌داند و در زمان درماندگی به کمک آنان می‌شتابد.

همچنین برخی از بانوان استان کرمان با وجود مشکلات بسیار زندگی امروزی، پیشرفت خود را منوط به فعالیت‌های امدادی و اثرگذاری مثبت در جامعه می دانند که این حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی به نوعی می‌تواند بسیاری از معضلات روانی و اجتماعی بخش بزرگی از جامعه را کاهش دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.