رامشاد فرزانه شامگاه سه‌شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: موسیقی نواحی کرمان در کشور بی‌نظیر است که انواع متفاوتی از موسیقی‌ها از جمله مذهبی، کار، شادیانه، سوگ‌آوا، صوفیانه، لالایی، موسیقی روایی حماسی و زورخانه‌ای را در خود جای داده است.

وی اظهار داشت: کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور انواع مختلفی از موسیقی را در خود جای داده و این استان به علت میزبانی جشنواره موسیقی برای سالیان متوالی با انباشت تجربه مناسبی در این حوزه مواجه است لذا میزبانی جشنواره موسیقی نواحی حق کرمان بود که با حمایت استاندار، تلاش‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیگیری‌های انجمن موسیقی این میزبانی مجددا به کرمان اعطا شد.

وی افزود: موسیقی‌دانان استان کرمان با توجه به گستردگی و تنوع اقلیم کرمان، حرف‌های بسیاری در کشور برای گفتن دارند.

فرزانه با اشاره به وسعت پهناور کرمان با وجود اقوام و ایلات مختلف و همجواری آن با استان های هرمزگان، فارس، یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و تأثیرپذیری و تأثیرگذاری موسیقی و فرهنگ این استان با نواحی همجوار، بیان کرد: دیار کریمان را می‌توان یک پایگاه بزرگ از ملودی ها و سازهای محلی دانست که حفظ و صیانت از این پایگاه بسیار مهم است و تاریخ کهن موسیقی این خطه و حضور نژادهای گوناگون و ایلات، موجب شده تنوع فرهنگی و موسیقایی چشمگیر و حیرت انگیزی را در استان مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: ما هر چه به عنوان یک موسیقی هویتمند، قدیم و قویم ایرانی، موسیقی پیوند خورده با آئین‌ها و تاریخ و فرهنگمان، به عنوان یک منبع الهام پیوند خورده و پیوسته قوی توجه کنیم، کار بی‌راهی نکردیم و مسیر درستی است.

فرزانه با تاکید بر اینکه حفظ و رواج موسیقی اهمیت زیادی دارد، گفت: در سال‌های اخیر برخی از موسیقی‌های نواحی مختلف به طور کامل ضبط شده و محفوظ مانده، ولی رواج و گسترش پیدا نکرده از طرفی به دلیل بالا بودن سن اکثر این هنرمندان پیشکسوت موسیقی اقوام که به بالای ۷۰ سال می‌رسد، گاهی می‌شنویم که از بین ما رفته‌اند؛ در حالی که تا زمانی که در قید حیات بودند توجهی به آنها نشد، ناشناخته باقی ماندند، نسل جدید کمتر از آن‌ها آموزش دیده‌اند و در نهایت گنجینه‌های بزرگی را با خود به زیر خاک می‌برند.

وی اضافه کرد: موسیقی محلی به دلیل شفاهی بودن، معمولا در حال تغییر بوده و گاه یک مقام، در طول دهه‌ها یا قرن‌ها تغییراتی کرده و آن تغییرات در ساختار و ملودی آن مقام ایجاد می‌شده و طبق این رویه، شاید بعضی از مقام‌ها دچار تغییرات عمده می‌شده‌اند تا آنجا که با مقام اولیه قابل مقایسه نبوده‌اند.

فرزانه در پایان گفت: ساخت آهنگ‌های مقامی، در تاریخ، فرهنگ و جغرافیایی موسیقی اقوام، دلایلی برای درست شدن دارد. دلایل درست کردن نواها و مقام‌ها مهم است و نسل امروزی ما باید به دنبال شناخت عقبه فرهنگی خود بروند و جست و جو کنند که چرا برخی قطعه‌ها ساخته شده‌اند. اگر دلایل آن را بشناسند قاعدتا حفظ و ارائه را نیز می‌توانند به راحتی انجام دهند.

۳۰۲۹/۷۴۲۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.