به گزارش ایرنا، علی اسدی‌پور روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا با اشاره به نقش رسانه در اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه افزود: یکی از جاهای که جامعه باید از آن آگاه باشد، حوزه غذا است که به نوعی تایید آن به عهده اصحاب رسانه است و از کنار آن براحتی نباید گذشت.  
وی با بیان اینکه همه درصدد تامین سلامت غذا در بخش کیفی و کمی هستیم تصریح کرد: حوزه غذا متولیان متفاوتی در کشور دارد از جمله جهاد کشاورزی، استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی و انتظار می رود برای ایفای بهتر این نقش همگی کمک کنند.  

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان اظهار داشت: در حوزه  این معاونت بحث کیفیت و سلامت فرآورده های غذایی از کارگاه کوچک تا کارخانجات بزرگ مطرح است و کنترل و بازدیدهای دوره ای مرتب برگزار می شود.

وی تاکید کرد: تا زمانی شرایط مناسب وجود نداشته باشد کارخانه حق تولید مواد را به صورت غیراستاندارد ندارد و نباید به تولید فرآورده غذای به هر دلیلی ورود کند.

اسدی پور ادامه داد: بعد از تولید کالا وظیفه معاونت غذا و دارو همچنان ادامه دارد و کیفیت کالای تولید شده در محدوده تاریخ انقضا با طرح پی ام اس سنجیده می شود.

وی با بیان اینکه هر محصولی وارد بازار می شود باید از استاندارد های لازم برخوردار باشد تاکید کرد: بسیاری از محصولات در آزمایشگاه بررسی و اگر امکانات نباشد به آزمایشگاه دیگر منتقل می شود و می توان به مردم گفت از کالاهایی که نشان استاندارد دارند به راحتی استفاده کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: شایعات موجود در کلیپ های منتشر شده در فضای مجازی بی اساس است و مردم نباید به آنها توجه داشته باشند و در زمینه های مختلف بحث اطلاع رسانی به صورت ویژه در حوزه غذا در دستور کار است.

وی گفت: برخی از محصولات و فرآورده های غذای قاچاق و تقلبی در فروشگاهها وجود دارد که احتمال فاسد بودن این فرآورده ها بسیار بالا است و این کالا ها پس از مشاهده جمع آوری و معدوم خواهند شد.

اسدی پور با اشاره به تولید محصولات تراریخته تصریح کرد: اگر بحث تراریخته وجود نداشت امکان تامین غذا برای ۶ میلیارد نفر ممکن نبود اما به برکت دانش و پیشرفت بشری در بحث تراریختگی قادر به تامین بسیاری از محصولات هستیم.

وی تاکید کرد: وظیفه ما در شرایط فعلی اطلاع و آگاهی از محصولات تراریخته است و محصول تراریخته باید برچسب گذاری شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان تصریح کرد: نرخ دارو در تمام کشور یکسان است و به قیمت پشت جلد بستگی ندارد که دستور العمل برای قیمت دارو بارها شفاف اعلام و برای کنترل قیمت دارو سامانه ttac راه اندازی شده است و با متخلفین و با گران فروش ها برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: شماره پیام کوتاه سامانه ۱۰۰۰۳۴۱۲۱۰۵۶۲۰ برای بررسی تخلف در فروش دارو، مسمومیت ها، غذا و فرآورده های آرایشی و حتی عطاری و طب سنتی است که شهروندان می توانند با اعلام آدرس کامل و نام کالا تخلفات را گزارش کنند.

وی ادامه داد: همچنین تلفن ۱۹۰ یا ۱۴۹۰ از طریق کارشناسان آماده پاسخگویی به سئوالات  شهروندان در زمینه غذا و دارو است.  

وی با اشاره به هفته جهانی غذا اظهار داشت: اجرای برنامه های متنوع  اطلاع رسانی و آموزشی برای اقشار مختلف جامعه و معدوم سازی مواد و غذای قاچاق از جمله برنامه های تدارک دیده شده است.

۱۶ اکتبر برابر با ۲۴ مهر روز جهانی غذا نامگذاری شده و امسال در این هفته از ۲۰ تا ۲۶ مهرماه در سراسر کشور برنامه های ویژه ای برگزار می شود.

۳۰۲۹/۷۴۳۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.