به گزارش دریافتی ایرنا ، نسرین فرامرزپور روز دوشنبه افزود: طرح مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس، امسال این اقدام در  سه هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی جنگلی در شهرستان های ارزوئیه، شهربابک و سیرجان شامل،  درختان ارژن، قوسک، بادام کوهی و کهکم از این گیاه نیمه انگلی انجام میگیرد.
وی اظهار داشت: این طرح به تفکیک در حوزه مطالعات آبخیز قادرآباد سه چاه مزار شهرستان ارزوئیه به مساحت هزار و ۵۰۰ هکتار و تعداد ۳۵ هزار اصله درخت، در حوزه مطالعات آبخیز پلنگی سفلی شهرستان سیرجان به مساحت هزار و ۵۰۰ هکتار و تعداد ۳۰ هزار اصله درخت و حوزه مطالعات آبخیز شهری شهرستان شهربابک به مساحت ۷۵۰ هکتار و تعداد ۱۵ هزار اصله درخت در حال اجرای عملیات و پاکسازی است. ‌
فرامرزپور با بیان اینکه این پروژه از ۱۵ مرداد آغاز و تا ۱۵ مهر ادامه دارد، افزود: کار مبارزه با این گیاه نیمه انگلی در مدت ۲ ماه در قالب سه قرارداد با شرکت تعاونی های فراگیر بهره برداران منابع طبیعی شهرستان ها که از طریق بند "ب" ماده ۱۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، برنده پیمان های مبارزه با این آفت شده اند، صورت می گیرد.  
وی از اشتغال مستقیم هزار و ۸۰۰ نفر روز کارگر در مدت ۲ ماه، برای مبارزه با گیاه نیم انگلی لورانتوس سخن گفت و راه مبارزه با این گیاه نیمه انگلی را هرس سرشاخه های آلوده و از بین بردن آن ها از طریق سوزاندن در خارج از عرصه عنوان کرد و افزود: این ۲ کار، باعث پاکسازی عرصه از این گیاه نیمه انگلی می شود که امسال در سه شهرستان صورت گرفته و یا در حال انجام است.  
رئیس اداره حفاظت و حمایت از عرصه های منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان، هدف از اجرای این پروژه را حفظ جنگل و درخت جنگلی و از بین بردن آفات و بیماری های آن ها عنوان کرد و تصریح کرد: در صورتی که این آفات و بیماری ها، پاکسازی نشوند به درختان باغی نیز حمله ور و سبب خسارت به آن ها و کاهش محصولات باغی و میوه ای می شوند.
وی گفت: در کل جنگل های شمال استان کرمان، سطحی بالغ بر ۴۰۰ هزار هکتار به آفت نیمه انگلی لورانتوس آلوده شده اند که از این مقدار، سطحی معادل ۳۰۰ هزار هکتار در شهرستان های بافت، بم، رفسنجان، بردسیر، ارزوئیه، رابر، شهربابک و سیرجان جز مناطق بحرانی قرار دارند که مبارزه با این سطح به اعتبارات زیادی نیاز دارد. ‌
لورانتوس، مخور یا مویزک عسلی با نام علمی Loranthus europaeus نامگذاری شده و این گیاه نیمه انگلی، یک گونه انگلی است که بر روی درختان بومی منطقه از جمله بادام کوهی، قوسک، کهکم و ارژن رشد می کند.  
این گیاه، یک بوته همیشه سبز نیمه انگلی است که روی گیاه میزبان می روید و آب و مقادیر غذایی را از گیاه میزبان، برداشت می کند؛ ولی، خودش قادر به فتوسنتز و غذاسازی نیست و با عمل جذب آب و شیره نباتی از گیاه میزبان، باعث ضعف گیاه میزبان و در نهایت خشک شدن آن می شود.  
بذر این گیاه، اکثرا به وسیله پرندگان منتقل می شود و به وسیله ماده چسبناکی که ویسین یا مویزک عسلی نام دارد، احاطه می شود و  به شاخه ها می چسبد و پس از چند ماه، شروع به جوانه زنی و تولید ریشه جوان می کند که این ریشه جوان به سرعت به داخل اندام گیاه میزبان، نفوذ کرده و به تدریج این سلول ها به شکل اندام مکنده درآمده و سپس در زیر پوست رشد کرده و به موازات شاخه رشد می کند.
بهترین راه مبارزه، هرس شاخه های آلوده و سوزاندن آن ها، خارج از محدوده جنگل و بهترین زمان برای مبارزه با آن، قبل از رسیدن کامل بذر لورانتوس در فصل بهار و پاییز است.
عرصه های جنگلی شمال استان، بالغ بر یک میلیون و ده هزارهکتار مساحت دارند که بروز خشکسالی های اخیر، سبب شیوع آفات و بیماری های مختلف در حدود ۶۰۰  هزار هکتار از این اراضی با گونه های جنگلی متفاوت شده اند.  
اداره حفاظت از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، در طول چندین سال، کار مبارزه با گیاه نیمه انگلی لورانتوس، آفت تشی، کرم ساقه خوار و زنبور مغزخوار، ملخ کوهاندار، موش تاغزار و شپشک سفید تاغزار را در دستور کار خود قرار داده است.

۳۰۲۹ / ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.