به گزارش ایرنا، مجید باغبانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای مقابله با پدیده گرد و غبار، برنامه ریزی گسترده ای انجام شده است افزود: نهال کاری حدود ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار، احداث بادشکن بیولوژیک به طول ۲۰۰ کیلومتر،  کنترل هرزآب در سطح ۹ هزار و ۸۰۰  هکتار و احداث نزدیک به هزار و ۵۰۰ کیلومتر تله های رسوب گیر از برنامه های این مجموعه برای مقابله با پدیده گرد و غبار در سال جاری است.

وی تصریح کرد: این پروژه ها در ۱۰ شهرستان کرمان، راور، شهربابک، سیرجان، انار، رفسنجان، ریگان، فهرج، بم و نرماشیر اجرایی خواهند شد.

 رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان بیان کرد: به علت مشکلات بیشتر در چهار شهرستان شرقی ریگان، فهرج، بم و نرماشیر، سهم این شهرستان‌ها در این پروژه ها بیشتر است و بیش از ۶۰ درصد از کل این اعتبار در این شهرستان ها هزینه می شود،  البته شهرهای فهرج و ریگان سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: هم اکنون در مرحله تهیه اسناد مناقصه و ورود به مرحله اجرایی کار هستیم،  از لحاظ فصلی فعلا تأخیری نداریم و در صورتی که مشکلی به وجود نیاید، در زمان مقرر تعهداتمان را انجام می‌دهیم.  

باغبانی بیان کرد: پس از ۱۳ سال وقفه و از سال ۹۶ با استفاده از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی،  پروژه مالچ پاشی را بار دیگر آغاز کرده ایم که این پروژه در سطح یک‌هزار و ۵۰۰  هکتار شهرستان ریگان و یک‌هزار هکتار شهرستان نرماشیر انجام شد.

وی ادامه داد: برای تکمیل پروژه مالچ پاشی، نهال کاری حدود ۱۴۰ هکتار از محل  اعتبارات صندوق توسعه ملی و پروژههای متعدد دیگری در خصوص کنترل بیابان زایی و گرد و غبار در مناطق شرق و شهرستان های شمالی استان از محل اعتبارات استانی و اعتبارات ملی صورت گرفته است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه در شهرهای شرقی استان، مانند بم، نرماشیر، فهرج و ریگان، شاهد شدت بیشتر پدیده گرد و غبار هستیم افزود: این پدیده گاها باعث مشکلات تنفسی برای شهروندان آن منطقه، سخت شدن شرایط زیستی برای مردم منطقه و محدودیت های زیاد برای بسترهای توسعه ‌می‌شود.

وی تصریح کرد: بخش اعظم استان کرمان به لحاظ  شرایط خاص کویری و دارا بودن مرز بسیار گسترده  با کویر لوت آن جز مناطق خشک و فراخشک محسوب میشود، همواره تحت تأثیر پدیده گرد و غبار بوده است، اما در سال های اخیر با توجه به خشکسالی های مستمر و تشدید پدیده خشکی، این پدیده افزایش داشته است.

۷۴۳۷/ ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.