محمد رضا علیزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموعه ۲۲ جلدی کتاب های زندگینامه مفاخر استان کرمان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان چاپ شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: این مجموعه زندگی ۲۲ تن از مفاخر کرمان از قرن سوم هجری تاکنون را در بر می‌گیرد که در قطع پالتویی و با میانگین ۸۰ صفحه چاپ شده و خلاصه آن به زبان انگلیسی ترجمه شده است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تصریح کرد: محتوای کتابها بسته به نوع شخصیت ها و تاریخ زندگی ایشان، که از مفاخر متقدم یا معاصر باشند تفاوت دارد، هر چند تلاش شده است که همه کتابها از نظر عنوان بندی یکدست، تهیه و تالیف شوند.

وی تاکید کرد: مطالب جمع آوری شده کاملاً موثق و از منابع معتبر بوده و در پایان کتاب با کتابشناسی کامل آمده است، ضمن این که بعضی از توضیحات ضروری و یا معادل های تلفظی بعضی واژه ها در پاورقی ذکر شده است.

علیزاده با بیان اینکه کتابها به شیوه علمی به نگارش درآمده اند افزود: اما زبان نگارش به گونه ای است که از نظر روانی و سهولت خواندن برای عموم مردم قابل استفاده و جذاب باشد و در بخش ترجمه نیز این اصل رعایت شده و مهمترین مباحث کتاب ترجمه شده است.

وی اظهار داشت: شاه شجاع کرمانی،  افضل الدین ابوحامد کرمانی،  شمس الدین محمد بردسیری،  خواجوی کرمانی، عماد فقیه کرمانی، شاه نعمت الله ولی، ناصرالدین منشی کرمانی، ملابمانعلی راجی کرمانی،  احمد علی خان وزیری، آقافتح الله قدسی کرمانی(فواد)، حاج محمد کریمخان، مجدالاسلام کرمانی، محمد ناظم زاده شعاعی کرمانی(ناظم الاسلام)، حیاتی کرمانی،  احمد بهمنیار(دهقان)،  ناظم الاطباء میرزا علی اکبرخان نفیسی، عبدالحسین میرزا آقاخان بردسیری،  پرویز شهریاری، سید علی اکبر صنعتی، محمد ابراهیم باستانی پاریزی،  سعید نفیسی،  طاهره صفار زاده از جمله این مشاهیر هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مهمترین عناوین مطالب اصلی هر کتاب عبارتند از عنوان شخصیت، نام و نشان، تخلص، نسب و خاندان، اوضاع تاریخی و زمانه زندگی، زادگاه و زاد روز، دوران کودکی و نوجوانی، دوران تحصیلات، فعالیت ها، مسئولیت ها، همسر و فرزندان، دین و مذهب، سیرت، دانش ها، پایان زندگی، آثار، سبک نگارش، خاطره و دیدگاهها، نمونه آثار و فهرست منابع است.

۷۴۳۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.