به گزارش ایرنا ، محمدعلی دهقان عصر جمعه در آیین اختتامیه چهل و سومین مسابقه ریاضی دانشجویی کشور در تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان با اشاره به اینکه مدال‌آوران ما کمتر از مدال‌آوران المپیاد نیستند اظهار داشت : به دنبال این هستیم معافیت سربازی و یا امتیازات دیگر را به آنانا اعطا کنیم.

دهقان با اشاره به اینکه جای پای دانشمندان ریاضی ایران در دنیا وجود دارد ، بیان کرد: ۶۰ نفر از ریاضی دانان ایران در کشورهای مختلف دنیا فعالیت دارند و در حال چاپ مقاله و مجله های ریاضی هستند و این از افتخارات ایران اسلامی است.

فرماندار رفسنجان  هم در این آیین رشته های علوم پایه را مظلوم دانست و بیان کرد: متأسفانه در کشور شاهدیم که علوم پایه طرفدار کمتری در بین نخبگان و کنکوری‌ها دارد و در آینده با فقدان نیروهای متخصص در این زمینه مواجه خواهیم شد.

مجید فصیحی هرندی تصریح کرد: در ایران وقتی انتخاب رشته علوم انسانی در دبیرستان بعد از رشته های تجربی و ریاضی قرار میگیرد و سال های سال شاهد این بودیم که نخبگانی در این رشته  نداشته باشیم لذا در سال های آینده با مشکل روبرو می شویم.

وی با تأکید بر اینکه اگر در کشوری به رشته های علوم پایه توجه نکند موانع پیشرفت جامعه را در بر خواهد داشت گفت: برای حفظ امنیت ملی کشور باید حضور جهانی داشته باشیم  و یکی از ابزارها برای حضور جهانی جهت توسعه نفوذ جمهوری اسلامی تسلط علمی و فرهنگی است و این به یقین از راه کسب علم و دانش حاصل می‌شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: جامعه باید بپذیرد هر چه داریم از ریاضی داریم و همه نتیجه گیری ها از علم ریاضی است.

احمد انارکی محمدی ادامه داد: وقتی به دنیا نگاه می کنیم می بینیم جزو  ۱۰ کشور اول دنیا در حوزه تولید علم، داروسازی، تولید نانو، موشک،  تجهیزات جنگی و ورزشی هستیم.

وی تصریح کرد: اما بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، گرفتار مسایل جزئی هستیم که در جامعه باعث می شود حاشیه های بزرگی برای بزرگان و نخبگان ایجاد کند.

انارکی محمدی گفت : امروز برای بسیاری از بحث های علمی، هنری و ورزشی برای ایاب و ذهاب قهرمانان مان مشکل داریم یا در مسابقات بزرگ جهانی نمی توانند شرکت کنند یا با هزینه های شخصی می روند که این از ضعف های ما است.

وی یکی دیگر از ضعف های دانشگاه ها را برگزاری کنکور عنوان و بیان کرد: هنوز در بحث کنکور مشکل داریم ۸۵ درصد از رشته هایی هستند که متقاضی ندارند و دانشگاه ها خالی هستند  و بعد اعلام می کنند که بدون کنکور می پذیرند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: دانشگاه ها در دنیا به سمت نسل سوم پیش می روند اما فارغ التحصیلان ما به صورت عملی حرفه ای آموزش ندیده اند و نمی توانند در جامعه شغل بر اساس رشته خود داشته باشند، همه این ها ضعف دانشگاه است، در بسیاری از کشورهای خارجی کارآفرینی اولین بحث یک دانشگاه است و فارغ التحصیلان در رشته خود استاد کارند.

رفسنجان با جمعیت بالای ۳۱۱ هزار نفر در ۱۱۰ کیلومتری کرمان قرار دارد.

۷۴۳۳ / ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.