رضا نیکزادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هرچند بارندگی‌های انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری سبب بهبود وضعیت مراتع و افزایش تولید علوفه شده  و به نسبت سنوات قبل منابع آبی را بهبود بخشیده، اما نوع بارش ها که عمدتا باران بوده  با شروع فصل تابستان و گرمای شدید، منابع آبی چشمه‌ها و قنوات را با کاهش میزان آبدهی روبه‌رو ساخته است.

مدیرکل امور عشایر استان کرمان اضافه کرد : همچنین رودخانه های فصلی نیز در حال خشک شدن هستند و از طرفی نیز علوفه مراتع هم خشک شده و عشایر با مشکلات عدیده‌ای در تأمین آب شرب خود و دام هایشان مواجه شده اند طوری که باید با سیستم آب‌رسانی سیار در رفع مشکل آن‌ها اقدام شود.

 نیکزادی  گفت: عشایر استان کرمان با جمعیتی بالغ ‌بر ۱۰۹ هزار ۴۳۹ نفر در ۵۶ درصد مساحت استان حضور دارند که با پرورش بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار رأس دام، یکی از قطب‌های مهم تولید گوشت قرمز و محصولات لبنی استان محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به تولیدات سالیانه دامی عشایر شامل گوشت، شیر، کرک، پشم و دیگر  فراوری های لبنی که نقش به سزایی در اقتصاد کشور دارد اظهار داشت :  آمار تولیدات عشایر شمال و جنوب استان در بخش های تولید گوشت ۱۷ هزار و ۹۷۶ تن، شیر و محصولات لبنی ۳۵ هزار و ۸۷۰ تن و صنایع‌دستی شامل قالی، قالیچه، تابلو فرش، گلیم، جاجیم، سوزن‌دوزی، حصیربافی ۲۵ هزار و ۳۱۸ مترمربع  است.  

به گفته نیکزادی با توجه به نسبت جمعیت عشایر با جامعه شهری و روستایی، تأثیر اقتصادی- اجتماعی و نقش دفاعی عشایر انکارناپذیر است به‌طوری‌که این جامعه چندین برابر نسبت جمعیتی‌شان در تأمین مواد پروتئینی به‌ویژه گوشت قرمز و سایر فراورده‌های دامی و محصولات صنایع‌دستی نقش دارند.

وی در ادامه از دیگر ظرفیت‌های اقتصادی این قشر از جمله اجرای طرح‌ها جامع گردشگری طبیعی را به‌عنوان اشتغال پایدار در راستای زندگی عادی عشایر نام برد و گفت: آداب‌ورسوم و فرهنگ غنی این قشر در انجام مراسم خاص از ظرفیت‌های دیگر فرهنگی این جامعه به شمار می‌آید که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل امور عشایر استان کرمان با اشاره به مشکلات پیش روی جامعه عشایری گفت: اساس اقتصاد جامعه عشایر، دامداری است و دامداری نیز مبتنی بر مرتع و طبیعت است بنابراین کوچ، لازمه زندگی عشایر و مرتبط با معیشت آن‌هاست.

نیکزادی همچنین گفت: از بین رفتن مراتع میان‌بند عشایر، اصلاح نشدن زمان حضور ایشان در قشلاق و ییلاق و تخریب مسیرهای کوچ عشایر به‌خصوص هنگام کوچ از قشلاق به ییلاق در فصل بهار به دلیل بارندگی‌ها می‌تواند چالش‌هایی جدی  را برای آن‌ها به وجود آورد.

مدیرکل امور عشایر استان کرمان با اشاره به مصوبه‌ای که توسط هیات‌وزیران در سال ۱۳۹۵ تصویب‌شده و بواسطه آن دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی، مسئولیت انجام و ارائه بخشی از خدمات فرهنگی به جامعه عشایری می‌باشند گفت: محرومیت‌زدایی، توسعه متوازن، ساماندهی و ارتقای کیفیت زندگی، تعالی فرهنگی و پاسداری از ارزش‌های اصیل و مواریث فرهنگی، رشد و شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های انسانی و ارتقای شاخص‌های فرهنگی در جامعه عشایری ازجمله وظایفی هستند که برای دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی تعریف‌شده است.   

وی همچنین افزود: در حوزه ایجاد فضای کسب‌ و کار، اداره کل عشایری با پرداخت تسهیلات به عشایر موجبات صیانت از اشتغال را فراهم نموده و برای فرزندان این قشر شغل ایجاد کرده است.

نیکزادی با اشاره  به آئین‌نامه ساماندهی مصوب سال ۱۳۸۴ که سایر دستگاه‌های اجرایی موظف به انجام برخی از فعالیت‌های مرتبط با جامعه عشایری می‌باشند گفت: دستگاه‌ها بخشی از اعتبارات خود را در مناطق عشایری اختصاص داده‌اند که با نیازسنجی در سطح شهرستان‌ها قرار بر رفع مشکل شده است که در این زمینه جا دارد از تمامی دولتمردان و فراکسیون عشایری در مجلس شورای اسلامی که نهایت سعی و تلاش خود را در برنامه ششم و توسعه و قانون بودجه سال جاری که نسبت به رفع موانع قانونی همت فرمودند تلاش و قدردانی نمایم.

وی همچنین در ادامه به فعالیت‌های انجام‌شده با اعتبارهای دریافتی سال گذشته اشاره کرد و گفت: آبرسانی سیار جهت تأمین آب شرب پنج هزار خانوار، تهیه و توزیع تانکر ثابت و سیار، ذخیره آب ۷۸ دستگاه، تهیه و توزیع لوله انتقال آب شرب ۷۰ کیلومتر، لایروبی و مرمت و بهسازی منابع آب (چشمه و قنات) و  حفر ۱۱ مورد چاه از جمله این اقدامات بوده است.

نیکزادی افزود: مرمت بیش از ۱۵ هزار کیلومتر راه‌های عشایر، ۱۳ مورد  احداث ابنیه فنی (آب‌نما وابرو)، بازگشایی زیرسازی و شن‌ریزی راه‌های عشایری هشت و نیم کیلومتر، احداث ۶ باب آب‌انبار، برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی (صنایع‌دستی، دامداری و کشاورزی ۱۱۲۷۰ نفر روز)، تهیه و توزیع پنل خورشیدی ۱۲۵ دستگاه، جذب ۵/۸۲ میلیارد ریال اعتبارات تملکی در قالب طرح‌های خدمات پشتیبانی به کوچندگان و زیربنایی آب و راه، مبلغ ۲۳۴ میلیارد ریال تسهیلات بانکی در راستای مقابله با خشکسالی و تأمین نهاده‌های دامی عشایر در طرح زنجیره تولید گوشت قرمز از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده عشایر در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی در ادامه برگزاری نمایشگاه‌ها در حوزه عشایر را در سطح استانی، ملی و بین‌المللی  را در گسترش فرهنگ عشایر مؤثر دانست و گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند توانمندی‌های فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری و تولیدات صنایع‌دستی عشایر استان را به سایر نقاط معرفی کند.  

۹۸۸۹/ ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.