عباس سعیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: اجرای بیش از پنج هزار هکتار آبیاری تیپ در مزارع برای نخستین مرتبه در استان کرمان، پروژه توسعه آبیاری میکروتیپ در مزارع، تغییر الگوی کشت و افزایش بهره وری در واحد سطح، تدوین و اجرای برنامه پنج ساله کاشت سطح زیرکشت محصولات با نیاز آبی بالا و جایگزینی با محصولات کم آب و اقتصادی مانند زعفران، گل محمدی، زرشک و عناب از دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان  است.

وی به اجرای طرح توسعه کشت زعفران در استان کرمان اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت این محصول تا سال ۱۳۹۲ حدود ۴۷۰ هکتار با تولید ۲ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم بوده که این میزان در حال حاضر به هزار و ۳۸۰ هکتار با تولید ۴۸۶۰ کیلوگرم رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: این سازمان در طرح توسعه کشت گل محمدی نیز موفق عمل کرده به طوری که سطح زیرکشت این محصول در سال ۱۳۹۲ ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار با تولید ۵۵۰۰ تن بوده و اکنون این مقدار به سه هزار و ۸۰۰ هکتار با تولید هشت هزار تن رسیده است ...

وی همچنین افزود: در توسعه کشت زرشک نیز سطح زیرکشت تا سال ۹۲ حدود ۲۶ هکتار با تولید ۱۹ تن بوده و اکنون این سطح به ۱۷۵ هکتار با تولید ۲۷ تن رسیده است.

سعیدی به توسعه کشت گیاهان دارویی در کرمان به عنوان پروژه ای موفق اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت این محصول تا سال ۹۲ حدود ۶۸۰ هکتار بوده و اکنون به هزار و ۷۰ هکتار با متوسط عملکرد تر ۳.۵ تن در هکتار رسیده است.

وی اظهار داشت: همچنین توسعه کشت های گلخانه ای  متراکم نیز در استان کرمان ۶۰ هکتار با متوسط عملکرد ۱۰ هزار تن در سال بوده که در حال حاضر افزایش این سطح به ۲۰۰  هکتار با متوسط عملکرد ۳۳ هزار تن سبزی و صیفی و ۹  میلیون گل شاخه بریده در سال رسیده است.

سعیدی  گفت: سازمان جهاد کشاورزی کرمان در تولید بذور محصولات اساسی و استراتژیک به خودکفایی رسیده است به طوری که میانگین تولید بذور گندم و جو در سال های قبل چهار هزار و ۲۰۰  تن بوده که به هفت هزار تن افزایش یافته است.

وی به اجرای طرح توسعه کشاورزی حفاظتی در استان کرمان اشاره کرد و افزود: سطح اجرایی کشاورزی حفاظتی در سال۹۲ پنج هزار هکتار بوده و اکنون این مقدار به هفت هزار هکتار رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: افزایش سطح زیرکشت سورگوم از ۵۰۰ به هزار و ۲۰۰ هکتار رسیده است.

وی به اجرای طرح های مبارزه و کنترل آفت زنجره خرما، گردو و زنجره خرما در استان کرمان اشاره کرد و گفت: ساماندهی فروشگاه های عرضه سموم کشاورزی یکی از اقدامات شاخص استان کرمان است که در این راستا جهاد کشاورزی کرمان رتبه نخست را دارد.

وی به اجرای طرح هویت گذاری ۹۳ هزار راس دام سنگین در کرمان اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح سالانه ۵۴ میلیارد تومان عاید استان می شود.

سعیدی گفت: پروژه تولید ترکیبات ژنتیکی جدید گوسفند با افزایش ۳۰۰ راس لاپاراسکوپی به ۱۰ هزار و ۳۰۰ راس در سال جاری و پروژه تولید ترکیبات ژنتیکی بز برای اولین بار در استان کرمان با تلقیح چهار هزار و ۲۰۰ رأس با اسپرم سانن از سال ۹۵ تاکنون از افتخارات این استان است.

وی به اجرای طرح توسعه فعالیتهای شیلات و آبزیان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تولید آبزیان در کرمان در سال ۹۲  ۹۷۰ تن بوده و این رقم در سال گذشته به ۲ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: راه اندازی بزرگترین مرکز تولید و پرورش آرتمیا در کشور از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.

وی به پرداخت تسهیلات ویژه صادرات محصولات کشاورزی و راه اندازی بورس محصولات کشاورزی برای اولین بار در استان اشاره کرد و افزود: بورس پسته در شهرستانهای زرند و سیرجان راه اندازی و در حال فعالیت است و در دو شهرستان رفسنجان و کرمان در حال راه اندازی است.

سعیدی تاکید کرد: راه اندازی بورس خرما در شرق استان کرمان در حال پیگیری است.

وی به برنامه های اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی در استان کرمان اشاره کرد و بیان کرد: تدوین سند اجرایی اقتصاد مقاومتی (شناسایی پروژه های اولویت دار و تدوین برنامه اجرایی پنج ساله، تهیه فرمت نیپا برای پروژه های اقتصاد مقاومتی به تفکیک شهرستانها، بررسی، تدوین و تهیه ۴۰۰ پروژه شهرستانی و ابلاغ جهت اجرا، احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و احداث و تکمیل سردخانه ها از دیگر  اقدامات انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: راه اندازی صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی از دیگر اقدامات شاخص انجام شده در جهاد کشاورزی کرمان است به طوری که تا پایان سال ۱۳۹۲ تعداد ۳۴ صندوق در کرمان فعال بود و در دولت تدبیر و امید به این تعداد ۶۶ صندوق اضافه شد و هم اکنون ۲۲ صندوق در حال راه اندازی است.

۳۰۲۹/ ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.