به گزارش ایرنا، اجرای پروژه های شرکت گهرزمین در قالب معین اقتصادی منوجان و مسئولیت های اجتماعی این شرکت در جنوب کرمان، گامی بزرگ در راستای سازندگی مناطق محروم استان کرمان تلقی می شود.

این طرح ها از جمله احداث سوئیت کپری، آبشار مصنوعی، رستوران و کافی شاپ سنگی، پل کابلی و پل چوبی، نمایشگاه صنایع دستی، سالن آمفی تئاتر، مرمت قلعه تاریخی منوجان، مرمت و زیبا سازی قلعه تاریخی، اجرای طرح های مشاغل خانگی، مرکز بازتوانی بانوان و احداث سالن ورزشی اینک مراحل اجرایی را می گذرانند که بهره برداری از این طرح ها گامی بزرگ در راستای توسعه شهرستان منوجان به شمار می رود.

علی اکبر پوریانی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت گهر زمین و تیم همراه با ورود به شهرستان منوجان از پروژه های عمرانی این شرکت بازدید کردند و روند عملیات اجرایی پروژه ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

عملیات اجرایی طرح گردشگری شرکت گهر زمین

طرح گردشگری شرکت گهرزمین در منوجان شامل سوئیت های کپری در سه بخش است که این طرح 34 سوئیت کپری دارد و سوئیت های سیاه چادر شامل 6 سکو به منظور برپایی چادرهای عشایری هستند که جانمایی و فونداسیون سنگی آن اجرا و چادرها برپا شده است.

در ادامه فاز نخست، آلاچیق های چوبی نشیمن که چهار سکوی نشیمن در مرکزیت سوئیت ها به زیر بنا 80 مترمربع واقع شده و  هر کدام از آنها به قطر پنج متر و دارای ستون های چوبی و فنداسیون سنگی و سقف چوبی که بصورت آلاچیق شکل گرفته اند تشکیل شده است.

مجموعه پذیرش و اداری هتل نیز 115 متر مربع و رستوران 800 مترمربع زیربنا دارد و دریاچه مصنوعی و آلاچیق های نشیمن در اطراف آن در محوطه طراحی شده که این بخش از پروژه در مرحله ظریف کاری ،کاشی کاری و تجهیز رستوران است.

فاز دوم مجتمع شامل آبشار مصنوعی، رستوران و کافی شاپ سنگی، آلاچیق های نشیمن، راه پله، پل کابلی، سد طراحی و در حال ساخت است.

یکی از مهمترین بخش های فاز دوم مجتمع بخش تفریحی آبشار مصنوعی است که در ارتفاع 100 متری یک کوه قرار دارد و مسیر آن طراحی و لوله های آن برای رفت و برگشت آب نصب شده است که برای تامین آب این آبشار استخری مصنوعی تعبیه شده که آب مورد نیاز را انباشته کند.

رستوران و کافی شاپ سنگی

رستوران و کافی شاپ سنگی مجتمع که در جنب بزرگراه بندرعباس کرمان در کوه و همچنین حوضه جنب رودخانه واقع و در قسمت های مختلف کوه 6 سکوی سنگی در ابعاد مختلف برای ساخت کافی شاپ و رستوران تعبیه و جانمایی شده است.

از این 6 سکو در حال حاضر سه سکو آن ساخته شده و طراحی این سکوها به صورت آلاچیق ترکیبی از سنگ و چوب است که به میزان 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پل کابلی و پل چوبی

به منظور ایجاد راه دسترسی به فاز دوم مجتمع برای عبور از رودخانه، پل چوبی به طول 20 متر تعبیه و طراحی شده که پایه های آن با استفاده از سنگ های رودخانه ای اجرا شده است.

برای ورود به فاز اول مجتمع در کوه و عبور از رودخانه باید از پل کابلی به طول 80 متر گذشت که محل پایه های های آن جانمایی و خاکبرداری شده و برای اجرای بقیه روند ساخت دستگاه مشاور باید طراحی های خود را ارائه دهد.

نمایشگاه صنایع دستی معین اقتصادی

نمایشگاه صنایع دستی معین اقتصادی شهرستان منوجان در جنب هتل قرار دارد در قسمت شرق مجتمع منتهی به ورودی ساختمان نمایشگاه با زیربنای 200 مترمربع شامل پنج سویت پیوسته و مرتبط بهم که به روند ساخت سویت ها بنا شده و این طرح به منظور برپایی نمایشگاه های مختلف هم اکنون در حال بهره برداری است.

همچنین در بخش دیگر جنب دریاچه مصنوعی سالن آمفی تئاتر قرار دارد که دستگاه مشاور در حال طراحی برای تهیه نقشه های اجرایی آن است.

مرمت و زیبا سازی قلعه تاریخی منوجان

امروز برای اجرا و توسعه قلعه تاریخی منوجان طرحی توسط شرکت گهر زمین در دست اجراست که به حتم تعداد گردشگران این منطقه را بیشتر می کند و توریست  های  بین المللی و داخلی زیادی را به این شهر می کشاند.

مقصود از مرمت این قلعه افزایش گردشگران داخلی و خارجی و همینطور گردشگران علمی و تاریخی است و قرار است که در این محل موزه ای هم ساخته شود تا اشیای  کشف شده در قلعه در آن به نمایش در بیاید.

در دی ماه 96 برچیدن آوار از برج و باروهای حصار با هدف مرمت و احیا شروع شده و تاکنون ادامه داشته است.

سراسر حصار قلعه (برج و باروها) که زیر آوار و ناشناخته بوده اند کاملا آشکار شده اند و بیش از 95 درصد خاکبرداری انجام شده که بالغ بر 25 هزار متر مربع است و فعالیت 10 کارشناس و مشاور و به کارگیری 60 کارگر در این پروژه و 10 نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای تامین مصالح مشغول است و در کنار قلعه کارگاهی برای ساخت خشت احداث شده است.

در حال حاضر قسمت هایی از قلعه بازسازی شده و یا در حال بازسازی است.

مشاغل خانگی

تاکنون 130 تخته تابلو فرش و 44 تخته رومبلی و 20 تخته فرش در کارگاه قالی بافی این مجتمع بافته شده و چندین تخته فرش نیز در حال بافته شدن است که مدیرعامل و اعضای هیات مدیره گل گهر نیز از این کارگاه بازدید کردند.

به گفته مدیرعامل شرکت گهر زمین تاکنون 550 نفر توسط معین اقتصادی منوجان آموزش داده شده اند و 339 نفر که 245 بافنده و 94 نفر در حال آموزش هستند که  با 141 دستگاه دار قالی در کارگاها و روستاهای مختلف مشغول بافت هستند که تمامی این افراد تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

علی اکبر پوریانی افزود: همچنین 11 کارگاه قالی بافی که سه کارگاه در حال حاضر آموزشی است راه اندازی شده و در سطح شهرستان و روستاها خرید ترانسفورماتور و امتیاز برق برای کارگاههایی که مشکل برق داشتند انجام شده است.

براساس این گزارش  از کارگاه رنگرزی که شامل سه دیگ و یک دستگاه خشک کن و انبار که وسایل لازم جهت بهره برداری شامل سه مشعل برای به جوش آوردن آب درون دیگ ها و مخزن گازوئیل برای تامین سوخت که در حال استفاده می باشد، هم بازدید شد.

مشاغل خانگی خیاطی و چرم دوزی

تاکنون 297  نفر در کارگاه خیاطی این مجتمع در منوجان آموزش دیده اند و برای 120 نفر از این بانوان ابزار کار از جمله چرخ خیاطی، میز و اتو تهیه شده که بصورت کارگاهی و کار در منزل مشغول به فعالیت هستند.

همچنین  راه اندازی سه گارگاه خیاطی در سطح شهر و روستا انجام شده که تاکنون 374 دست لباس 140 دست لباس کار 18 دست شلوار تک و 90 دست روپوش سفید از طریق معین اقتصادی برای استفاده پرسنل شرکت گهرزمین سفارش داده و بعد از تولید تحویل شرکت شده است.

در این کارگاه تولید 300 دست لباس فرم برای مدارس و تولید لباس فرم و چادر برای بیماران تحت درمان در کمپ ترک اعتیاد و همچنین لباس برای ترخیص بهبود یافتگان که بصورت ماهیانه انجام می گیرد.

در کارگاه  شالبافی، پارچه بافی و کرباس که تاکنون 80 نفر آموزش شالبافی دیده اند و 17 نفر از آقایان نیز در روستای جهادآباد در حال بافت کرباس هستند در حال حاضر 14 نفر از بانوان شال بافی می کنند و تاکنون نیز 2 هزار و 350 شال بافته شده و همچنین در کارگاه  چرم دوزی از ابتدا تاکنون 61 نفر آموزش دیده اند و 27  نفر در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

در زمینه سایر فعالیت های اقتصادی خرد نیز با مسئولین بانک رسالت جلسات متعدد برگزار و حدود 20 روستا به عنوان پایلوت انتخاب و در هر روستا 2 نفر به عنوان راهنما و رهبر تعیین شده و در حال حاضر کارشناسان مرکز کار آفرینی بانک رسالت در حال توجیه و تعیین اهداف اقتصاد خرد روستایی هستند و در مرحله بعد با هماهنگی شرکت جهت اخذ وام بدون به به بانک رسالت معرفی، که لیست افراد برای دریافت وام تهیه و در حال استعلام توسط نماینده بانک است.

کمپ ترک اعتیاد بانوان (مرکز بازتوانی بانوان)

301 نفر تاکنون در کمپ بانوان پذیرش و 193 نفر درمان و ترخیص شده اند و احداث کمپ ترک اعتیاد آقایان در روستای چغوکی شهرستان منوجان به اتمام رسیده و در حال تجهیز است که بزودی افتتاح می شود.

بیش از 800 نفر متقاضی درمان اعتیاد در این کمپ در نوبت درمان قرار دارند و 184 نفر تاکنون با معرفی به کمپ ترک اعتیاد آقایان درمان و نونهالان دچار اعتیاد به علوم پزشکی کرمان برای درمان اعزام شده اند.

در روند این  بازدید از مجموعه کمپ یک نفر از بهبود یافتگان به نمایندگی از همه از مهندس پوریانی  تقدیر و تشکر و هدایائی به وی  و هیات مدیره به حسن انجام چنین فعالیت فرهنگی و اجتماعی اهدا کرد.

 همچنین پیگیری وضعیت بیماران بی بضاعت و صعب العلاج و اعزام آنها به پزشک متخصص جهت درمان از جمله جراحی نابینایان ، جراحی ناشنوایان ، جراحی بیماران کلیوی ، درمان بیماری های مبتلا به فلج و همچنین بیماری های عصبی که تحت درمان هستند تا کنون بیش از 120 میلیون هزینه بیماران را در بر داشته است و این روند ادامه دارد که بیش از 277 نفر جهت درمان به پزشک اعزام شده اند که عده ای درمان شده و عده ای نیز تحت درمان هستند.

در این کمپ  ها علاوه بر تولید ترشیجات توسط بانوان بهبود یافته آموزش های مختلفی در زمینه های  کار های خانگی به  این افراد داده می شود.

سالن ورزشی

سالن ورزشی ذوالفقار با متراژ 375 متر مربع و دارای 41 دستگاه ورزشی حرفه ای در بخش منوجان به همت شرکت سنگ آهن گهرزمین  تاسیس شد.

اقدامات معین اقتصادی منوجان بی نظیر است

نماینده مردم پنج شهر جنوب استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: اقدامات شرکت گهرزمین به عنوان معین اقتصادی در منوجان بسیار قابل تقدیر و بی نظیر است.

احمد حمزه با اشاره به فعالیتهای انجام شده در منوجان توسط شرکت گهرزمین افزود: محرومترین نقطه در استان کرمان، شهرستان منوجان است که طبق طرحی که از طرف استاندار سابق داده شد مقرر شد شرکت های موفق و مطرح با علم و دانش خود توسط نیروهای متخصص به مناطق محروم کمک کنند.

وی بیان داشت: شرکت گهرزمین هم بعنوان معین اقتصادی منوجان انتخاب شد و در اوایل، کار و فعالیت خود را به صورت آمارگیری آغاز کرد و این شرکت  در حوزه های مختلفی در منطقه ورود پیدا کرده که می توان از جمله آن به توان افزاییو توانمند سازی  خانوارها برای خلق ثروث اشاره کرد.

حمزه در ادامه گفت: در این زمینه می توان به بحث صنایع دستی و مشاغل خانگی اشاره کرد که تاکنون حدود یکهزار و 200 نفر در این راستا مشغول به کار شدند.

وی با اشاره به ساخت هتل کپری و بازسازی قلعه تاریخی منوجان که بیش از 3000 هزار سال قدمت دارد افزود: در بحث گردشکری منوجان کارهای فراوان و بسیار خوبی انجام شده است که این اقدامات می تواند در جنوب شرق کشور بی نظیر و تحولی عظیم در بحث گردشگری باشد.

نمایند مردم منوجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت بحث آموزش عنوان کرد: معین اقتصادی منوجان کمک شایانی را در راستای بهبود کیفیت آموزش منطقه کرده است که می توان به برگزاری کلاسهای کنکور توسط اساتید مجرب کشوری، توزیع غذا برای 700 نفر از دانش آموزان بی بضاعت و همچنین ایجاد انگیزه بین دانش آموزان اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: برگزاری کلاس های کنکور و ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان منوجانی توسط شرکت گهرزمین موجب شد که شاهد رتبه های خوبی در سال گذشته از جمله رتبه 6 سهمیه کنکور باشیم.

حمزه در ادامه از اقدامات ارزنده گهرزمین در بحث مسائل اجتماعی گفت و افزود: احداث کمپ ترک اعتیاد توسط معین اقتصادی منوجان، اقدام بسیار خوبی بود که افراد پس از ترک، مشغول به کار شدند.

نماینده پنج شهر جنوب استان کرمان در مجلس شورای اسلامی از اعزام و درمان بیماران منوجانی و همچنین ساخت مسکن برای زوج های بی بضاعت خبر داد و عنوان کرد: تمامی این اقدامات ارزنده گهرزمین موجب ایجاد امید در مردم منطقه ، کاهش آسیب های اجتماعی، کاهش مهاجرت مردم از روستاها به شهر و همچنین ایجاد انگیزه در دانش آموزان شده است.

عبدالرضا دانشور امام جمعه منوجان هم عنوان کرد: از زمانی که معین اقتصادی در منطقه آمدند خداوند رو شکر کردیم چون قبلا از خداوند خواسته بودیم و امید مضاعفی در منطقه بوجود آمد و باعث دلگرمی، علاقه و امیدواری منطقه شود که این موفقیت از طرف مردم به هیات مدیره و مدیرعامل شرکت گهر زمین تبریک می گویم .

محمد محمودی فرماندار منوجان نیز هم عنوان کرد: کارهای شرکت گهر زمین به عنوان معین اقتصادی منوجان در مجموع سرآمد است و جا دارد از تمامی تلاشها در راستای توسعه شهرستان تشکر کنیم.

منوجان وضعیت امنیتی مطلوبی دارد

دادستان منوجان عنوان کرد: این شهرستان با اقدامات توسعه ای انجام شده اینک به لحاظ امنیتی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

امید رضایی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری نصبت به پیشگیری از جرم گفت: در این راستا گهرزمین اقدامات بسیار خوبی را داشته  است که از آن جمله می توان احداث کمپ ترک اعتیاد،کارگاه های اشتغال اشاره کرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که این اقدامات بی نظیر بوده و افراد پس از ترک مشغول به کار شده اند در سه ماهه نخست سال 98 حدود 12 درصد کاهش ورودی پرونده ها به دادستانی را داشتیم.

دادستان منوجان تصریح کرد: همچنین برگزاری گردهمایی در بحث آسیبهای اجتماعی در کاهش وقوع جرم بسیار تاثیر گزار بوده است.

مردم منوجان اقدامات گهرزمین را لمس کردند

همچنین مدیر عامل گهرزمین گفت: منوجان یک خطه قهرمان پرور است که استعدادهای مختلفی را دارد و ما خوشحالیم که در راستای منویات مقام معظم رهبری توانسته ایم امتحان خوبی را پس بدهیم.

علی اکبر پوریانی افزود: با توجه به اینکه حدود 360 هزار نفر سهامدار داریم، سهامداران حمایت خودشان را از اقدامات در راستای رسیدن به اهداف شرکت اعلام کردند.

وی با اشاره به توسعه اشتغال خانگی در منوجان اظهار داشت: خوشبختانه مردم منوجان ثمرات این اقدامات را لمس کردند و امیدواریم که بتوانیم فرش منوجان را یک برند کنیم.

اقدامات خوبی در منوجان انجام شده است

عضو هیات مدیره شرکت گهر زمین ضمن اشاره بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه جنوب استان کرمان عنوان کرد: خوشبختانه شاهد اقدامات بسیار خوبی در منطقه توسط شرکت گهرزمین بودیم که این اقدامات، تلاش، کوشش و باور کارکنان و مهندسین گهرزمین را نشان می دهد.

سعید صادقی گوغری در ادامه گفت: با توجه به اینکه امروز درگیر جنگ اقتصادی هستیم اما اقدامات و فعالیت های خوبی در منوجان انجام شده است.

یکی از شهرستان های مهم استان کرمان، منوجان است که در مسیر جیرفت و هرمزگان و در 400 کیلومتری جنوب غربی کرمان قرار دارد و از آب و هوایی گرمسیری و مرطوب برخوردار است. این شهر با مساحت بیش از هفت هزار کیلومتر مربع دارای حدود 65 هزار نفر جمعیت است.

 در استان کرمان با کمک تعدادی از معین های اقتصادی فعال شاهد آبادانی مناطق مختلف این استان بخصوص شهرستانهای کم برخوردار و محروم هستیم که در سال رونق تولید امید به اینده را در این مناطق زنده کرده که شرکت گهر زمین به عنوان معین منطقه منوجان اقدامات درخور توجهی را داشته است .

شهرستان منوجان در 430کیلومتری جنوب کرمان قرار دارد .

7420/ 5054

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.