به گزارش ایرنا، با توجه به بیانات بزرگان کشور اگر بخواهیم یک تعریف جامع از یک فرد انقلابی داشته باشیم باید بگوئیم انقلابی گری مبتنی بر عمل و رفتار و کردار یک فرد بر اساس موئلفه ها و شاخصه های اصولی و مبنایی است، یعنی در حقیقت تنظیم رفتار، کردار، شخصیت و موضع گیری افراد بر اساس یک سری از مبانی و آرمان ها را انقلابی گری می گویند.
امروزه بسیاری از فعالان سیاسی بر این باورند که جناح بندی های سیاسی ماهیت حقیقی خود را از دست داده اند و برای جلوگیری از آفت جناح بندی های کاذب در جامعه نیاز به انجام اقدامی فرا جناحی تحت عنوان موضوعی حقیقی به نام انقلابی گری هستیم.

فعال سیاسی و رزمنده دوران دفاع مقدس با حضور در میزگرد ایرنا اظهار داشت: به دلیل مخدوش شدن مرزهای چپ و راست یا اصول گرا و اصلاح طلب و آسیب هایی که از این نوع مرزبندی در سطح جامعه ما مطرح شده، بحث اصولی انقلابی پیش آمده است.

جلال کمالی افزود: این انقلابی گری، نحله فکری یا گروه سیاسی نیست به عبارتی بهتر، انقلابی متعلق به طیف سیاسی خاصی نیست و به معنی بنیاد گرایی و تحجر گرایی هم نیست، بلکه در حقیقت یک مفهوم فرهنگی و معرفتی در بستری اندیشه ای و فکری است که رفتار و گفتار انسان را فراتر از وابستگی های حزبی مطرح می کند.

وی ادامه داد:  ویژگی هایی در این مفهوم وجود دارد که می تواند فراتر از احزاب معمولی، انسان های طرفدار این شاخصه ها را دور هم جمع کند تا مرزبندی ها و جناح بندی های کاذب و جعلی اصلاح و روند مطلوب تری پیدا کرده و به یک طیف فرهنگی و معرفتی تبدیل کند .
این فعال سیاسی به تشریح ویژگی های یک فرد انقلابی پرداخت و گفت: دین گرایی، اسلام گرایی و آرمانگرایی یکی از ویژگی های جوان انقلابی است زیرا که ما در بستر اندیشه دینی صحبت و حرکت می کنیم و طبیعی است که اعتقاد به مبانی دینی در برداشت ها، موضع گیری ها و رفتارها باید مد نظر باشد.
او ولایت مداری را یکی دیگر از ویژگی های جوان انقلابی عنوان کرد و افزود: در جریان انقلاب اسلامی افرادی هستند که به ولایت مطلقه فقیه اعتقاد دارند، در حوزه مسائل حکومتی، کلام ولی‌فقیه را فصل‌الخطاب دانسته و با اعتقادی راسخ مبنی بر اینکه ولایت فقیه همان ولایت رسول‌الله (ص) است، تبعیت و پیروی از دستورات امام خویش را واجب می‌دانند، پس جوان انقلابی، فردی ولایتمدار است و براساس نقشه راهی که ولایت ترسیم کرده حرکت می‌کند.

کمالی همچنین به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص جریان انقلابی اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم تاکید کردند که من همواره جریان جوان انقلابی را تأیید کرده و می‌کنم، البته این به معنای تأیید یک کار خلاف یا غلط نیست که ممکن است از تعدادی جوان انقلابی سر بزند، بنابراین من خطا را تأیید نمی‌کنم اما جوان انقلابی را حتماً تأیید می‌کنم و اگر چیزی غیر از این نقل شد، حتماً آن را قبول و باور نکنید.

جوان انقلابی نباید حق را با گروه و حزب خود بسنجد
 عضو شورای شهر جیرفت نیز اظهار داشت: حق گرایی، شاخصه مهم جوان انقلابی بوده که در انقلابیگری از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه یک جوان انقلابی باید بر مبنای حق قضاوت کند و حق، محور قضاوت و ترازوی او باشد و حق را با گروه و حزب خود نسنجد بلکه همه چیز را با معیار حق قضاوت کند و این اعتقاد باعث می شود که اگر نزدیکترین دوست او خلاف حق عمل کند او را تایید نکند و اگر خلاف اندیشه او، حق بگوید آن را تایید کند.
محمود معناصری اضافه کرد: احساس مسئولیت و دردمندی نیز یکی از ویژگی های جوان انقلابی به شمار می رود و یک جوان انقلابی، انسان منزوی و ساکتی نیست که دیگران برای او سرنوشت تعیین کنند بلکه خود او در سرنوشت خود سهیم است و جامعه را زنده و پویا نگه می دارد.
برادر نخستین شهید جیرفت ادامه داد: انسان انقلابی معتقد به تلفیق حقیقت گرایی و واقع بینی است و درواقع انسان ها دو طیف هستند برخی آرمانگرای محض بوده و بدون توجه به واقعیات و بعضی دیگر نیز واقع گرا هستند و بدون توجه به حقایق، که هر دوی اینها اشتباه می کنند، فرد انقلابی تلفیقی از این دو را می پذیرد از یک سو به آرمانها توجه می کند که به وی جهت، پویایی و امید می دهند و از سوی دیگر به واقعیت ها توجه می کند، در حقیقت فرد انقلابی را می توان حق گرای واقع بین دانست.
معناصری اعتدال را شاخصه جوان انقلابی عنوان کرد و گفت: انسان انقلابی افراط و تفریط نمی کند، در کردار و رفتار و در موضع گیری ها دارای عدالت و انصاف است.
وی تاکید کرد: شایسته سالاری هم از ملزومات یک جوان انقلابی به شمار می رود چرا که فرد انقلابی معتقد است،

این فعال سیاسی اعتقاد دارد، در گزینش مسئولانی که در بخش های مختلف فعالیت می کنند بایستی شایسته سالاری حاکم باشد، باید افرادی انتخاب شوند که جزو شایسته ترین و توانمندترین افراد از لحاظ اخلاقی و مدیریتی باشند تا بتوانند مسئولیت را به درستی به مقصد برسانند.

جوان انقلابی مصالح ملی را بر منافع حزبی ترجیح می دهد
حقوقدان و فعال سیاسی جنوب کرمان نیز عنوان کرد: ترجیح مصالح عمومی و ملی بر منافع گروهی، حزبی و شخصی خصوصیت منحصر بفرد یک انسان انقلابی است .

عزت الله سالاری افزود: جوان انقلابی فعالیت حزبی را باید چهارچوب مصالح نظام و مصالح عمومی ببیند و بدترین شیوه سیاست ورزی، ترجیح منافع گروهی، حزبی، شخصی و قربانی کردن منافع ملت است.
وی ساده زیستی را معیار تشخیص جوان انقلابی عنوان کرد و افزود: فرد انقلابی باید به گونه ای عمل کند که فاصله ای با مردم نداشته باشد، بلکه همراه و در کنار مردم و در خدمت آنها بوده و مانند آنها زندگی کند و درواقع فرد انقلابی قبل از اصلاح جامعه به اصلاح خود می پردازد.
آزاده و رزمنده دوران دفاع مقدس تاکید کرد: جوان انقلابی از روحیه بالایی برای خدمتگذاری به مردم برخوردار است.
وی ادامه داد: در منظومه فکری جوان انقلابی، هدف از به دست گرفتن قدرت، ارائه خدمت به مردم است و قدرت و مسئولیت وسیله ارتزاق و سواستفاده نیست بلکه قدرت ابزاری برای حل مشکلات ملت است و فرد انقلابی تمام توان خود را به کار می گیرد تا صادقانه به مردم خدمت کند.
سالاری تصریح کرد: استفاده صحیح از قدرت باعث اصلاح جامعه و نظام می شود.
وی آزاد اندیشی، تحول خواهی و تحول گرایی را از دیگر ویژگی های جوان انقلابی عنوان کرد و گفت: آزاد اندیشی به این معنی که فرد انقلابی هرگز دچار تحجر و جمود نمی شود بلکه با حفظ اصالت ها و هویت ها به عنوان سکو در عین حال به دنبال نو آوری به تناسب مقتضیات زمان و مکان است.

رهبر معظم انقلاب، سال گذشته در دیدار با جمعی از دانشجویان به تشریح ویژیگی های جوان مومن انقلابی پرداختند و تاکید کردند، آنچه من بر آن تأکید می کنم، این است که ما امروز در جامعه‌ نیاز مبرم داریم به اینکه آرمانها را مدام تکرار کنیم، مدام بگوییم، مدام روی آن کار کنیم و مدام مطالبه کنیم، ین مطالبه‌گری خیلی چیز خوبی است، مطالبه‌گریِ آرمانها از آن چیزهایی است که از آن نباید دست برداشت، اینجا یک لشکری از جوانهای مؤمن و انقلابی لازم است که وارد میدان بشوند، مطالبه کنند آرمانها را و خودشان به تحقّق این آرمانها کمک کنند.

مقام معظم رهبری روز چهارشنبه یکم خردادماه امسال نیز در دیدار هزاران نفر از جوانان به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه های خود درباره مسائل مختلف روز پرداختند و نکات مهمی درباره مسائل مطرح شده و نیز موضوع راهبردی «چگونگی ورود جوانان به میدان و شتاب یافتن حرکت عمومی کشور برای تحقق چشم انداز روشن انقلاب اسلامی» بیان کردند که جزئیات بیانات ایشان به تفصیل در خبرها آمده است.

طبق اسناد موجود، جوانان شهرستان جیرفت در جریان پیروزی انقلاب و دفاع مقدس نقش تاثیرگذاری داشته اند و میزبانی از رهبر معظم انقلاب در زمانی که ایشان توسط رژیم پهلوی به جیرفت تبعید شده بودند، نشان از وجود روحیه انقلابی در بین اهالی این دیار است و بی دلیل نیست که جیرفت را دارالولایه می نامند.

12 هزار نفر از جوانان جیرفت در دوران دفاع مقدس راهی جبهه ها شده که از این تعداد، 495 نفر به مقام رفیع شهادت نائل شدند.

7429/7450

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.