به گزارش ایرنا، مدیر خانه ادبیات کرمان اظهار داشت: این موسسه ادبی و تخصصی بنا دارد با برگزاری چنین نشست های کاربردی به کمکِ سازمانها و نهادهای مختلف بیاید برای نمونه ۲ هفته گذشته نیز نشست تخصصی نقد و بررسی متون حقوقی را از منظر ساختاری و نگارشی و دستوری در دادگستری استان کرمان داشتیم که با استقبال رئیس کل دادگستری و قضات و کارشناسان حقوقی واقع شد.

حسین شهابی ادامه داد: در موضوع انتخاب نام نیز این خانه بنا دارد با همراهی و همکاری اداره ثبت ضمن تهیه و نگارش کتاب" فرهنگ ِ نام کرمان " مشاوره های انتخاب نام را با حضور استادان زبان و ادبیات فارسی و کارشناسان به متقاضیان انجام دهد.
زین الصالحین مدیر کل ثبت احوال استان کرمان نیز ضمن قدردانی از خانه ادبیات این استان تاکید کرد: امروز جز ماندگارترین روزهای کاری ما است.
در ادامه وی گزارش آماری از بیشترین فراوانی نام طی ۱۰ سال گذشته اعلام کرد.
عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز گفت: توجه به نام گزینی بسیار مهم است و پدر و مادران نامی را که بر فرزندان خود بر می گزینند تا آخر عمر همراه فرزندشان است و گاهی این نام ها به معانی خوبی دلالت ندارند.

محمدصادق بصیری افزود: ضرورت دارد پدر و مادر نام نیکی برای فرزندان خود انتخاب کنند که آثار موثر تربیتی، اخلاقی، تاریخی و جاودانگی، را با خود به همراه داشته باشد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان گفت: در این مقوله ما باید به سه مبحث فرهنگی قانونی و فنی درباره نام بپردازیم.
 وی در بخش مباحث فرهنگی انتخاب نام اظهار داشت: در تعریف اسم و نام آمده؛ نشانه‌ای از هویت یا ماهیت هر چیزی است و ریشه لغوی اسم عربی (بصریّون آن را از سَما، یسموا، سُمُوا به معنی برتری  و سماء از همین ریشه است.

وی ادامه داد: کوفیون ان را از وّسّمّ یّسِمُ وَ سماً به معنای؛ نشان و داغ (نشانه‌ای برای مسما) گرفته‌اند علاوه بر معنی نشان و داغ به معنی زیبا وسیم نیز آمده است.

وی گفت: شفیعُ مطاعُ نبیُ کریم /قسیم ُجسیمُ، بسیمُ و سیم، همچنین نام ِفارسی در پهلوی (maman) و در زبان آلمانی و انگلیسی (name) و در اسپانیایی و ایتالیایی پرتغالی و رومانیایی (nume) است و درهمه  اینها به معنی نشان است.
بصیری ادامه داد : در آثار فرهنگی اسم باید به مواردی همچون اثر اجتماعی، روانشناختی، اثر عملی و کاربردی، اثر تربیتی؛ اخلاقی، اثر تاریخی و خانوادگی، اثر تعبد و بندگی و اثر عرفانی توجه عمیق کرد.  
وی همچنین در بخش مباحث قانونی بر جلوگیری از انتخاب اسم هایی که باعث هتک حرمت مقدسات دینی شوند تاکید کرد و گفت : لازم است از انتخاب دو نام  برای یک فرد، عناوین لشکری و کشوری، القاب، اسامی مستهجن، اسامی بیگانه، اسامی نامتناسب با جنس، همنام با پدر و مادر و برادر و خواهر و اسامی روزهای هفته و یا با املای نادرست و با شکل عربی پرهیز کرد.

معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان ادامه داد: با وجود خانه ادبیات در استان کرمان و وجود مفاخری در حوزه شعر و ادبیات در این دیار پهناور معتقدم کرمان می تواند در حوزه نام و نام گزینی، نسخه ای برای کشور در این زمینه تنظیم کند.
شاعر و عضو هیات علمی دانشگاه نیز گفت : نام و روزی از آسمان نازل شده است و نام ها روایت کننده شخصیت و روح و روان و نام یک باور است.
حامد حسین خانی افزود: در عرفان ذات لایتناهی با اسماء  الهی گره خورده است و با مطالعه آثار آیین های پهلوانی و باستانی در خواهیم یافت که نام در مواجهه با دشمنان و اهریمنان نباید آشکار می شده است و بر پنهان ماندن اصرار داشته اند.  
در حاشیه این نشست  از نمایشگاه جمعیت بازدید به عمل آمد و از سند هویتی زنده یاد سید محمود توحیدی شاعر گرانمایه کرمانی رونمایی شد.

نشست تخصصی نقد و بررسی فرهنگ نام و نام گزینی با حضور جمعی از استادان زبان و ادبیات فارسی و اهل قلم و مدیران و کارشناسان ثبت توسط خانه ادبیات و به میزبانی اداره کل ثبت احوال استان کرمان برگزار شد.

۳۰۲۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.