به گزارش روز جمعه ایرنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان به صورت سرزده از روند عملیات مرمت و بازسازی باغ سالار کلانتر کرمان بازدید کرد. 
سید مصطفی آیت اللهی موسوی در این بازدید با قدردانی از پشتکار پیمانکار و متولی موقوفه در مرمت بنا عنوان کرد: بهره بردار اصلی این بنا مردم هستند و کاربری که برای آن تعریف می شود با نگاه عام المنفعه خواهد بود و در کنار آن درآمدزایی نیز برای این اثر تاریخی لحاظ خواهد شد. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان بیان کرد: اعتباری که میراث فرهنگی برای مرمت بنا گذاشته مشخص است و با توجه به اعلام آمادگی متولی موقوفه برای ادامه کار، انتظار می رود کار به سرعت ادامه یابد و وقفه ای در روند مرمت ایجاد نشود. 
آیت اللهی موسوی افزود: طبق مصوبات جلسات متعدد در خصوص بازسازی باغ سالار کلانتر کرمان پیش می رویم و تمام قول هایی را که در این خصوص داده ایم عملیاتی می کنیم و مطمئنا با احیای این بنا شاهد رونق منطقه سرآسیاب کرمان خواهیم بود. 
فریدون فعالی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان نیز با اشاره به آزادسازی سه ضلع بنای اصلی عمارت سالار کلانتر بیان داشت: میراث فرهنگی آمادگی دارد که با تعریف کاربری گردشگری برای این مجموعه تسهیلات لازم را برای آن در نظر گرفت. 

باغ بیرم آباد و باغ کلانتر که در محدوده سراسیاب فرسنگی کرمان قرار دارند نقش تاثیرگذاری در تاریخ کرمان داشته اند.

باغ سالاری کلانتر در دوران قاجار بنا شده و در ۲۲ مرداد سال ۸۴ به شماره ۱۳۰۷۱ ثبت ملی شده است.

باغ هایی با نام عشق و سردار نیز در محدوده سرآسیاب فرسنگی کرمان قرار دارد که البته بسیار بی نام و نشان تر از باغ کلانتر هستند.

سابق بر این باغ کلانتر روزها به محل استقرار سبزی فروشان و شبها مکان امنی برای افراد معتاد تبدیل شده بود.

بسیاری از دیوارهای بنای داخل این باغ فروریخته است. 

۳۰۲۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.