به گزارش ایرنا ، قیمت خرید مسکن و اجاره بهای منازل مسکونی به عنوان یکی از نیازهای اصلی زندگی بشر، همواره مورد توجه تمامی اقشار بوده زیرا افزایش قیمت ها در این حوزه با ثاثیر گذاری مستقیم بر اقتصاد و معیشت خانوارها، به عموم جامعه از جمله قشر کم درآمد آسیب جدی وارد می کند.

پس از 6 سال رکود در بازار مسکن کرمان و ثبات قیمت ها، از آغاز سال گذشته نرخ مسکن در کرمان روند صعودی به خود گرفت و این روند به صورت غیر منطقی در برخی مناطق استان همچنان ادامه دارد و موجب گلایه مندی و ایجاد مشکلات اقتصادی برای شهروندان بخصوص افراد حقوق بگیر و طبقات پایین شده است.

روند قیمت گذاری و افزایش نرخ ها با وجود نظارت ضعیف بر بازار مسکن و دسترسی مستقیم به خریداران، در واقع بر عهده مالکان قرار دارد به گونه ای که در هر منطقه ای افزایش قیمت ها با یک خرید و فروش غیر منطقی آغاز می شود و به فروشندگان منازل مسکونی دیگر سرایت می کند که همین امر موجب افزایش نجومی قیمت ها در برخی مناطق شده است.

در شرایط دشوار کنونی نیاز به نظارت هرچه بیشتر دستگاه های متولی بر روند قیمت گذاری به صورت جدی وجود دارد و اسب سرکش قیمت ها بدون اعمال نظارت و برنامه ای جامع در این حوزه، هیچ گاه مهار نخواهد شد.

نظارت مستمر بر نرخ مسکن کرمان وجود ندارد

یکی از شهروندان کرمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه هیچ نهادی بر روی افزایش اجاره بهای منازل مسکونی به صورت مستمر نظارت ندارد و مسئولان برای کنترل قیمت ها تنها به شعار اکتفا می کنند و در عمل اقدام چندانی انجام نمی شود.

محمد رنجبر با بیان اینکه اجاره بها و قیمت منازل مسکونی امسال نسبت به سال های گذشته افزایش زیادی یافته است گفت: با توجه به اینکه بسیاری از اقشار متوسط و کم درآمد جامعه در مسکن های استیجاری زندگی می کنند با افزایش بی رویه اجاره بها، بسیاری از مردم استان دچار شوک اقتصادی شده اند.

وی با تاکید بر اینکه مالکان منصف و باوجدانی هم وجود دارند که به مستاجران بر سر نرخ اجاره منزل مسکونی خود همکاری می کنند افزود: عمده مالکان به دلایلی همچون گرانی و افزایش هزینه ها قیمت های نجومی برای فروش و اجاره مسکن خود اعلام می کنند که این موضوع فشاری مضاعف بر مستاجران وارد کرده است.

موجر و مستاجر برای کنترل قیمت مسکن یاری گر هم باشند

یکی دیگر از شهروندان کرمانی عنوان کرد: موجر و مستاجر باید برای کنترل قیمت اجاره و بازار مسکن استان کرمان با توجه به شرایط ویژه و دشوار اقتصادی کنونی یاری گر هم باشند تا اجحافی در حق کسی نشود.

محسن صادقی گفت: اخیرا کمپین هایی در رسانه ها و فضای مجازی در راستای جلوگیری افزایش غیر منطقی اجاره بها توسط مالکان تشکیل شده که برای فرهنگ سازی در این حوزه مطلوب است.

وی بیان کرد: حکایت مالک و مستاجر و افزایش اجاره بهای منازل مسکونی هر سال در کرمان تکرار می شود و امسال نرخ اجاره بها به صورت نجومی نسبت به سال های گذشته و بدون منطق افزایش یافته است.

وی افزود: من به عنوان یک مستاجر ماهانه یک میلیون تومان اجاره بابت آپارتمان 100 متری 18 سال ساخت پرداخت می کنم که قیمت آن نسبت به 2 سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است در حالی که به عنوان کارمند 15 درصد افزایش حقوق داشته ام.

قیمت گذاری خودسرانه علت افزایش ناگهانی قیمت مسکن در کرمان 

مشاور املاک شهرک مطهری کرمان نیز در این زمینه گفت: علت اصلی افزایش قیمت مسکن و اجاره بها حضور دلالان، فضای مجازی و سایت ها برای قیمت گذاری است که افراد لزومی برای حضور در دفاتر مشاور املاک نمی بینند لذا روند قیمت گذاری به صورت خود سرانه تعیین می شود که این امر علتی برای افزایش ناگهانی قیمت مسکن در کرمان شده است.

مصطفی قتلویی تاکید کرد: برخی نرخ ها و اجاره بها در مناطق مختلف کرمان از آغاز سال گذشته بیش از 2 برابر رشد داشته که تنها علت این افزایش قیمت وجود برخی سایت ها و فضای مجازی بوده که هر فردی اقدام به قیمت گذاری جدید می کند و نظارتی بر آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: افراد برای اجاره یا فروش مسکن به مشاوران املاک مراجعه کنند تا ملک خود را با حضور کارشناسان و قیمت منطقی به فروش برسانند و با این اقدام جلوی گرانفروشی نیز گرفته می شود.

این مشاور املاک در کرمان با بیان اینکه مسکن 100 میلیون تومانی 2 سال گذشته، اینک با قیمت 250 میلیون تومان با استفاده از فضای مجازی به فروش می رسد افزود: بدون نظارت بر سایت ها و فضای مجازی در عمل صنف مشاوران املاک و بخش دولتی اختیاری برای قیمت گذاری مسکن ندارند.

نامتوازنی عرضه و تقاضا ریشه اصلی افزایش قیمت مسکن در کرمان 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان کرمان هم با اشاره به رکود بازار مسکن، کمبود تولید و کاهش ساخت و ساز مسکن طی 6 سال گذشته در این استان گفت: کاهش عرضه و افزایش تقاضا در بازار مسکن از آغاز سال گذشته ریشه اصلی گرانی در این استان بوده است.

محسن شهریاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال های 90 تا 96 نرخ مسکن در برخی مناطق استان کرمان دچار افت قیمت شد و در همین مدت اجاره بها رشد چندانی نداشت و تنها در مناطق خاصی قیمت ها افزایش یافت.

وی ادامه داد: طی 2 سال گذشته قیمت منازل مسکونی بین 30 تا 40 درصد رشد داشته و آمارهای مبنی بر افزایش 70 درصدی نرخ مسکن در استان کرمان رسمیت ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان کرمان بیان کرد: از طرفی دیگر افزایش نرخ مصالح ساختمانی و زمین موجب افزایش قیمت ملک و اجاره بهای مسکن در کرمان شده و در این راستا طی 2 سال گذشته قیمت مسکن در کرمان از متوسط سال های گذشته رشد بیشتری داشته است.

وی با اشاره به برخی شایعات مطرح شده در زمینه سکونت در چادر و کانکس به علت افزایش قیمت اجاره مسکن در کرمان گفت: سکونت در کمپ و کانکس به علت افزایش قیمت اجاره مسکن در استان کرمان به صورت موردی و با هدف سودجویی بوده و این آمار به میزانی نیست که قابل اعتنا باشد.

شهریاری ادامه داد: برخی افراد با هدف تصرف زمین های دولتی و بلاصاحب، در این مناطق سکونت موقت می کنند و به مرور آن را به تصرف خود در می آورند که این امر نیز عمومیت ندارد.

وی افزود: سکونت در آلونک از گذشته در تمامی شهرها به صورت بسیار محدود وجود داشته و گزارشی در این زمینه به عنوان معضلی اجتماعی و مساله ای حاد در کرمان تاکنون دریافت نشده است.

با نگاهی گذرا به مطالب فوق می توان دریافت که نیاز به ورود قانون و قوه قهریه برای قیمت گذاری صحیح در حوزه مسکن وجود دارد که این امر به همراه جمع آوری برخی سایت ها و فضای مجازی غیر مجاز و ورود کارشناسان فن برای قیمت گذاری مسکن در تمامی معاملات ملکی کرمان ضروری است.

با افزایش ناگهانی قیمت ها از آغاز سال گذشته در استان کرمان برخی از مردم به منازل مسکونی ارزان تر روی آوردند و این امر با توجه به نقل و انتقالات، هزینه های بسیاری به خانواده های کرمانی تحمیل کرده لذا در راستای کنترل قیمت ها نیاز به برنامه ریزی و ورود جدی دستگاه های نظارتی ازجمله بخش دولتی، تعزیرات حکومتی و دادگستری وجود دارد.

گزارش: حامد سالاری

7420/ 5054

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.