به گزارش ایرنا، در جهان امروز پیشرفت و رفاه جوامع حاصل سخت کوشی، برنامه ریزی و نو آوری است  و  اشتغال و تولید بر اساس مهارت های فردی و جمعی برنامه ریزی و به اجرا در می آید.

مهارت آموزی از دیرباز در جامعه ایرانی قدر و ارزش زیادی داشت، بطوریکه افراد از سنین پایین به فرا گرفتن یک یا چند مهارت اقدام می کردند تا در آینده شغلی خود دغدغه نداشته باشند  هر شغل از نسلی به نسل دیگر منتقل می شد و مهم تر آنکه هر فردی را معمولا به مهارتی که داشت همواره صدا می کردند.

اما تغییر نسل و فرهنگ سبک زندگی و گرایش به مدرک گرایی، اهمیت آموزش مهارتی را به حاشیه برد، طوریکه همه پتانسیل و نیروی فرد، خانواده و سیستم آموزشی صرفا به تحصیل در مراکز آموزشی بدون کارایی عملی و حرفه ای خلاصه شده است.

با گسترش مراکز مختلف آموزش عالی و دانشگاهی، سونامی دانش آموختگان بدون مهارت جامعه را در برگرفته و بحران اشتغال به اوج خود رسیده است و این در حالیست که بسیاری از فرصت های شغلی به دلیل نبود نیروی کار ماهر و آموزش دیده با کمبود متقاضی روبرو شده است.

به رغم وجود مراکز متعدد آموزشی فنی و حرفه ای و مهارت محور در کشور، به دلیل از بین رفتن فرهنگ مهارت آموزی و تمایل به مدرک گرایی، این مراکز نتوانسته اند در جذب افراد برای فراگیری آموزش های مهارتی به موفقیت قابل قبولی دست یابند، البته دلایل دیگری مانند به روز نبودن امکانات و تجهیزات و نبود پیوند بین بازار کار و مهارت آموزان نیز از جمله عوامل ناکامی نظام مهارت محور بشمار می رود.

استان کرمان در حوزه دولتی و بخش خصوصی مهارت آموزی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است و موفقیت هایی نیز کسب کرده است، اما ضعف فرهنگ کار و توجه نکردن به مهارت آموزی در سالهای گذشته در کنار سایر عوامل، مانع نتیجه گیری موثر برنامه ریزی ها و اقدامات این بخش شده است.

به مناسبت هفته ملی مهارت و اهمیت موضوع برای کنکاش و بیان وضعیت و مشکلات مهارت آموزی و نقش آن در رونق تولید در استان کرمان میزگردی در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان با حضور محمدرضا جهانگیری مدیرکل فنی و حرفه ای، رضا کامیاب مقدس رئیس جهاد دانشگاهی، حسین مهرابی رئیس دانشگاه فنی حرفه ای و منوچهر اسدی معاون توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان برگزار شد.

در بحث مهارت آموزی از دنیا عقب هستیم

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان گفت: در دهه های گذشته مهارت آموزی جزو فرهنگ خانواده های ایرانی بود و فرزندان مهارت های مختلفی را برای آینده خود فرا می گرفتند، اما این سنت بسیار خوب به دلایل متعددی کمرنگ شده است.

محمد رضا جهانگیری افزود: فرهنگ سازی در حوزه آموزش های مهارتی باید از خانواده ها شروع شود و سپس به مراکز آموزشی و سایر بخش ها انتقال یابد تا در آینده جامعه ای مهارت محور داشته باشیم.

جهانگیری با اشاره به وجود برخی اشکالات در نظام آموزشی کشور تصریح کرد: نظام آموزشی مهارت محور در سیستم آموزشی ما ضعیف و کمتر به آن توجه می شود و تمرکز مسئولان در سالهای قبل بر آموزش های حفظی بود و به نوعی تحصیل دانش آموزان در مراکز فنی و حرفه ای ارزش و جذابیت چندانی در بین والدین ندارد.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان بیان کرد: در بحث مهارت آموزی از دنیا عقب مانده ایم که دلیل مهمی در رونق نداشتن تولید و کاهش اشتغال در کشور بشمار می رود و جوانان ما به دنبال پشت میز نشینی  هستند.

وی تاکید کرد: نداشتن و ضعف آموزش های مهارتی از مهمترین دلایل کاهش اشتغال و افزایش بیکاری بویژه در میان دانش آموختگان مراکز دانشگاهی محسوب می شود و هر فرد با فراگیری و کسب یک یا چند رشته مهارتی شانس خود را موفقیت خود را در بازار کار بالا می برد.

جهانگیری افزود: در حال حاضر بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی استان در برخی رشته های شغلی نیاز به نیروی کار ماهر دارند و دستمزد بسیار خوبی را نیز پرداخت می کنند، اما افراد ماهر و به اصطلاح آچار بدست کمتر پیدا می شود.

وی با بیان اینکه به مدرک کاغذی بیشتر از مدرک مهارتی و حرفه ای بیشتر اهمیت داده می شود اظهار داشت: مشاغل زیادی در حال حاضر توسط اتباع خارجی و غیر بومی در استان اشغال شده است که افراد جویای کار بومی می توانند با گذراندن دوره آموزشی مهارت به راحتی در این حرفه ها مشغول شوند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان کرمان گفت: آموزش ها در جامعه باید به سمت مهارت محوری بروند تا ما بتوانیم تحول جدی در رونق تولید داشته باشیم و افراد کار آزموده استانداردهای تولیدی را ارتقا می دهند.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان در بحث مهارت آموزی عملکرد نسبتا خوبی داشته است افزود: ۲۴ مرکز دولتی و ۶۰۰ مرکز آموزش خصوصی در استان کرمان کار آموزش های مهارتی را انجام می دهند، هر چند در بخش تجهیزات باید به روز رسانی شود.

جهانگیری تاکید کرد: دولت به تنهایی نمی تواند آموزش های مهارتی را انجام دهد و لازم است بخش خصوصی به این موضوع ورود پیدا کنند و از آموزش مهارت در جامعه حمایت و پیشتیبانی انجام دهند.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در مهارت آموزی تصریح کرد: یکی از رسالت های رسانه ها فرهنگ سازی در رابطه با ترویج و تشویق آموزش های مهارتی در جامعه محسوب می شود.

رونق تولید با مهارت آموزی و فرهنگ کار متحول می شود

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان در این میزگرد گفت: باید بین وضعیت مهارت آموزی و شرایط مهارت در استان تفاوت گذاشت، زیرا آموزش های مهارتی در کرمان در شرایط خوبی است، اما مهارت افراد وضع چندان خوبی ندارد.

رضا کامیاب مقدس افزود: تجهیزات مهارت آموزی در مراکز مختلف فنی حرفه ای و دانشگاهی وجود دارد و در اغلب رشته ها مربیان متخصصی مشغول به آموزش هستند.

وی با اشاره به اینکه افراد فاقد مهارت در استان کرمان زیاد هستند تصریح کرد: در سالهای گذشته در زمینه تربیت نیروی ماهر متخصص کم کاری شده است، بطوریکه در بعضی از مشاغل فرد واجد شرایط به سختی یافت می شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان تاکید کرد: بین فرهنگ کار و نیروی ماهر پیوند عمیق و حیاتی وجود دارد و اشتغال پایدار با مهارت محقق می شود، غفلت از مهارت نتایج منفی خود را طی این سالها نشان داده است.

وی با بیان اینکه دانش آموختگان دانشگاهی بدون مهارت، کمتر به بازار کار ورود پیدا می کنند افزود: بحث آمایش اشتغال دانشجویان کمتر توجه کردیم، هر چند اخیرا سند توسعه اشتغال استان تهیه شده است.

کامیاب مقدس گفت: برای رونق تولید باید فرهنگ کار متحول شود نباید جوان ایرانی و کرمانی به رغم امکانات خوب آموزش مهارت بیکار بماند.

وی با بیان اینکه اشتغال جوانان یک دغدغه ملی است تاکید کرد: هر کشور توسعه یافته برای انجام  تولید بیشتر و با کیفیت نیروی مهارتی لازم دارد و آموزش های مهارتی اولویت نظام آموزشی باشد.

تغییر نسل مهارت آموزی را به حاشیه برده است

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای استان کرمان گفت: آموزش های مهارتی ما باید با نیاز بازار کار کشور متناسب باشد، آموزش بر اساس مدرک گرایی ضمن بالا بردن توقعات، تاثیر بسیار کمی در اشتغال دارد.

حسین مهرابی با اشاره به اینکه مهارت یکی از اجزای اشتغال و ورود به بازار کار محسوب می شود افزود: البته تسلط به کار، داشتن سرمایه  هم جزو ملزومات برای اشتغال افراد است که باید به آنها هم توجه شود.

وی تصریح کرد: ما در مهارت های آموزشی آنقدر ضعیف عمل کردیم که نیروهای غیر بومی در مراکز صنعتی و کارخانه ها مشغول به کار شده اند.

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای استان کرمان تاکید کرد: در طول دهه های گذشته سیستم آموزشی با بخش صنعت نتوانسته ارتباط خوبی برقرار کند و پیوند نهاد های دولتی و بخش خصوصی در حوزه آموزش های مهارتی سخت است.

وی افزود: مراکز آموزشی مهارتی مربیان خوبی دارند، اما با توجه به پیشرفت پر شتاب صنعت و تکنولوژی، ابزار و تجیهزات این مراکز قدیمی و فرسوده هستند که باید به روز رسانی شوند، اگر چه هزینه نوسازی کارگاه ها و تجهیزات بسیار بالا است.

مهرابی با بیان اینکه نقص سیستم آموزشی یادگیری مهارت را به حاشیه برده است اظهار داشت: اگر اشتغال و  تولید را بخواهیم باید مهارت آموزی در جامعه به صورت گسترده ای رواج بگیرد و با آدم پشت میز نشین تولید رونق نمی گیرد.

وی تصریح کرد: تغییر نسل هم انسان مهارت آموز و کار آفرین را به نسلی راحت طلب و متکی به مدرک تبدیل کرده که باید فرهنگ کار به جامعه مصرفی تزریق شود.

اشتغال و رونق تولید رابطه مستقیمی با مهارت آموزی دارد

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: هر ساله حدود ۳۶ هزار نفر ورودی به بازار کار استان داریم که اشتغال نیز در همین محدوده است، اما نداشتن مهارت لازم،  افراد جویای کار را با شکل روبرو می کند.

منوچهر اسلامی افزود: هزینه ایجاد شغل توسط بنگاه ها و واحدهای صنعتی زیاد است و باید برای راه اندازی شغل کارگاه ها کوچک و مشاغل خرد تاسیس شوند که هر فرد با فرا گرفتن آموزش های مهارتی براحتی می تواند مشغول به کار شود.

وی با بیان اینکه رونق تولید رابطه مستقیمی با مهارت آموزی دارد تصریح کرد: نیروهای کاری استان از لحاظ مهارتی توانمندی کمی دارند و جامعه بیکاران کرمان به سختی وارد مشاغل خود اشتغالی و مهارتی می شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان اظهار داشت: در دهه های گذشته اغلب مشاغل فنی توسط افرادی خارج از استان اشغال شده اند و جامعه مهارت آموزی را جدی نگرفته است.

وی بیان کرد: البته  برخی کارفرمایان قانون هراسی دارند و همین مساله باعث شده تا از نیروهای غیر بومی و بدون مهارت با دستمزد پایین استفاده کنند که ضربه بزرگی به تولید و اشتغال استان وارد می کند.

اسلامی افزود: با همکاری سازمان فنی حرفه ای طرح کاج(کار و اشتغال جوانان) در حال اجرا است که افراد دانش آموخته برای یادگیری مهارت مشوق های مختلفی نظیر بیمه در واحد های کارفرمایی استان مشغول بکار می شوند.

وی بیان کرد: نتایج این طرح در استان کرمان مثبت بود و حدود ۲ هزار نفر مشغول به کارورزی شده اند که در آینده طبق نیاز جذب بازار کار می شوند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان تاکید کرد: اشتغال، رونق تولید و رفاه اجتماعی با مدرک گرایی بدست نمی آید و باید نهضت مهارت آموزی در جامعه بشدت تبلیغ و ترویج شود.

برآیند گفته های شرکت کنندگان در این میزگرد حول محور تغییر رویکرد و بازنگری در نظام آموزشی، ارتباط صنعت با دانشگاه، میدان دادن به بخش خصوصی، تغییر ذهنیت ها نسبت به کار و ترویج فرهنگ کار می چرخد که بدون شک اصلاح برخی قوانین و متناسب سازی مهارت آموزی با شرایط روز بازار و تقویت زیرساخت های مهارت افزایی می تواند در راستای تحقق شعار سال و جامه عمل پوشاندن به نگاه کارشناسان در راستای خلق فرصت های جدید شغلی و اشتغال پایدار موثر افتد.

۷۴۳۷/ ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.