به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان کرمان، این طور که مشخص است زنبوردارهای جنوبی استان تصمیم گرفته اند تولید این محصول از زنبورها را آموزش ببیند تا شاید راهی برای کاهش محرومیت، اشتغال زایی و درآمد زایی باشد. این محصول در جنوب هنوز نوپا است این طور که مدیر امور طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان

می گوید: دوره آموزش تولید ژل رویال برای اولین بار با حضوربیش از ۵۰ نفر از بهره برداران و کارشناسان اموردام و با هماهنگی اتحادیه زنبورداران جنوب کرمان درشهرستان جیرفت برگزار شد. این دوره با تدریس سیروس نعمتی ازمحققین زنبورداری کشور به منظور افزایش سطح دانش زنبورداران، خروج از اقتصاد تک محصولی و استفاده حداکثری از پتانسیل زنبورداری منطقه برگزار شد. ژل رویال یکی از فرآورده‌های زنبور عسل است که دارای مصارف تغذیه‌ای و دارویی است و ارزش اقتصادی بالایی دارد. هدف از برگزاری این دوره را آشنایی بیشتر زنبورداران با نحوه تخصصی برداشت ژل رویال دانست تا با برگزاری و آموزش این دوره‌ها شاهد خودکفایی و تولید انبوه این محصول در کشور باشیم.

هدف، جلوگیری از تک محصولی

محمد پولاد خای می گوید: تهیه ژل رویال به منظور جلوگیری از تک محصولی بودن زنبور،آموزش داده می شود، این آموزش می تواند از ژل رویال یک شغل جنبی ایجاد کند، زیرا که همه زنبورداران به تهیه عسل می پردازند، این کار در کشور هم نو است و خیلی در این قضیه جلو نیستیم. در جنوب ۲ یا سه نفر این کار را با برداشت بسیار کم انجام داده اند و زنبورداران ما در تهیه این ژل حرفه ای نیستند به همین دلیل از مهندس نعمتی اهل کردستان، خواستیم که روند تهیه آن را به زنبورداران جنوب کرمان آموزش دهد. این فرد پیشرو در تهیه ژل و تحصیل آکادمیک این حرفه را دارد.

خود کفایی در مراحل بعد

پولادخای ادامه می دهد: تعدادی زیادی برای آموزش به این کلاس ها آمدند اما به نظر می رسد پنج الی ۶ نفر آن ها مصمم به تهیه این ژل هستند. زنبورداران باید براساس یک سری اصول در یک تاریخ معین ژل را برداشت کنند. در حال حاضر برداشت خود کفایی در تهیه ژل مدنظر نیست بلکه در کل کشور این محصول نوپا است.قبل از افزایش قیمت دلار هر یک کیلوی این محصول حدود ۸میلیون تومان فروش می رفت که در حال حاضر این قیمت هم بالا رفته است.از آنجایی که تهیه این ژل یک کار حرفه ای است ممکن است زنبورداران در چند مرحله اول موفق به برداشت نشوند اما اگر وارد این کار شوند، در آمد آن قابل توجه است. در واقع همه زنبورداران وارد این کار نمی شوند و اول افرادی که علاقه مند هستند دست به تهیه این ژل می زنند.

تمرکز زنبورداران در جیرفت

این مقام مسوول می گوید: پیش بینی می کنم از این جمعیتی که برای آموزش آمده بودند سه الی چهار نفر شروع به کار کنند چون قبلا به روش سنتی  با مقدار کم این محصول را برداشت کردند. حدودا ۴۰۰نفر زنبوردار در جنوب داریم که ۹۰درصد در جیرفت و ماباقی عنبرآباد،فاریاب،رودبار جنوب مشغول به کار هستند.

تبلیغات نیاز بازار ژل رویال

رییس اتحادیه زنبورداران هم در خصوص ژل رویال می گوید: تعداد ۷۰ نفر در کارگاه آموزشی تهیه ژل رویال را آموزش دیده اند، چند وقت پیش هم تعدادی در کرمان این آموزش ها را دیدند. این  تولید با روش چینی انجام می شود و باعث برداشت بیشتری می شود. فصل تهیه ژل از یک ماه دیگر شروع می شود و زنبورها باید آماده شوند. اگر بازار این ژل خوب باشد و افرادی که آن را تهیه کردند فروش خوبی داشته باشند بقیه هم ترغیب می شوند که این کار را انجام دهند. بازار اصلی این ژل تهران است منتهی با تبلیغات می توان بازار را آماده کرد. این محصول برای نازایی کاملا جواب داده است.

تلاش شرط اول تولید ژل

خسرو مشایخی می گوید: شرایط تهیه این ژل داشتن زنبور خوب است، یکی هم یک آدم پرتلاشی شب و روز پای این کار باشد و به کار دیگر نمی رسد.در استان های دیگر ۸ماه وقت برای برداشت لازم است اما در استان ما در ۱۲ماه تهیه می شود. قبلا به روش سنتی،از هر کندویی،۲۰ تا ۵۰ گرم برداشت می شد، با روش چینی تا نیم کیلو هم برداشت کرده اند، چینی ها تا ۱۶ کیلو هم برداشت کردند. دستگاه های خاصی برای این کار لازم است ولی گران نیست و به راحتی به دست می آیند.

قیمت میلیون برای هر کیلو ژل

مشایخی در ادامه می گوید: اگر افراد اشتیاق به آموزش داشته باشند، کلاس های بیشتری را برگزار می کنیم، از آنجایی که همه دنبال عسل هستند، بهتر است از تک محصولی خارج شویم و به دنبال تولید ژل ، گرده، زهر زنبور عسل برویم. هزینه ها ممکن است کمتر از تولید عسل باشد. هر کیلوی ژل تا ۷میلیون تومان فروش میرود، گرم آن هم تا ۱۵تومان هم در بازار معامله می شود. بازار جیرفت هنوز آماده نیست و ممکن است در جنبه دارویی به قد عدس خورده شود. اما گفته می شود در ژاپن برای صبحانه خورده می شود. ژاپنی ها بعد از جنگ جهانی این محصول را برای رها شدن از مشکلات بمباران های اتمی پیدا کردند و بعدا در اختیار همسایه ها قرار دادند که کشور چین در تهیه آن موفق شده است .

فروش خوب ژل رویال در شمال استان

ابراهیم عسگر پور مسوول زنبور عسل جهاد کشاورزی شمال استان می گوید: همزمان با شروع فعالیت زنبورعسل برای تولید نسل، می توان به صورت سنتی این ژل را برداشت کرد، روش صنعتی هم به زنبوردارن شمل استان آموزش داده شده که تعدادی در حال برداشت هستند. این ژل برای موارد خیلی زیادی مطرح شده، بیماری های سرطانی، مشکلات جنسی و.. به کار می رود.این ژل دارای آنتی بیوتیک های قوی است که به سلامت بدن کمک می کند. در شمال کرمان اکثر دکترها، متخصصین طب سنتی طالب این ژل هستند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1206957
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.