سجاد وزیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به سم پاشی یکهزار و 350 راس گاو و گوساله و سه هزار و 300 راس گوسفند و بز در واحدهای دامی فاریاب اشاره کرد و افزود: در این طرح، به میزان کافی سم برای پوشش واحدهای نگهداری دام و مبارزه با عامل بیماری تب کریمه کنگو تهیه و عملیات سم پاشی با همکاری یک اکیپ از دامپزشکی شهرستان، دهیاری ها و شوراهای محلی در حال انجام است.
وزیری بیان کرد: دام های اهلی گاو، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ بیشتر در معرض آلودگی به ویروس عامل این بیماری هستند و تشخیص این آلودگی در دام های زنده به دلیل نداشتن نشانه های بالینی امکان پذیر نیست.
وی اضافه کرد: طی این طرح، روستاهای هدف با جمعیت دامی بالا در مناطق روستایی، عشایری و در معرض خطر سم پاشی می شوند.
مسئول شبکه دامپزشکی فاریاب اظهار داشت: با توجه به حساسیت این ویروس، مهمترین راهکار برای جلوگیری از سرایت بیماری به انسان، نگهداری انواع گوشت دام ذبح شده حداقل به مدت 24 ساعت در دمای چهار درجه قبل از مصرف به منظور رسیدن PH لاشه به شرایط اسیدی بوده و همچنین پخت کامل گوشت و آلایش دامی، ویروس را خنثی کرده و خطر ابتلا را از بین می برد.
وزیری اعمال اقدامات پیشگیرانه لازم توسط دامداران و افراد مرتبط را مهم خواند و اظهار داشت: مهمترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری در دامداری ها، مبارزه با انگل های خارجی (کنه ها) از طریق سمپاشی، آموزش دامداران به عنوان یکی از گروه های در معرض خطر، پیش سرد نمودن لاشه به مدت 24 ساعت در یخچال، پرهیز از خرید گوشت قرمز از مراکز غیر مجاز و خارج از کشتارگاه و تهیه گوشت از واحدهای مجاز و دارای مهر تایید دامپزشکی است.
تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی قابل انتقال از دام به انسان است که عامل آن از طریق گزش کنه، تماس با خون دام آلوده، لاشه های ذبح شده و له کردن کنه آلوده به انسان منتقل گردیده و می تواند باعث بیماری شود.
فاریاب در 330 کیلومتری جنوب کرمان قرار دارد.
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.