به گزارش ایرنا، هر ساله در فصل برداشت گوجه فرنگی زمینی شاهد اندوه کشاورزان و اعتراض این قشر زحمت کش در فرمانداری های هفت شهرستان جنوبی استان کرمان بودیم و آژیر خطر کشاورزی در این برهه زمانی نواخته می شد.
قیمت ها به قدری پایین بود که حتی برای کشاورزان، صرفه اقتصادی نداشت محصول خود را برداشت کنند و دلال های گوجه با جیب های پر از پول، حاصل زحمت گوجه کاران را با کمترین قیمت ها به چنگ می آوردند و بسیاری از کشاورزان، دعای خیر خود را بدرقه این دلال ها می کردند چرا که اگر آنها نمی خریدند، احشام می خوردند.
همه می دانند که وضعیت کشاورزی این منطقه رو به بحرانی شدن بود و دولت با توجه به ضررهای چندین ساله گوجه کاران، با اعلام خبر آزاد شدن صادرات گوجه در ابتدای سال 98 به کشاورزان عیدی خوبی داد و این خبر، باعث خوشحالی گوجه کاران سخت کوش منطقه شد.
** صادرات گوجه فرنگی با حمایت دولت آزاد شد
نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان از آغاز صادرات گوجه فرنگی زمینی با حمایت دولت خبر داد و گفت: این خبر موجب خوشحالی گوجه کاران منطقه شده است.
احمد حمزه افزود: صادرات گوجه زمینی، از خواسته های مهم کشاورزان این منطقه بود که با پیگیری های مستمر محقق شد.
وی بیان کرد: تاکنون صادرات گوجه گلخانه ای آزاد بود و گوجه زمینی مجوز صادرات نداشت و این مساله سبب نارضایتی کشاورزان شده بود که با پیگیری های زیاد، این مشکل هم برطرف شد.
حمزه تصریح کرد: با پیگیری از طریق دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی، مشکل صادرات گوجه برطرف شد.
این نماینده مجلس ادامه داد: امسال برای جلوگیری از بروز این مشکل، پیگیر صادرات گوجه شدیم و با حمایت های دولت تدبیر و امید، این امر محقق شد.
وی اظهار داشت: هر ساله به دلیل نبود امکان صادرات، گوجه های کشاورزان با قیمت پایینی از کشاورزان خریداری می شد و این مساله باعث بروز نارضایتی و اعتراض کشاورزان منطقه شده بود.
** برداشت 400 هزار تن گوجه فرنگی در جنوب کرمان
رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از آغاز برداشت گوجه فرنگی در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و پیش بینی کرد که امسال بیش از 400 هزار تن گوجه فرنگی در جنوب کرمان برداشت ‌شود.
سعید برخوری افزود: کار برداشت نوبرانه محصول گوجه فرنگی از مزارع جنوب کرمان آغاز و تا اواسط خرداد ماه ادامه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: برابر برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، برنامه کاشت گوجه فرنگی بهاره جنوب کرمان در سال زراعی 98 - 97 به میزان 12 هزار هکتار و تولید 395 هزار تن، هدف گذاری شده که امسال بیش از 11 هزار و 850 هکتار از اراضی جنوب کرمان به کشت گوجه فرنگی اختصاص یافته است .
وی اظهار داشت: در راستای پیشبرد اهداف بهینه سازی مصرف آب از این سطح کشت، حدود 25 درصد کشت نشایی و هشت هزار و 400 هکتار مالچ کف پوش و هفت هزار و 800 هکتار نوار تیپ است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: عملیات برداشت نوبرانه از مزارع شهرستان کهنوج آغاز شده و پیش بینی می شود تا یایان فصل برداشت امسال، بیش از 400 هزار تن محصول از سطح مزارع جنوب کرمان برداشت و روانه بازار مصرف شود.
** کهنوج یک ماه زودتر گوجه هایش را برداشت می کند
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهنوج هم گفت: برداشت گوجه فرنگی در جنوب کرمان، هر ساله از مزارع کهنوج آغاز می شود و امسال نسبت به سنوات قبل با تعجیل یک ماهه همراه بوده است.
علیرضا حیدری افزود: ترویج کشت نشایی و از طرفی کاشت در اراضی با بافت سبک که زودرسی محصول را به همراه دارد، باعث شده که این محصول در اوج نیاز بازارهای داخل و خارج با قیمت مناسبی عرضه شود و از ترافیک بار در زمان برداشت معمول منطقه خواهد کاست.
وی تصریح کرد: ارقام متنوعی از گوجه فرنگی نظیر 8320، ایدن، متین گلسار، سانسید، هرمز، الیسا، تماته و فلات در این شهرستان کشت شده است.
وی افزود: طی نشست های متعدد با ریاست سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان، فرماندار کهنوج و معاونت بهبود تولیدات گیاهی، تدابیر و تمهیدات لازم جهت حذف واسطه ها، خرید و حمل به موقع این محصول اندیشیده اند.
مدیر جهاد کشاورزی کهنوج گفت: پیش بینی می شود بیش از 45 هزار تن محصول از سطح بیش از یکهزار و 500 هکتار مزارع این شهرستان برداشت شود.
** آبی بر آتش خشم کشاورزان
کشاورز جنوب کرمانی گفت: آزاد شدن صادرات گوجه فرنگی زمینی همچون آبی بر آتش خشم گوجه کاران، باعث خوشحالی کشاورزان منطقه شد چرا که در سال های گذشته، فصل برداشت گوجه فرنگی، فصل ناراحتی و اندوه کشاورزان بود.
نادر نجفی افزود: هرسال در فصل برداشت گوجه شاهد انباشت این محصول در مراکز باربری و افت قیمت این محصول بودیم و کارخانه های رب گوجه هم با قیمت بسیار پایینی، این محصول را خریداری می کردند به گونه ای که حتی پول کارگر برداشت این محصول هم درنمی آمد.
وی ادامه داد: طی سال های گذشته طرح خرید توافقی توسط تعاون روستایی مطرح می شد که با آن طرح هم دردی از دردهای کشاورزان برداشته نمی شد و فقط میزان کمی از ضرر کشاورزان را کاهش می داد.
کشاورز جنوب کرمان ضمن قدردانی از نماینده پنج شهرستان جنوبی استان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با پیگیری نمایندگان مجلس و حمایت دولت تدبیر و امید، صادرات گوجه آزاد شد و این به معنی خداحافظی با مشکلات چندساله گوجه کاران است.
** لزوم آزاد بودن صادرات گوجه تا پایان فصل برداشت این محصول
دیگر گوجه کار جیرفتی هم گفت: انتظار داریم آزاد بودن صادرات گوجه تا پایان فصل برداشت این محصول ادامه داشته باشد چرا که همواره قیمت این محصول در ابتدا بسیار خوب بوده و در پایان فصل برداشت، با افت شدید مواجه می شود.
علی دوستکی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی جنوب کرمان، ابتدا گوجه نوبرانه شهرستان های کهنوج، منوجان و رودبار جنوب به دست می آید و در این بازه زمانی قیمت خوب بوده ولی هنگام برداشت گوجه شهرستان های جیرفت و عنبرآباد همواره با افت شدید قیمت این محصول مواجه بودیم لذا دولت این طرح را تا پایان برداشت گوجه ادامه دهد تا شاهد کاهش خسارات چندین سال گوجه کاران باشیم.
جنوب استان کرمان با سطح زیر کشت بیش از 260 هزار هکتار و با تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، 60 درصد تولیدات این بخش را در استان پهناور کرمان به خود اختصاص داده و دارای بزرگترین گلخانه های طبیعی جهان است.
سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هفت شهرستان، جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان را زیر پوشش دارد.
گزارش: هادی شفیعی
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.